هوشمندسازی اقتصاد کشور با احراز هویت دیجیتال محقق می‌شود

به نقل از نبض فناوری امروزه اکثر کشور‌های در راستای صرفه جویی در زمان و هزینه‌های رفت وبرگشت یکسری از خدمات آنلاین را ارائه می‌دهند. برای اینکه به این هدف عالی دست پیدا کنند از شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان برای طراحی اپیلیکشن‌های بهره می‌جویند تا بتوانند خدمات مناسبی را در اختیار مشتریان خود ارائه دهند.

باید متذکر شد که اپلیکیشن‌های آنلاین باید از تمامی بستر‌های امنیتی برخوردار باشند تا مشتریان به آن‌ها اعتماد کنند. در این بین بانک ملی ایران برای ارائه خدمات نوین بانکی به تازگی بخش احراز هویت دیجیتال را راه‌اندازی کرده است که بتواند تمامی خدمات خود را در این بستر ارائه دهد.

گفتنی است «نشان بانک» یک خدمت مبتنی بر گوشی موبایل است که بر روی اپلیکیشن‌های «ایوا»، «بله» و «بام» بانک ملی ایران ارائه می‌شود. از این طریق، مشتری بانک با ثبت اثر انگشت، اسکن کارت ملی، ثبت تصویر خود و نیز یک امضای دستی بر روی صفحه موبایل، هویت خود را ثبت می‌کند. از این پس، برای گرفتن همه خدمات بانکی از طریق گوشی تلفن همراه، همین هویت دیجیتالی ملاک عمل خواهد بود.

همچنین در اپیلیکشن «ایوا» نه تنها عملیات درخواست، واریز و پرداخت اقساط تسهیلات از طریق تلفن همراه را انجام می‌دهد، بلکه خدماتی مانند صدور کارت هدیه نیز به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. همچنین خدماتی از قبیل خرید شارژ و بسته‌های اینترنت تلفن همراه، انجام کارت به کارت، دریافت موجودی تمام کارت‌های بانکی، استعلام و پرداخت کلیه قبوض، استعلام و پرداخت جریمه‌های خودرو، خرید بلیت اتوبوس، خرید بیمه نامه‌های مختلف را انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است متاسفانه در برخی از اوقات شاهد کلاهبرداری اینترنتی و سوء استفاده برای از افراد سودجو هستیم به همین دلیل صاحبان این اپلیکیشن‌ها باید به گونه‌ای امنیت آن‌ها را بالا ببرند تا بتواند مشتریان بیشتری را جذب کنند در غیراینصورت مشتریان به آن‌ها اعتماد نخواهند کرد؛ بنابراین در کنار هر خدمت جدید باید اعتماد مشتریان را در سرلوحه کاری خودشان قرار دهند.

در همین راستا گفتگویی را با محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا، ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.
وی معتقد است بکارگیری فناوری نوین در عرصه بانکداری تاثیر بسزایی در ارائه خدمات به مشتریان و شهروندان دارد، بنابراین راه اندازی خدمت «احراز هویت دیجیتال» یا «امضای ادیجیتال»، اقدام بزرگی را در حوزه خدمات بانکی است.

بیات تأکید کرد: یکی از چالش‌های مهم ما در دوران کرونا این بود که ما از احراز هویت دیجیتال در سال‌های گذشته غفلت کردیم امروزه بسیاری از حضور افرد در شعبات بانکی برای ارائه خدمات الکترونیک در واقع احراز هویت آن فردی است که به صورت فیزیکی باید حضور پیدا کند؛ درواقع کاملا یک روش غلطی است. اولا قانون احراز هویت دیجیتالی در سال ۹۹ به تصویب رسیده و کارگروه‌هایی در حضور‌های مختلف تشکیل شده است.

مدیرعامل مرکز فابا ادامه داد: یکی از ضرورت‌ها و پایه و بنیان تحول دیجیتال در اقتصاد دیجیتال و هوشمند کشور بحث هویت دیجیتال است خدماتی از جنس بانکی ملی یا هر سازمانی که ارائه می‌دهد؛ چرا که هم پشتوانه قانونی داشته و هم روند روبه رشدی مطابق با رویکرد و روند‌های روز فناوری در حضور دیجیتال دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *