کاربردهای رمز ارز DOT در شبکه پولکادات چیست؟

در دنیای رمز ارزها، شما با خرید هر ارزدیجیتالی در واقع نوعی سرمایه گذاری بر روی شبکه اصلی آن رمز ارز انجام می‌دهید. به طور مثال وقتی شما ارز دیجیتال BTC را می‌خرید در واقع بر روی شبکه بیت کوین سرمایه گذاری کرده‌اید؛ یا همین طور با خرید ETH روی شبکه اتریوم سرمایه گذاری کرده‌اید.

پولکادات هم شبکه‌ای جدید است که در نظر دارد تا با بهره گیری از نسل سوم بلاک چین، اینترنتی آزاد و کاملا غیر متمرکز را به جهانیان تقدیم کند. این شبکه برای فعالیت‌های خود ارز دیجیتالی به نام DOT را عرضه کرد. شما با خرید دات، در واقع از یک حق رای برای آینده این شبکه برخوردار خواهید بود.

رمز ارز دات، همانند همه رقیبان خود قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا و امید سهام داران و دارندگان این رمز ارز نسبت به آینده شبکه پولکادات تعیین می‌کند. پس هر ارز دیجیتال در شبکه اصلی خود کارکردهایی دارد که توسعه دهندگان و خالقان آن با بهره گیری از آن به دنبال رشد و توسعه آن رمز ارز هستند. دات به عنوان ارزدیجیتال شبکه پولکادات به سه منظور مشخص در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد:

باندینگ یا وثیقه گذاری:

بلاک چین‌های جدید در شبکه پولکادات پاراچین نام دارند. این پاراچین‌ها با تضمین یا وثیقه گذاری توکن‌های دات به شبکه افزوده می‌شوند. حال در این فرآیند پاراچین‌های غیرقابل استفاده از طریق حذف توکن‌های وثیقه حذف می‌شوند.

استکینگ یا سهام گذاری (Staking):

صاحبان و توسعه دهندگان شبکه اصلی پولکادات، مالکان و صاحبان Dot را به رفتاری درست و صحیح در شبکه رهنمون می‌سازند. افرادی که این رویه را پذیرفته و یا رفتاری درستکارانه داشته باشند، توسط شبکه پاداش دریافت می‌کنند. در سوی مقابل افرادی که نیت‌های خرابکارانه دارند، توکن‌های سهام گذاری شده خود را از دست خواهند داد. این روش برای تضمین ایمنی شبکه از سوی مالکان پولکادات طراحی و اجرا شده است.

صاحبان این توکن می‌توانند برای اثبات سهام، تنها از صرافی‌ها یا کیف پول‌هایی که از سیستم اثبات سهام این شبکه یعنی پولکادات پشتیبانی کرده، استفاده نموده و سهم یا دارایی خود را برای کسب سود به شبکه بدهند. این پاداش می‌تواند از ۵ تا ۲۰ درصد در طول سال متغیر باشد.

 حاکمیت شبکه یا Governance:

در شبکه‌های دیگر و رقبای پولکادات، امتیازهای شبکه کاملا در اختیار ماینرهاست. در اینجا شرایط کاملا معکوس بوده و صاحبان توکن‌ها، کنترلی کامل و دقیق بر روی شبکه دارند. این امتیازها شامل رفع مشکلات پروتکل یا رویدادهای ویژه‌ای چون بروزرسانی‌ها می‌شوند.

پولکادات با حجم بازار ۲۳ میلیارد دلار هم اکنون و در زمان نگارش این مطلب، در رتبه ۹ ام رمز ارزهای با ارزش دنیا قرار دارد. تعداد کل واحدهای دات ۱.۱ میلیارد دلار خواهد بود که تا کنون ۹۵۲ میلیون واحد از آن در بازار کریپتو در گردش است. این رمز ارز طی ۶ ماه گذشته تقریبا ۳۷۱ درصد رشد کرده است.

 از کجا پولکادات بخریم؟

در داخل کشور برخی صرافی‌های آنلاین اقدام به خرید و فروش پولکادات می‌کنند اما مطمئن‌ترین روش برای خرید دات تهیه آن از پلتفرم‌های P2P یا همتا به همتا است که در آنجا کاربران اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچون پولکادات به‌صورت مستقیم با یکدیگر می‌کنند و به همین خاطر قیمت کوین چه برای خرید و چه فروش بهتر خواهد بود.

در حال حاضر اپلیکیشن ارزیف همانند برخی پلتفرم‌ها پولکادات را در ایران عرضه می‌کند، شما به راحتی می‌توانید از طریق دریافت آن از گوگل پلی، ثبت نام کرده و صاحب کیف پول اختصاصی پولکادات نیز در آنجا بشوید. پس اگر به پولکادات علاقه‌مند هستید، ارزیف را نصب کرده و شروع به معامله این ارز دیجیتال ارزشمند کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *