چگونه ارز دانشجویی دریافت کنیم – شرایط و مدارک

سازمان امور دانشجویان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ثبت نام ارز دانشجویی برای ۶ ماهه اول ۱۳۹۸ از ۲۹ اردیبهشت ۹۸ آغاز می‌شود. برای دریافت ارز دانشجویی در سال ۹۸ به چه مدارکی نیاز دارید؟ شرایط دریافت ارز دانشجویی چیست؟ سقف استفاده از ارز دانشجویی چند ماه است؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

 ثبت نام ارز دانشجویی از طریق سامانه سجاد

سازمان امور دانشجویان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ثبت نام ارز دانشجویی برای ۶ ماهه اول ۱۳۹۸ از امروز ۲۹ اردیبهشت ۹۸ از طریق سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir آغاز می‌شود.
به نقل از سازمان امور دانشجویان، روند و ضوابط پرداخت ارز بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و تأمین و پرداخت ارز دانشجویی (اعم از مقرری و شهریه) به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز( ETS)صورت می‌گیرد.

شرایط دریافت ارز دانشجویی سال ۹۸

  •  تمام دانشجویان شاغل به تحصیل واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی، (مشابه ۶ ماهه دوم سال ۹۸) می‌توانند از تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۸ فرم‌های لازم به همراه مدارک مورد نیاز را تکمیل و در سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir بارگذاری کنند.
  •  پس از ثبت در سامانه باید در قسمت مربوط به ارز مدارک ارائه داده و نوبت دریافت نمایید. (درخواست دهید)
  • طبق بخشنامه بانک مرکزی ارز فقط به دانشجوی شاغل به تحصیل با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و مدارک لازم پرداخت می‌شود.
  • پس از ارسال مدارک در سامانه سجاد با مراجعه به قسمت پروفایل دانشجو می‌توانید وضعیت درخواست خود را مشاهده نمایید. ضمناً وضعیت رد یا قبول درخواست ارز دانشجویی برای دانشجو توسط ایمیل ارسال می‌شود.

5cdbf1e573d68

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی در سال ۹۸

برای دریافت ارز دانشجویی مدارک زیر الزامی است.

  • گواهی اشتغال به تحصیل  به تاریخ روز (با سربرگ دانشگاه با قید رشته، مقطع، تاریخ شروع دوره  و ذکر عدم دریافت هرگونه کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه) که به تأیید سامانه تاک رسیده باشد
  • ویزای دانشجویی
  • آخرین مهر ورود و خروج از ایران
  • دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور آمریکا ارائه I20  یا F1
  • برای دانشجوی پسر برگه معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت
  •   تکمیل فرم تعهد در سامانه نشا

نکته:

  • با داشتن پذیرش امکان معرفی به بانک جهت دریافت ارز مقدور نیست، پس از شروع به تحصیل در دانشگاه مورد نظر می توانید با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و موارد مورد نیاز در سامانه (سجاد) درخواست ارز ثبت نمایید.
  • زمانی که ظرفیت سامانه تکمیل می شود تاریخ هم حذف می‌گردد، برای باز شدن تاریخ‌ها و دریافت نوبت کمی صبور باشید.
  • ارز همراه نیازی به مراجعه به این سازمان ندارد، اگر درخواست ارز دانشجویی توسط کارشناس در سامانه تأیید شد، به هنگام مراجعه به بانک می توانید در ارتباط با ارز همراه از بانک کسب تکلیف نمایید.
  • در زمانی که دانشجو ایران نباشد پدر و مادر بدون وکالت، سایر بستگان و دوستان با وکالت محضری می‌توانند موارد دریافت ارز دانشجویی را پیگیری کند
  • به دانشجویان غیر حضوری ارز دانشجویی تعلق نمی‌گیرد، اشتغال به تحصیل تمام وقت و حضور الزامی است.
  • برای دریافت ارز دانشجویی ارائه ویزا دانشجویی الزامیست.

چه زمانی برای دریافت ارز دانشجویی به بانک مراجعه کنم؟

پس از ثبت درخواست دریافت ارز دانشجویی در سامانه سجاد و دریافت نوبت، منتظر نتیجه بررسی کارشناسی بمانید، (مرتب پروفایل خود را چک کنید)،در صورت تأیید مدارک طبق تاریخ مقرر و نوبت اعلام شده در سامانه به بانک مراجعه کنید.

آیا برای ثبت درخواست در سامانه سجاد نیاز به تأیید گواهی اشتغال به تحصیل در سفارت هست؟

گواهی اشتغال به تحصیل باید تأییدیه سامانه تاک(سامانه مربوط به وزارت امور خارجه) داشته باشد. می‌توانید بصورت موازی امور ثبت مدارک را انجام دهید.

starnews

ارز دانشجویی به کدام مقاطع تعلق می‌گیرد؟

طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد و برای مقطع کارشناسی فقط دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از ۳۱ اردیبهشت ۹۷ است، می‌توانند درخواست کنند.

سقف استفاده از ارز دانشجویی چند ماه است؟

  • دانشجویان ارشد جمعاً ۶۳ ماه از زمان شروع به تحصیل می‌توانند از ارز دانشجویی استفاده کنند.
  • دانشجویان دکتری جمعاً ۳۶ ماه از زمان شروع به تحصیل می‌توانند از ارز دانشجویی استفاده کنند.

دریافت ازر دانشجویی به صورت غیر حضوری

با توجه به اینکه تمام فرآیندها و خدمات به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه انجام می‌شود، نیازی به مراجعه حضوری نیست.

متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت سوالات متداول در سامانه سجاد مراجعه کرده و در صورتی که پاسخ مورد نظر شما وجود نداشت، سوالات خود را از طریق ایمیل support@saorg.ir ارسال کرده و پیگیری کنند.
طبق مصوبه هیأت وزیران هزینه دریافتی از طریق سامانه بابت بررسی درخواست شما است و در صورت عدم تأیید قابل عودت نیست.

سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، روند و ضوابط پرداخت ارز بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی ج. ا. ا است. ضمناً تأمین و پرداخت ارز دانشجویی (اعم از مقرری و شهریه) به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است.

ارز دانشجویی ۶ ماهه اول صرفاً در بازه زمانی یک فروردین ۱۳۹۸ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ از فروردین تا آخر شهریور ۱۳۹۸ تعلق می‌گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *