گوگل‌پلی عامل اصلی نصب اپ‌های حاوی بدافزار است

به نقل از دیجیاتو

مطالعات دانشگاهی اخیر نشان می‌دهد که بیشتر دستگاه‌های اندرویدی از طریق فروشگاه رسمی گوگل پلی استور به بدافزار آلوده می‌شوند و در واقع ۶۷ درصد اپ‌های آلوده از طریق گوگل پلی استور روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده‌اند.

این گروه تحقیقاتی مدعی هستند که فروشگاه رسمی گوگل عامل اصلی نصب اپلیکیشن‌های مخرب حاوی بد افزار روی دستگاه‌های اندرویدی است.

در گزارش ارائه شده توسط «NortonLifeLock» با استفاده از روش‌های تله متری «Symantec»، محققان ۱۲ میلیون دستگاه اندرویدی را در بازه زمانی ۴ ماهه از خردادماه تا شهریورماه سال گذشته مورد بررسی قرار دادند. در این بازه زمانی کاربران درحدود ۳۴ میلیون اپلیکیشن نصب کرده بودند که از این تعداد ۷.۹ میلیون اپلیکیشن منحصر به فرد در بین اپ‌های نصب شده دیده می‌شد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۶۷ درصد اپلیکیشن‌های حاوی بدافزار از طریق فروشگاه گوگل پلی استور روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده است. حدود ۱۰ درصد دستگاه‌های اندرویدی نیز از طریق فروشگاه‌های دیگری به غیر از پلی استور به بدافزار آلوده شده بودند.

محققان این مطالعه ادعا می‌کنند که با توجه به طبقه بندی که برای بدافزارهای مختلف درنظر گرفته شده است؛ درحدود ۱۰ تا ۲۴ درصد اپلیکیشن‌هایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند می‌توانند دستگاه کاربران را به صورت ناخواسته آلوده کنند.

این گروه تحقیقاتی اعلام کردند که اپ‌های نصب شده را در ۱۲ گروه اصلی از جمله برنامه‌های نصب شده از طریق گوگل پلی استور، برنامه‌های نصب شده از فروشگاه‌های دیگر (‌معروف به فروشگاه‌های شخص ثالث)، اپ‌های نصب شده از طریق مرورگرهای وب، برنامه‌های نصب شده از طریق پیامک و … طبقه بندی کرده‌اند تا متوجه شوند که کاربران از چه مسیرهایی اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را نصب می‌کنند.

پس از انتشار این خبر، گوگل هنوز پاسخی به این ادعا ارائه نکرده است و باید ببینیم آیا گوگل چنین آماری را تایید می‌‌کند یا خیر. این در حالی است که خبرهای مختلفی از حذف اپ‌های حاوی بدافزار نیز از سوی گوگل منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *