موبایل‌های اندرویدی قدیمی از سال ۲۰۲۱ نمی‌توانند برخی سایت‌ها را باز کنند

به نقل از دیجیاتو

سازمان Let’s Encrypt اعلام کرد یکی از گواهی‌های دیجیتال که توسط IdenTrust فراهم می‌شود، سال ۲۰۲۱ منقضی خواهد شد و به همین دلیل موبایل‌های اندرویدی قدیمی قادر به باز کردن برخی از سایت‌های امن نیستند.

سازمان غیرانتفاعی Let’s Encrypt که مرجع صدور گواهی دیجیتال به شمار رفته و تحت نظارت گروه تحقیقات امنیت اینترنت (ISRG) فعالیت می‌کند، هشدار داده دسترسی موبایل‌هایی که سیستم عامل اندروید آن‌ها قدیمی‌تر از ۷.۱.۱ است، از اول سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور ۱۴۰۰) به خاطر عدم پشتیبانی از گواهی دیجیتال روت به برخی از سایت‌های امن از بین می‌رود.

سازمان یاد شده توصیه می‌کند که کاربران دارای گوشی‌های قدیمی بهتر است مرورگر فایرفاکس موبایل را نصب کنند، چرا که این مرورگر لیست خود از گواهی‌های روت امن را داشته و به سایت‌ها اجازه می‌دهد تا همچنان پس از منقضی شدن گواهی مربوطه در سال آینده قابل دسترسی باشند.

توقف پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی سیستم عامل اندروید مساله‌ای کاملاً طبیعی برای توسعه دهندگان است، اما با توجه به سیاست‌های گوگل در انتشار آپدیت‌های اندروید درصد قابل توجهی از کاربران دچار مشکل خواهند شد.

سازمان Let’s Encrypt می‌گوید حدود ۳۳.۸ درصد از کاربران گوگل پلی از اندروید ۷.۱ به قبل استفاده می‌کنند و برخی از سازندگان موبایل نیز پشتیبانی از دستگاه‌های خود را متوقف کرده‌اند. انتشار محدود آپدیت‌های اندروید در سال‌های اخیر مساله تازه‌ای نیست و برخی از موبایل‌ها (به ویژه موبایل‌های اقتصادی) قابلیت آپدیت محدود داشته و در برخی از آن‌ها کاربر باید با همان نسخه کارخانه اندروید بسنده کند. بنابراین طبق آنچه در گزارش نوشته شده، اگر سال ۲۰۱۶ یا حتی ۲۰۱۷ موبایل اندرویدی خریده‌اید، احتمالاً در آینده دسترسی به برخی از سایت‌ها را از دست خواهید داد.

البته به مرور به شرکت‌هایی که پشتیبانی از دیوایس‌ها را افزایش می‌دهند اضافه می‌شود. برای مثال گوگل آپدیت‌های جدید اندروید را قبل از همه برای محصولاتش منتشر می‌کند و سامسونگ به تازگی پشتیبانی از محصولاتش را به سه سال افزایش داده است. ولی کاربرانی که موبایل قدیمی دارند یا به هر دلیلی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از فایرفاکس استفاده کنند احتمالاً دچار مشکل خواهند شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *