چگونه دستگاه اندروید را از وجود ویروس پاک کنیم؟

به‌ندرت ویروسی پیدا می‌کنیم که برای اندروید نوشته شده باشد، اما به‌هرحال ویروس برای اندروید هم وجود دارد. اگر مدتی است که گوشی اندرویدی شما رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد ولی دلیلی برای آن پیدا نمی‌کنید در این مقاله به‌شما می‌گوییم که چه کارهایی انجام دهید.

معمولا وقتی سیستم‌عامل اندروید به ویروس آلوده می‌شود کارایی دستگاه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. اما یکی دیگر از نشانه‌های آلوده شدن اندروید به ویروس در هنگام کار با مرورگر و وبگردی است. زمانی‌که در هنگام وارد شدن به یک سایت ناگهان به سمت سایت‌های غیراخلاقی هدایت می‌شوید یا با پاپ‌آپ‌های بی‌مورد و بیجا روبرو می‌شوید، احتمال دارد که دستگاه شما به ویروس آلوده شده باشد.

در چنین مواقعی بهترین راه‌کار پاک کردن کش مرورگر است. برای پاک کردن کش مرورگر یا می‌توانید از تنظیمات داخل خودِ مرورگر استفاده کنید یا به مسیر Apps & Notifications > Chrome > Storage > Clear Cache بروید.

انجام این کار خیلی راحت‌تر از ریست کردن سیستم است. ریست کردن دستگاه یکی دیگر از روش‌های مؤثر در هنگام مواجه شدن با ویروس‌های اندرویدی است. برای این منظور به مسیر Settings > System > Reset Options > Erase All Data بروید.

اما گاهی اوقات ممکن است موارد دیگری در پس‌زمینه در حال رخ دادن باشد که شما از آنها بی‌اطلاع هستید.

واقعیت این است که ویروس‌های اندرویدی خیلی نادر و کمیاب هستند. دستگاهی که رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد اغلب نه به‌دلیل بدافزار بلکه به‌دلیل فایل‌های اضافی و بلااستفاده‌ای است که دائما در حال افزایش هستند. زیاد شدن اینگونه فایل‌ها در داخل اندروید در نهایت منجر به کند شدن دستگاه می‌شود (در این موارد فکتوری ریست هم می‌تواند کمک حال باشد).

با این‌حال، ویروس‌های اندرویدی وجود دارند و احتمال دارد که گوشی یا تبلت اندرویدی شما به یک نرم‌افزار مخرب و آلوده دچار شده باشد. نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند ناشی از نصب اپلیکیشن به‌غیر از منابع رسمی برنامه‌های اندروید یعنی گوگل پلی استور یا بازار باشند. البته پلی‌استور همیشه هم پاک و عاری از اینگونه اپ‌ها نیست.

مثلا در ماه سپتامبر سال جاری بود که تأیید شد بدافزار جوکر بیشتر از ۵۰۰ هزار بار از گوگل پلی‌استور دانلود شده است. ویروس جوکر در ۲۴ اپ پیدا شد، البته اپ‌های آلوده هم‌اکنون از پلی استور حذف شده‌اند.

اپ‌های آنتی‌ویروس اندروید مانند Bitdefender Mobile Security ضروری نیستند، اما می‌توانند با نظارت بر فعالیت‌های شما باعث ایجاد آرامش خاطر و آسودگی خیال شوند.

دستگاه اندروید را از وجود ویروس پاک کنیم؟ 3

آنتی‌ویروس‌های اندروید ممکن است قادر به شناسایی و پاک کردن ویروس بشوند، اما اگر شما بدانید که مشکل از چه زمانی آغاز شد می‌توانید خودتان به‌صورت دستی اپ مخرب را پاک کنید. اول از همه باید وارد Safe mode شوید. در حالت Safe mode اجرای تمام اپ‌های طرف سوم متوقف می‌شود. اگر در منوی گزینه‌های Power چیزی برای دسترسی به Safe mode نمی‌بینید، در حالی‌که گوشی را ریبوت می‌کنید دکمه مربوط به کم کردن صدا را پایین نگه دارید. اگر در گوشه سمت چپ پایین صفحه گزینه Safe mode را مشاهده کردید یعنی اینکه کارتان را درست انجام داده‌اید.

وارد بخش Settings شوید و منوی Apps & Notifications را انتخاب کنید. به پایین لیست بروید و دنبال اپ‌های مشکوکی که می‌تواند باعث بروز این مشکلات شده باشند بگردید. هرچیزی که یادتان نمی‌آید دانلود کرده باشید یا اینکه به‌نظر یک سرویس اندرویدی واقعی نیست می‌تواند مشکوک باشد. روی نام اپ کلیک کنید تا وارد صفحه اطلاعات مربوط به آن شوید.

ااگر اپ موردنظر جزئی از اپ‌های از پیش نصب شده نباشد، باید دکمه Uninstall را در بالای صفحه ببینید. در صورت امکان دکمه Uninstall را لمس کنید. اگر رنگ آن خاکستری است به‌احتمال زیاد اپ مجوزهای Administrator را به‌خودش داده است. این مجوزها را می‌توانید از طریق مسیر Settings > Security & Location > Device Admin Apps حذف کنید.

بعد از پاک کردن ویروس از اندروید گوشی یا تبلت، باید دستگاه را ریستارت کنید تا از حالت Safe mode خارج شود.

حالا فرض کنید تمام این کارها را انجام دادید ولی گوشی یا تبلت اندرویدی شما هنوز هم کند است. دلیل آن می‌تواند قدیمی بودن دستگاه یا یک به‌روزرسانی جدید نرم‌افزاری باشد که چندان با دستگاه شما سازگار نیست و باعث شده تا گوشی یا تبلت اندرویدی کند شود.

از ویروس‌ها و بدافزارهای اندرویدی بعدی دوری کنید

اگر مطمئن نیستید به هیچ‌عنوان اپ‌های خارج از گوگل پلی را دانلود نکنید

دستگاه اندروید را از وجود ویروس پاک کنیم؟ 2

این حالت باید به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال شود. در نسخه‌های اخیر اندروید امکان نصب اپ‌هایی که منابع آنها ناشناخته است از مجوز سیستمی به مجوز مخصوص اپلیکیشن تغییر کرده است. برای دسترسی به آن می‌توانید به‌مسیر Apps & Notifications > Advanced > Special App Access > Install unknown apps بروید.

از اپ‌های کلون شدن دوری کنید

در ۹۹ درصد موارد شما با خیال راحت از داخل گوگل پلی اپ‌های موردنظرتان را دانلود می‌کنید، اما در موارد متعددی مشاهده شده که اپ‌های داخل گوگل پلی، خود حاوی کدهای مخرب هستند. از دانلود اپ‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان ناشناس کلون شده‌اند خودداری کنید.

مجوزهای اپ را بررسی کنید

بدون درنظر گرفتن اینکه اپ را از کجا دانلود می‌کنید حتما قبل از نصب مجوزهای موردنیاز آن را بررسی کنید. هرگز به اپ‌ها اجازه دسترسی سطح ادمین را ندهید، چون در این حالت امکان پاک کردن آنها وجود ندارد. آیا برنامه مخصوص پخش فیلم نیاز دارد که به لیست مخاطبان شما دسترسی داشته باشد؟ علاوه بر این، می‌توانید نقدهای آنلاین را بخوانید و به وبسایت توسعه‌دهنده مراجعه کنید تا از معتبر بودن آن آگاه شود.

اندروید را به‌روز نگه دارید

دستگاه اندروید را از وجود ویروس پاک کنیم؟ 4

لزوما همیشه آخرین نسخه اندروید برای دستگاه اندرویدی شما در دسترس نیست، اما در صورت وجود آخرین نسخه، حتما دستگاه خود را به‌روزرسانی کنید.

آنتی‌ویروس نصب کنید

لازم نیست روی اندروید آنتی‌ویروس نصب کنید. اما نصب آن می‌تواند به‌شما آرامش دهد.

منبع:شبکه-مگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *