چه تفاوتی بین USB-C و Lightning وجود دارد

کابل‌های اتصال و تبادل داده بین دو دستگاه شبیه هم نیستند و هر کدام از یک استاندارد مشخص تبعیت می‌کنند. علاوه بر این کیفیت ساخت این نوع از کابلها نیز روی عملکرد و حتی امنیت آن تاثیر می‌گذارد. جدیدترین استاندارد از این فناوری USB type-C نام گرفته است. USB نوع C تغییرات شگرفی در نوع اتصال بین دستگاهها و تبادل داده بین آنها بوجود آورده است. این استاندارد قدرت بیشتری نسبت به هم نسلان قبل از خود ارائه می‌کند و قادر به پشتیبانی از توانی بیشتر از ۱۰۰ وات است. شرکت اپل نیز از سال ۲۰۱۲ یک استاندارد اختصاصی جدید برای تبادل داده بین دو دستگاه ساخته اپل (آیفون و آیپد) را تحت نام Lightning معرفی کرد.

کابل USB type-C

1_1142

USB نوع C تغییرات شگرفی در نوع اتصال بین دستگاه‌ها و تبادل داده بین آنها بوجود آورده است. این استاندارد قدرت بیشتری نسبت به هم نسلان قبل از خود ارائه می‌کند و قادر به پشتیبانی از توانی بیشتر از ۱۰۰ وات است. با این کابل شما می‌توانید یک تلفن هوشمند را در کمتر از یک دقیقه شارژ کنید. در مقام مقایسه یک شارژر معمولی با ولتاژ ۵ ولت و ۱ یا دو آمپر توانی بین ۵ تا ۱۰ وات ارائه می‌کند.

اتصال دو دستگاه از طریق USB نوع C توسط ۲۴ پین انجام می‌شود. این در حالی است که در استاندارد نوع  A و B تنها از چهار پین استفاده می‌شود. و این مشخصا به معنای آن است که این نوع از کابل‌ها قادر هستند تا داده‌های بسیار بیشتری را منتقل کنند. حداکثر سرعت تبادل داده در استاندارد نوع C نزدیک به ۱۰ گیگابیت در ثانیه است.

اغلب تلفن‌های هوشمند سطح بالا به USB نوع C مجهز هستند و پیش بینی می‌شود طی یکی دو سال آینده به استاندارد اصلی تلفن‌های هوشمند تبدیل شوند. نه تنها تلفن‌های هوشمند که سایر دستگاه‌های الکترونیکی مثل لپتاپ، NAS و درایوهای USB نیز از این استاندارد استفاده می‌کنند.

USB نوع C آینده اتصال بین دستگاه‌های الکترونیک را در دست خواهد گرفت و کامپیوتر یا تلفن هوشمند بعدی که شما می‌خرید مطمئنا به پورتهای USB type-C مجهز خواهد بود.

کابل Lightning

2_935

شرکت اپل از سال ۲۰۱۲ یک استاندارد اختصاصی جدید برای تبادل داده بین دو دستگاه ساخته اپل (آی‌فون و آی‌پد) را تحت نام Lightning معرفی کرد. کانکتورهای ۳۰ پین قدیمی‌ اپل برای گوشی‌های کوچک و ظریف آی‌فون بیش از اندازه بزرگ بودند و نمی‌شد آنها را از هر دو سمت متصل کرد. تا این که اپل با ابداع کابل Lightning دنیای فناوری را یک گام فراتر پیش برد. از جمله بزرگترین نقاط قوت کابل‌های Lightning این بود شما می‌توانستید آن را از هر دو سمت به دستگاه خود متصل کنید.

از آنجا که مشخصه‌های این نوع از کابل‌ها تنها در اختیار اپل است، تنها خود این شرکت اجازه کار روی این استاندارد و ارتقای سرعت آن را دارد. سرعت اتصال اغلب دستگاه‌های iOS معادل USB 2.0 است، اما iPad Pro-12.7 این امکان را فراهم می‌کند تا شما با سرعت USB 3.0 به تبادل داده بپردازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *