۱۰ کشور برتر جهان در قدرت سایبری اعلام شدند

مرکز بلفر، زیرمجموعه دانشگاه هاروارد تازه‌ترین رده‌بندی قدرت سایبری ملی کشورها را انجام داده و نتیجه آن را به انتشار رسانده است. بر اساس این پژوهش که حاوی اطلاعات قابل توجهی است، آمریکا و چین پرقدرت‌ترین کشورهای دنیا در حوزه سایبری هستند و در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

۸ کشور دیگر در رده‌بندی ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه قدرت سایبری به ترتیب عبارتند از بریتانیا، روسیه، هلند، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و استرالیا. این در حالی است که کشور ایران در این رده‌بندی در جایگاه ۲۳ جهان ایستاده است.

جدول رده‌بندی ۱۰ قدرت سایبری جهان

به طور معمول قدرت کشورهای انگلیس، ایران، کره شمالی، روسیه و چین در فضای سایبری برای همگان تثبیت شده است، اما این تحقیق مشخص ساخت که قدرت چین در حوزه سایبری به گونه‌ای افزایش یافته که در حوزه نظارت، دفاع سایبری و همین‌طور تلاش به منظور ایجاد بخش سایبری تجاری رشد کرده و شکاف آن با آمریکا کمتر شده است.

اریک رزنباخ، یکی از مدیران مرکز بلفر در ارتباط با این موضوع اظهار می کند که عده زیادی از افراد فکر می‌کنند که قدرت انگلیس، فرانسه و آمریکا در حوزه سایبری از چین بیشتر است. اما این پژوهش مشخص ساخت که این مسئله نه تنها صحت ندارد، بلکه چین در این زمینه بسیار پیشرفت کرده و قدرت آن با رقیب خود یعنی آمریکا تقریبا یکسان شده است.

از طرفی دیگر این مطالعه نشان داد که چند کشور در حوزه سایبری در حال پیشرفت هستند که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به سنگاپور، ویتنام و امارات متحده عربی اشاره کرد. رزنباخ در خصوص این موضوع بیان می‌کند که کشورهای مذکور در حال تربیت استعدادها، کارشناسان و توسعه قابلیت‌هایشان هستند.

همچنین سوئد، سوئیس و مالزی در حوزه‌های مختلف از جمله اطلاعات، نظارت، کنترل اطلاعات و رشد تجاری جزو پرقدرت‌ترین کشورهای جهان در زمینه سایبری هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *