هوش مصنوعی MIT ویروس کرونا را با گوش دادن به سرفه‌ تشخیص می‌دهد

به نقل از دیجیاتو

محققان MIT هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند از روی سرفه افراد مبتلا به کووید-۱۹ را حتی بدون داشتن علایم دیگر شناسایی کند.

هوش مصنوعی مورد بحث به لطف چندین شبکه عصبی توانایی تشخیص سرفه‌های مربوط به کرونا را دارد. یکی از شبکه‌های عصبی به صداهای مربوط به قدرت حنجره گوش می‌دهد و شبکه عصبی دیگر وضعیت عاطفی که اختلالات عصبی مثل افزایش خستگی را نشان می‌دهند، شناسایی می‌کند. شبکه عصبی سوم تغییرات در عملکرد دستگاه تنفسی را اندازه گیری می‌کند. یک الگوریتم نیز مسئول بررسی سرفه‌های ضعیف‌تر بوده و در مجموع هوش مصنوعی را قادر به ارائه یک تصویر واضح‌تر از وضعیت سلامت بیمار می‌کند.

دقت این هوش مصنوعی در آزمایش‌های اولیه بسیار بالا توصیف شده است. این فناوری پس از آزمایش شدن با ده‌ها هزار سرفه و صحبت‌های بیماران توانست ۹۸.۵ درصد از سرفه‌های افراد مبتلا به کووید-۱۹ را به درستی تشخیص دهد. دقت این مدل در تشخیص افراد بدون علایم ظاهری نیز ۱۰۰ درصد اعلام شده است.

البته این هوش مصنوعی دارای محدودیت‌هایی است. این فناوری برای تشخیص افراد دارای علایم کووید-۱۹ طراحی نشده چرا که این افراد ممکن است به بیماری‌های دیگری مبتلا باشند که رفتاری مشابه با کرونا بروز دهند. همچنین علیرغم اینکه دقت آن بسیار بالا توصیف شده، نمی‌توان از آن برای تأیید حتمی ابتلای فرد به کرونا استفاده کرد.

آنطور که در گزارش نوشته شده این هوش مصنوعی فراتر از یک کار تحقیقاتی است. محققان در حال توسعه یک اپلیکیشن کاربردی هستند که می‌توان از آن به عنوان یک ابزار پیش‌غربالگری (Prescreening) برای ویروس کرونا استفاده کرد.

به گفته محققان فرد مشکوک به کرونا با استفاده از این اپ چند روز قبل از بیرون رفتن روی گوشی سرفه می‌کند و در صورت عدم تشخیص علایم بیماری می‌تواند از منزل خارج شود. محققان همچنین پا را فراتر گذاشته و می‌گویند می‌توان اپ را به گونه‌ای توسعه داد تا همیشه به سرفه‌های بیمار گوش دهد. البته چنین رویکردی ممکن است مشکلاتی برای حریم خصوصی به وجود آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *