چگونه از سلامت شارژر گوشی اندروید خود مطمئن شویم؟

شاید تا به حال از خود پرسیده باشید که آیا شارژر گوشی من سالم بوده و مشکلی برای آن به وجود نیامده است؟ در این مطلب قصد داریم که به مبحث تست سلامت شارژر گوشی‌های اندروید بپردازیم. با ما همراه باشید.

اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز شارژ گوشی

خود سیستم‌عامل اندروید در زمینه ارائه اعداد و ارقام مربوط به شارژ گوشی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. هر چند که در اندروید ۱۱ در قسمت “Battery and device care” موجود در تنظیمات می‌توانید به‌صورت خلاصه نگاهی به عملکرد باتری دستگاه خود بیندازید.

دو مورد از بهترین اپلیکیشن‌ها در این زمینه، Ampere و AccuBattery بوده که هر دو با اندروید ۵ و بالاتر نیز سازگار هستند. در این مطلب ما از اپلیکیشن Ampere جهت تست سلامت کابل شارژ micro-USB و USB-C استفاده می‌کنیم.

تست سرعت شارژ

جهت حصول بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که از آداپتور شارژ دیواری استفاده کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که شارژ به وسیله کامپیوتر، چگونه می‌تواند نتایج را تغییر دهد.

Ampere با سنجش جریان فعلی شارژ، اطلاعاتی را در رابطه با باتری و گوشی شما فراهم می‌آورد. بدین ترتیب می‌توانید سرعت شارژ گوشی را چک کنید. فرایند محاسبه حدود ۱۰ ثانیه به طول می‌انجامد.

نسخه پولی این اپلیکیشن علاوه بر از بین بردن تبلیغات، آیکون اعلان سطح شارژ را نیز به نوار اعلان‌های گوشی شما، اضافه می‌کند. متون اپلیکیشن در حالت وصل نشده به شارژ، به رنگ نارنجی و در حالت وصل شده، سبز رنگ هستند. همچنین اگر گوشی خود را به شارژر متصل نکرده باشید، آنگاه می‌توانید ببینید که گوشی شما در حال مصرف چه مقدار انرژی الکتریکی است.

بیش از هر چیز، روشنایی صفحه بر میزان مصرف باتری تأثیرگذار است. از سایر عوامل دیگر در این زمینه می‌توان به فعالیت پس‌زمینه و پیش‌زمینه اپلیکیشن‌ها، قدرت سیگنال وای‌فای و یا اینترنت سیم‌کارت و … اشاره کرد.

رابط کاربری این اپلیکیشن ساده بوده و با لمس آیکون دایره‌ای موجود در بالا سمت چپ، به بخش Battery and device care موجود در تنظیمات گوشی خود خواهید رفت. شدت جریان منفی به‌معنای مصرف باتری توسط گوشی شما و جریان مثبت نیز به‌معنای شارژ شدن باتری است.

به یاد داشته باشید که هر چه فشار کاری گوشی شما بالاتر باشد، آنگاه سرعت شارژ آن نیز کندتر بوده و بنابراین در اینجا نباید همه تقصیرها را به گردن شارژر بیندازید. به‌عنوان مثال اگر گوشی شما همانند تصویر بالا، ۳۷۰ میلی آمپر ساعت انرژی مصرف کرده و باتری نیز در ۱۰۵۰ میلی آمپر ساعت شارژ شود، آنگاه مقدار شارژ واقعی برابر با ۶۸۰ میلی آمپر ساعت است (۳۷۰ – ۱۰۵۰).

باید انتظار چه سرعتی را داشته باشیم؟

سرعت شارژ شارژرهای مختلف، متفاوت است و در این زمینه باید نگاهی به اعداد موجود بر روی آداپتور شارژ دیواری، بیندازید. باید نگاهی به جزئیات “Output” بیندازید. مثلا اگر مقدار Output برابر با ۱۰۰۰mAh ساعت باشد، آنگاه فارغ از میزان مصرف خود گوشی، باید توقع حداکثر نرخ شارژ ۱۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را داشته باشیم.

در اینجا ما از گوشی سامسونگ گلکسی A51 و شارژر سریع رسمی خود سامسونگ و همچنین کابل USB-C استفاده می‌کنیم. در نهایت هم اگر مقدار شارژ گوشی شما کمتر از مقدار نوشته شده بر روی آداپتور شارژر بود، آنگاه بهتر است که گام‌های زیر را نیز طی کنید.

راه‌کارهای افزایش سرعت شارژ گوشی

در بالا شما را با نحوه تست سلامت شارژر اندروید آشنا کردیم. مثلا اگر گوشی را بر روی حالت هواپیما قرار داده و یا اینکه صفحه‌نمایش را بر روی حالت خاموش نگه دارید، آنگاه طبیعتا گوشی شما نیز سریع‌تر شارژ خواهد شد.

اگر گوشی شما از شارژ سریع پشتیبانی کند، آنگاه می‌توانید از یک شارژر سریع استفاده کنید.

باید در نظر داشته باشید که پریز برق از درگاه USB کامپیوتر شما، توان خروجی بیشتری دارد و همین موضوع می‌تواند بر سرعت شارژ باتری، تأثیر بگذارد.

بهتر است که از آداپتور و کابل شارژ فابریک خود گوشی استفاده کنید تا گزینه‌های شخص ثالثی. استفاده از شارژر خود گوشی باعث افزایش عمر باتری و همچنین دیرتر خالی شدن آن می‌شود.

درست است که شارژ بی‌سیم راحت‌تر است، اما در عین حال نیز نسبت به شارژ سیمی و حتی شارژ از طریق درگاه USB کامپیوتر، سرعت کمتری دارد.

نکته آخر هم اینکه باید حواستان به عنصر گرما باشد. بهتر است که در هنگام شارژ کردن، قاب گوشی را جدا کرده و همچنین آن را در مکانی خنک شارژ کنید. بدین ترتیب هم عمر باتری افزایش می‌یابد و هم اینکه نرخ شارژ نیز بهبود پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *