10 پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها (بخش دوم)

به غیر از پیغام خطای معروف 404 چند پیغام خطای دیگر صفحات HTML را می‎‎شناسید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید که در زمان مشاهده پیغام خطای صفحات HTML در پشت صحنه چه اتفاقی رخ می‎‎دهد؟ این کدهای خطا به چه معنا هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در دو بخش با 10 پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها بیشتر آشنا شویم.

کدهای خطای موجود در پیغام خطای صفحات HTML حاوی اطلاعات مهمی‎‎ برای کاربر هستند و به ویژه اگر شما مالک یک وبسایت باشید می‎‎تواند برای درک بهتر اوضاع برای شما بسیار مفید باشد. استفاده درست از آنها می‎‎تواند باعث رضایت خاطر بیشتر بازدیدکنندگان شود، وضعیت رتبه شما در موتورهای جستجو را بهبود بخشد و دانش لازم برای کنترل عملکرد سایت را در اختیار شما قرار دهد.

در بخش اول این مقاله ما به معرفی 5 پیغام خطای رایج HTTP و کدهای وضعیت مرتبط با هر یک پرداختیم. در ادامه 5 پیغام باقیمانده را بررسی خواهیم کرد.

6. 410 – Gone

پیغام خطای 410 – Gone خیلی نزدیک به پیغام معروف 404 است. هر دو به این معنا هستند که سرور قادر به پیدا کردن فایل درخواست شده نیست، اما پیغام 404 به این معنا است که ممکن است فایل هدف در جای دیگری در سرور وجود داشته باشد، در حالی که پیغام 410 نشاندهنده یک وضعیت دائمی‎ است.

410 به کلاینت نشان می‎دهد که منبع عمدا از دسترس خارج شده است و مالک وبسایت می‎خواسته تا لینک‎های ورودی از وب حذف شوند. 404 زمانی استفاده می‎شود که سرور مطمئن نیست که آیا فایل مورد نظر برای همیشه از دسترس خارج شده است یا خیر، اما 410 همیشه نشانگر اطمینان کامل است.

1_946

اگر شما مسئولیت سرور خود را بر عهده دارید مهم است که بدانید روبات‎های خزنده موتور جستجوی گوگل چگونه با صفحات 404 و 410 رفتار می‎کند. برای رعایت ضوابط سئو در گوگل باید بین 404 و 410 تفاوت قایل شوید.

خطاهای سرور (5XX)

7. 500 – Internal Server Error

500 – Internal Server Error شناخته شده‎ترین خطای سمت سرور است و زمانی استفاده می‎شود که سرور با شرایط غیر منتظره‎ای که از انجام درخواست کلاینت ممانعت می‎کند مواجه می‎شود. کد خطای 500 یک خطای کلی است و زمانی که سایر خطاهای 5XX سمت سرور بی معنی باشند صادر می‎شود.

2_766

اگر چه در این شرایط مشکل نامشخص باقی می‎ماند اما شما می‎توانید برای برطرف کردن آن کارهایی مثل بارگذاری مجدد صفحه (در صورتی که خطا موقتی باشد)، خالی کردن حافظه کش مرورگر و حذف کوکی‎های مرورگر و ری‎استارت کردن مرورگر را انجام دهید. در صورت رفع نشدن مشکل می‎توانید (مثل سایر مشکلات سمت سرور) به مدیر سایت اطلاع دهید.

اگر شما روی سایت شخصی خود با خطای 500 مواجه شدید، علت آن اغلب ممکن است مربوط به خطای جواز دسترسی، فایل .htaccess خراب یا کمبود بیش از اندازه حافظه باشد. اگر از موتور وردپرس در سایت خود استفاده می‎کنید ممکن است خطای 500 مربوط به یک پلاگین ثالث هم باشد.

8. 502 – Bad Gateway

پیغام خطای 502 نشان دهنده یک مشکل ارتباطی بین دو سرور است. این مشکل زمانی رخ می‎دهد که کلاینت به عنوان یک گیت‎وی یا یک پراکسی به یک سرور متصل مي‎شود. به عنوان مثال یک وب سرور Apache را در نظر بگیرید که یک سرور پراکسی به آن دسترسی پیدا کرده است.

وقتی شما با صفحه خطای Bad Gateway مواجه می‎شوید سرور یک پاسخ نادرست از یک سرور بالا دستی دریافت می‎کند.

3_538

در اغلب این موارد این به معنای آن نیست که سرور بالا دستی از کار افتاده است، اما اتصال بین دو سرور با پروتکل مربوط به تبادل داده سازگاری ندارد. این مشکل معمولا زمانی رخ می‎دهد که یکی از ماشین‎ها به شکل نادرستی پیکربندی یا برنامه ریزی شده است.

9. 503 – Service Temporarily Unavailable

شما پیغام Service Temporarily Unavailable را زمانی مشاهده می‎کنید که به طور موقت سرور با مشکل اضافه بار مواجه شده باشد و یا زمانی که برای تعمیر و نگهداری از کار افتاده باشد. کد خطای 503 به این معنا است که وب سرور در حال حاضر در دسترس نیست. معمولا این یک وضعیت موقتی است و بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف می‎شود.

4_384

اگر شما مالک وبسایت هستید مهم است که اطلاعات مناسبی در مورد کد وضعیت 503 داشته باشید تا بتوانید برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی درستی داشته باشید. اگر شما برای تعمیر و نگهداری سایت خود درست برنامه ریزی نکنید ممکن است به رتبه سایت خود در موتورهای جستجو صدمه بزنید.

10. 504 – Gateway Time-Out

درست مثل کد خطای 502، در پشت صحنه پیغام خطای Gateway Time-Out نیز یک مشکل ارتباطی سرور با سرور وجود دارد. وقتی کد وضعیت 504 ارسال می‎شود یک سرور سطح بالا هم در پس زمینه وجود دارد که قرار بوده داده‎هایی را به سروری که به کلاینت ما متصل است ارسال کند. در این شرایط سرور سطح پایین پاسخ مورد نظر خود را در زمان تعیین شده از سرور بالا دستی خود دریافت نمی‎کند.

این مشابه با همان مشکل زمان پایان یافته در مورد کد وضعیت 408 Request Time-Out است، اما در اینجا به جای مشکل بین کلاینت و سرور، دو سرور هستند که در اتصال بین آنها مشکل به وجود آمده است. صفحه خطای Gateway Time-Out معمولا نشان دهنده یک اتصال کند بین دو سرور است و همچنین می‎تواند مربوط به زمانی باشد که سرور بالا دستی کاملا از دسترس خارج شده باشد.

 5_314

از آنجا که 504 یک مشکل شبکه در پس زمینه است تنها افرادی که به آن شبکه دسترسی دارند می‎توانند آن را برطرف کنند. مثل سایر خطاهای HTTP سمت سرور بعضی اوقات تنها کافی است بعد از چند دقیقه یک بار دیگر صفحه را بارگذاری کنید تا مشكل برطرف شود و مسلما تامین کننده سرویس است که می‎تواند این مشکل را به طور اساسی رفع کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *