نه موقع فیلتر تلگرام نظر ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر نظر ما را می‌خواهند

به نقل از ایلنا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سرنوشت فیلتر تلگرام گفت: نه موقع انسداد تلگرام نظر ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر نظر ما را می‌خواهند. طبیعتاً این مقوله‌ای است که به نظر دستگاه قضایی بستگی دارد.

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در ارتباط با آموزش مجازی با تأکید بر اینکه طبیعتاً شرایط کنونی آموزش هم برای معلمان و هم برای والدین دشوار است گفت: خانواده‌ها با مشکلات زیادی در بحث کیفیت ارتباطات روبرو هستند. ۴۶ هزار روستای در کشور داریم که شرایط تحصیل حضوری برای بسیاری از آن‌ها وجود ندارند و مردم این روستاها انتظار دارند که از شبکه ارتباطی خوبی برای آموزش مجازی برخوردار باشند. در مناطق شهری هم همین وضعیت برقرار است.

وی درباره آمار دانش آموزان محروم از تحصیل به دلیل عدم دسترسی به شبکه ارتباطی گفت: بهتر است وزارت آموزش پرورش دراین‌باره ارزیابی خود را ارائه دهد. ولی آمار کلی که می‌توانم ارائه کنم این است که بیش از ۹۵ درصد جمعیت ایران امکان دسترسی به اینترنت دارند.

آذری جهرمی افزود: از مجموع روستاهای کشور حدود ۹۰ درصد متصل هستند و ۱۰۰ درصد شهرهای کشور هم به شبکه ارتباطی اتصال دارند.

وزیر ارتباطات درباره اینترنت رایگان برای دانش آموزان گفت: بر اساس سیاستی که وزارت آموزش‌وپرورش اتخاذ کرد، آموزش‌ها به بستر سامانه شاد منتقل‌شده و این سامانه برای آموزش مجازی مورد تائید این وزارتخانه در مدارس دولتی است؛ بنابراین آموزش مجازی رایگان از طریق سامانه شاد فراهم‌شده است و برای استفاده از آن، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و تمام هزینه‌های آن را دولت تأمین می‌کند.

وی در ادامه درباره میزان استفاده از سامانه شاد در کل کشور گفت: اولاً توصیه من بر این است که در این رابطه به آمار وزارت آموزش‌وپرورش اتکا شود اما ارزیابی ما به‌عنوان وزارت ارتباطات این است که ۱۱ درصد مدارس غیرانتفاعی از ابزارهای خاص خودشان استفاده می‌کنند، ازجمله برخی از سامانه‌های داخلی که همین امر باعث شده است که ما یک رشد تقریباً ۱۲۰۰ درصدی در ابزارهای آموزش مجازی در شبکه ارتباطی کشور را شاهد باشیم.

وزیر ارتباطات افزود: نظرسنجی‌های ما از مجموع مدارس باقی‌مانده از سراسر کشور نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از مدارس از سامانه شاد استفاده می‌کنند.

آذری جهرمی در ادامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا باوجود حل مسئله اصلی فیلتر تلگرام هنوز این پیام‌رسان فیلتر است و اینکه آیا عزمی برای رفع فیلتر تلگرام وجود دارد گفت: بعید می‌دانم که نظر دستگاه قضایی در رابطه با این مسئله [رفع فیلتر تلگرام] عوض‌شده باشد. ولی پیشنهاد می‌کنم که حتماً آقای دادستان کل کشور را دعوت کنید و این سؤال را از ایشان بپرسید.

وی درباره نظر شخصی خود در رابطه با فیلتر تلگرام هم گفت: نه موقع انسداد تلگرام نظر ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر آن نظر می‌خواهند. طبیعتاً این مقوله‌ای است که به نظر دستگاه قضایی بستگی دارد چراکه با حکم دستگاه قضایی بسته‌شده است و با همین حکم هم قابل‌ بازگشایی است.

وزیر ارتباطات در خاتمه در ارتباط با مشکلات دانش آموزان روستایی برای آموزش مجازی گفت: این روزها عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از مناطق مختلف روستایی منتشر می‌شود که دانش آموزان برای جا نماندن از تحصیل، خود را به نقاطی می‌رسانند تا به شبکه ارتباطی دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: واقعیت امر این است که ما و همه همکارانمان در وزارت ارتباطات و اپراتورها، تک‌تک این بچه‌ها را مثل بچه‌های خودمان می‌دانیم و مشکلات آن‌ها را مشکلات خودمان می‌دانیم؛ اما نمی‌توانیم این را نادیده بگیرم که اگر سیاست‌گذاری‌های سال ۱۳۹۲ مبنی بر اینکه ۱۲۸ کیلوبایت اینترنت برای مردم کافی است، باقی می‌ماند و کرونا به وجود آمده بود امروز قطعاً با مشکلات ارتباطی جدی مواجه می‌شدیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: یا اگر در موضوع توسعه ارتباطات روستایی در مقابل فشارهایی که به ما وارد می‌شد و مخالفت‌هایی که درباره این توسعه مطرح می‌شد و آن را جزو برنامه ۲۰۳۰ عنوان می‌کردند و خواستار توقف توسعه ارتباطات روستایی بودند کوتاه می‌آمدیم امروز نمی‌دانم پاسخ آن ۳۹ هزار روستایی که امروز به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل هستند چه می‌خواستیم بدهیم.

وی تأکید کرد: هنوز ۵ هزار روستا به شبکه ارتباطی متصل نیستند و قلبمان برای تک‌تک بچه‌هایی که در آن روستاها از تحصیل مجازی بازمانده‌اند می‌تپد و همه وجودمان را گذاشته‌ایم برای توسعه و اتصال آن‌ها به شبکه ارتباطی و این قول را هم می‌دهیم که تا پایان امسال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی متصل شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *