چگونه آدرس IP مودم یا روتر را پیدا کنیم؟

چگونه آدرس IP مودم یا روتر را پیدا کنیم؟

امروزه استفاده از اینترنت بی‌سیم (Wi-Fi) بسیار رایج شده است. برای استفاده از اینترنت بی‌سیم نیاز به تجهیزاتی از جمله مودم داریم. هر مودم یک شناسه‌ی یکتا به نام IP و نام کاربری و رمز عبور دارد که در ادامه نحوه‌ی پیدا کردن و کاربرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

چگونه آدرس IP مودم را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن آدرس IP مودم، دستورات زیر را انجام می‌دهیم:

۱-‌ کامپیوتر را به مودم وصل کنید. (و یا با استفاده از کابل Ethernet، روتر را به مودم وصل کنید.)

۲-‌ در ویندوز، محیط خط فرمان (Command prompt) و در لینوکس و مک، محیط ترمینال (Terminal) را باز کنید.

در ویندوز در قسمت سرچ عبارت Command prompt را تایپ کنید.

۳-‌ در ویندوز دستور ipconfig و در لینوکس و مک دستور ifconfig را وارد کنید.

۴-‌ خطی که در آن کلمه‌ی Default Gateway وجود دارد را پیدا کنید. در این خط آدرس IP به صورت رشته‌ای از اعداد نوشته شده است.

توجه: ممکن است در پشت یا کنار مودم، آدرس IP، نام کاربری و رمز عبور نوشته شده باشد.

چرا باید آدرس IP مودم ها را بدانیم؟

برای وارد شدن به حساب کاربری مودم خود، باید آدرس IP آن را بدانید. در قسمت URL مرورگر، آدرس IP مودم را وارد و برای رسیدن به بالاترین سطح دسترسی (دسترسی ادمین)، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. پس از وارد شدن به حساب کاربری می توانید کارهایی مانند بررسی وضعیت اتصال، تغییر رمز عبور، پاک کردن وقایع ثبت شده و… را انجام دهید.

همچنین برای انجام برخی تنظیمات شبکه‌ا‌ی کامپیوتر، نیاز به آدرس IP مودم دارید.

پیدا کردن نام کاربری و رمز عبور مودم

نام کاربری، رمز عبور و آدرس IP مودم، در پشت یا کنار مودم نوشته شده است. درغیراین صورت میتوانید با جستجوی مدل مودم در گوگل، نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض آن را پیدا کنید. اگر قبلا نام کاربری و رمز عبور را تغییر داده و آن را فراموش کرده اید، می توانید با وارد کردن یک گیره‌ی کاغذ و یا سوزن در سوراخ پشت مودم، تنظیمات آن را به تنظیمات کارخانه تغییر دهید.

توجه: اگر برای ورود به حساب کاربری مودم خود دچار مشکل شدید، آدرس IP را در مرورگر دیگری وارد کنید و یا ارتباط فیزیکی را بررسی کنید و یا ابزارهای امنیتی وب را غیر فعال کنید.

آیا مودم‌ها آدرس IP یکتا دارند؟

همه‌ی مودم‌ها یک آدرس IP یکتا و منحصربه فرد دارند که اجازه‌ی برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌ها (مانند کامپیوتر، پرینتر و …) را می‌دهد. ممکن است آدرس IP مودم با آدرس IP روتر متفاوت و یا یکسان باشد. اگر دستگاه از نوع روتر- مودم (دستگاه ترکیبی) باشد، احتمالا آدرس IP روتر و مودم یکسان خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *