نشانه‌هایی از انتقال هش ریت بیت کوین از چین به آمریکا ظاهر شده است

آمار نشان می‌دهد سهم چین از هش ریت استخراج بیت کوین کاهش محسوسی تجربه کرده و تحلیلگران می‌گویند هش ریت بیت کوین در حال انتقال به خارج از مرزهای چین است.

در‌حال‌حاضر، بیشتر فرایند استخراج بیت کوین (Bitcoin) در داخل چین انجام می‌شود؛ اما شواهدی دیده شده‌ است که نشان می‌دهد تمرکز استخراج بیت کوین در حال انتقال به جایی دیگر است. به‌نوشته‌ی کوین‌تلگراف، چون وانگ، هم‌بنیان‌گذار F2Pool، یکی از استخرهای بزرگ‌ استخراج بیت کوین در دنیا، اعلام کرده که در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) کمتر از نیمی از هش ریت بیت کوین مربوط به چین بوده است.

وانگ می‌گوید این نخستین‌بار در هشت سال اخیر است که F2Pool متوجه می‌شود ماینرهای چینی بخش اعظم هش ریت بیت کوین را ازآنِ خود نمی‌کنند. او اعتقاد دارد که واقعا هش ریت بیت کوین در حال انتقال به جایی در خارج از چین است.

چون وانگ داده‌هایی را بازنشر کرد که ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) بری سیلبرت، از اعضای مؤسسه‌ی Digital Currency Group، منتشر کرده بود. داده‌های اشاره‌شده نشان می‌دهد Foundry،‌ استخر استخراج بیت کوین آمریکایی، آوریل ۲۰۲۱ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) توانسته است خودش را به جمع پنج استخر برتر دنیا برساند و ۷٫۶ درصد از هش ریت را به‌دست آورد.

سیلبرت هنگام انتشار داده‌های جدید مدعی شد که هش ریت بیت کوین به‌سرعت در حال انتقال از چین به آمریکای‌شمالی است. در‌حال‌حاضر، AntPool که آن را بیت‌مین، تولیدکننده‌ی چینی قطعات سخت‌افزاری مخصوص ماینینگ، مدیریت می‌کند، همچنان بزرگ‌ترین استخر استخراج بیت کوین در دنیا است و ۱۸٫۶ درصد از هش ریت را دراختیار دارد.

دانشگاه کمبریج آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) با انجام محاسباتی اعلام کرده بود که ۶۵ درصد از هش ریت ماینینگ در چین قرار دارد. Miner Daily ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) تخمین زد که سهم چین از قدرت هش بیت کوین به ۵۵ درصد افت کرده و سهم ایالات متحده به ۱۱ درصد رسیده است. ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰)، کوین‌تلگراف گزارش داد عملیات‌های استخراج رمزارز در چین ممکن است در آینده شامل قوانین سرسختانه‌تری شوند و همین قوانین احتمالا خواهند توانست سهم چین را از هش ریت کمتر کنند.

چین در چند وقت اخیر به‌دلیل تعهدش به کاهش تولید کربن تحقیقات روی میزان مصرف انرژی ماینرها را شروع‌ کرده است. اواخر فوریه‌ی ۲۰۲۱ (اواسط اسفند ۱۳۹۹) اعلام شد که مقام‌های منطقه‌ی خودمختار مغولستان داخلی در چین پیشنهاد کرده‌اند تمامی تأسیسات محلی استخراج رمزارز تعطیل شوند تا میزان مصرف انرژی در این منطقه کاهش پیدا کند. در‌حال‌حاضر، مغولستان داخلی ۸ درصد از هش ریت دنیا را دراختیار دارد.

هفته‌ی گذشته مارتی بنت، میزبان یکی از پادکست‌های بیت کوین، گفت یافته‌های استخر F2Pool تأییدکننده‌ی ترند جدیدی در دنیای ماینینگ است و نشان می‌دهد هش ریت بیت کوین با گذشت زمان در مناطق بیشتری توزیع می‌شود. او می‌گوید این اتفاق باعث می‌شود میزان کنترل چین روی شبکه‌ی بیت کوین کاهش پیدا کند.

ترس از زیرش (FUD) مربوط به مصرف انرژی و آثار زیست‌محیطی بیت کوین احتمالا کاهش می‌یابد؛ چون عملیات‌های ماینینگ بیشتری در حال اتکا بر انرژی تجدیدپذیر هستند؛ به‌خصوص در ایالات متحده که قوانین سرسختانه‌تری برای مصرف انرژی دارد. بر‌اساس گزارش جدید نزدک، به‌دلیل ارزان‌بودن هزینه‌ی مصرف انرژی در تگزاس و تجدیدپذیر‌بودن بخش اعظم انرژی در این ایالت، مزارع استخراج بیت کوین متعددی در تگزاس ایجاد شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *