مشاغل پرسود و جذاب فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۹

هر فردی دوست دارد در شغلی مشغول به کار شود که بالاترین دستمزد را عاید او کند. سایت بالانس‌کریرز در مطلبی پژوهشی آورده: «فرصت‌های شغلی در بخش مراقبت‌های پزشکی، فناوری اطلاعات، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، مشاوره، امور مالی، مهندسی و وکالت جزو سودآورترین مشاغل سال ۲۰۱۹ هستند.» چرا افراد شاغل در این صنایع بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند؟

کارفرمایان در سراسر جهان بر مبنای سیستم عرضه و تقاضا و گردش مالی سازمان خود افراد را جذب کرده و میزان دستمزد پرداختی را بر مبنای سطح مهارت‌ها و آموزش‌هایی که افراد پشت سر گذاشته‌اند، تعیین می‌کنند. در این نظام استخدامی هرچه میزان مهارت‌ها و تخصص‌های یک فرد بیشتر باشد، به همان نسبت شانس استخدام شدن و دریافت حقوق بالاتر برای او بیشتر خواهد بود. مشاغلی که در این مقاله به‌عنوان برترین و پردرآمدترین مشاغل معرفی خواهد شد، بر مبنای فرصت‌های شغلی و آگهی‌های استخدامی تنظیم‌شده است. دقت کنید برای استخدام شدن در هر یک از مشاغل زیر باید آموزش‌های تخصصی را گذرانده باشید و صاحب تخصص باشید. طبیعی است هرچه سطح آموزش‌های‌‌‌تان جدی‌تر و دقیق‌تر باشد، به همان نسبت شانس‌تان در چانه‌زنی برای افزایش حقوق بیشتر خواهد بود. نکته قابل توجه در این بخش به نوع مشاغل و تخصص‌ها بازمی‌گردد. برای مثال، در کشورهای مختلف همچون ایالات‌متحده شما فرصت‌های شغلی را مشاهده می‌کنید که به «معمار راه‌حل‌ها» اشاره دارد. فردی که مسئولیت انتخاب فناوری‌هایی را دارد که یک سازمان باید از آن‌ها استفاده کند و به‌طور میانگین ۱۲۱ هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کند. درحالی‌که چنین فرصت شغلی ممکن است در ایران وجود نداشته باشد یا برای مثال، در حالت کلی مدیریت یک کارخانه در حیطه مشاغل پردرآمد قرار نمی‌گیرد، زیرا در اغلب موارد مدیر یک کارخانه همان بنیان‌گذار کارخانه است و در شرایطی خاص مدیریت یک کارخانه خصوصی به افراد دیگر سپرده می‌شود. به همین دلیل، در این مقاله سعی بر آن بود به مشاغلی که وجه مشترکی با کسب‌وکارهای ایرانی دارند، اشاره شود.

۱۴ شغل برتر با سطح درآمدهای بالا

سایت‌های کاریابی معتبری همچون indeed، payscale، Glassdoor و… وجود دارند که اطلاعات مفصل و دقیقی درباره آگهی‌های شغلی، حداقل و حداکثر دستمزدهای پرداختی و مجموعه مهارت‌هایی را که افراد برای احراز یک شغل به آن نیاز دارند، منتشر می‌کنند. دستمزدهای اعلام‌شده در این مطلب با استناد به اطلاعات منتشرشده از سایت
Glassdoor.com گردآوری شده‌ است. میزان دستمزد پرداختی به افراد با توجه به موقعیت جغرافیایی و کشوری که فرد در آن ساکن است متفاوت است. اما در حالت کلی برخی از مشاغل در همه کشورها به شدت مورد توجه هستند. برای مثال، یک کارشناس شبکه، توسعه‌دهنده فرانت‌اند، بک‌اند و…. در هر کشوری با فرصت‌های شغلی خوبی مواجه خواهد شد. شکل۱، مشاغلی را نشان می‌دهد که در کشور ایالات متحده بیشترین دستمزد را عاید افراد می‌کند.

مشاغل پرسود و جذاب فناوری اطلاعات (2)

شکل ۱. در حال حاضر این مشاغل بیشترین دستمزد را در ایالات متحده دریافت می‌کنند.

پزشکان، مدیران کارخانه‌های داروسازی، داروسازان، معماران سازمانی و مشاوران شرکت‌ها جزو پنچ گروهی هستند که بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند، در حالی که در کشور انگلستان معماران سازمانی، مشاوران شرکت‌ها، مدیران فناوری اطلاعات، مدیران مهندسی نرم‌افزار و مدیران برنامه‌ریزی و تحلیل مالی جزو پنج گروه اولی هستند که بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند. (شکل ۲)

مشاغل پرسود و جذاب فناوری اطلاعات 2

شکل ۲. در حال حاضر ین مشاغل بیشترین دستمزد را در انگلستان دریافت می‌کنند.

معمار سازمانی

یک کارشناس معماری سازمانی، مسئولیت هماهنگ کردن و ارزیابی استراتژی‌های راهبردی سازمان و طراحی یا تغییر در خط‌مشی‌های فناوری اطلاعات و سایر فرآیندها را برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده برعهده دارد. این افراد با مدیران کسب‌وکار و توسعه‌دهندگان فنی در تعامل هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا فناوری‌ها و فرآیند‌های تجاری را با یکدیگر هم‌طراز کنند. یک معمار سازمانی گزارش‌های خود را مستقیم به مدیر ارشد فناوری اطلاعات تحویل داده و اطمینان حاصل می‌کند کسب‌وکار با اتکا بر جدیدترین فناوری‌های موجود به اهداف از پیش تعیین‌شده دست پیدا خواهد کرد.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۱۵ هزار دلار در سال

مشاوران حقوقی

وکالت تقریبا در همه کشورها جزو مشاغل طراز اول و پردرآمد به شمار می‌رود. مشاوران حقوقی شرکت‌ها افرادی هستند که بر نحوه تنظیم قراردادهای شرکت نظارت داشته، اطمینان حاصل می‌کنند که قراردادهای شرکت در تضاد با قوانین جاری کشور نباشد و مشکلات حقوقی شرکت را برطرف می‌کنند.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۱۵ هزار دلار در سال

مهندس سخت‌افزار کامپیوتر

یک مهندس سخت‌افزار کامپیوتر مسئولیت پژوهش، طراحی، توسعه و آزمایش سامانه‌های کامپیوتری و مولفه‌های سخت‌افزار همچون بورد‌های سخت‌افزاری، پردازنده‌ها، دستگاه‌های ذخیره‌ساز، روترها و تجهیزات شبکه را برعهده دارد. این فرد باید فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر یا مهندس الکترونیک باشد. یک مهندس سخت‌افزار در کنار تسلط بر مباحث مرتبط با مدارهای منطقی و معماری کامپیوتر (سخت‌افزار) باید با زبان‌های برنامه‌نویسی سی، سی پلاس‌پلاس و در برخی موارد اسمبلی نیز آشنا باشد.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۱۵ هزار دلار

توسعه‌دهنده فول‌استک

یک توسعه‌دهنده فول‌استک، مسئولیت هر دو جنبه فرانت‌اند و بک‌اند یک سایت را برعهده دارد و با اچ‌تی‌ام‌ال، CSS، جاوااسکریپت و حداقل یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند آشنا است. فول‌استک به معنای یک فرد کاملا خبره و حرفه‌ای است که با لایه‌های مختلف توسعه نرم‌افزاری آشنا است. از مهارت‌های اصلی یک توسعه‌دهنده فول‌استک می‌توان به HTML/CSS، جاوااسکریپت، زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند همچون روبی یا پایتون، زبان‌های وب‌سرور همچون آپاچی اشاره کرد.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۱۲ هزار دلار

توسعه نرم‌افزار

مدیران توسعه نرم‌افزار مسئولیت توسعه نرم‌افزارهایی را که منطبق با نیازهای مشتریان یا کارگروه‌های داخلی شرکت است، برعهده ‌دارند. مسئولیت مدیران/طراحان توسعه‌ نرم‌افزار در توسعه محصول خلاصه‌شده و مواردی همچون تعریف نیازمندی‌ها، نمونه‌سازی اولیه، توسعه نرم‌افزار، پیاده‌سازی آزمایش‌ها، توسعه الگوریتم‌های جدید، ارائه مستندات فنی و بررسی کیفیت نرم‌افزار را شامل می‌شود.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۰۸ هزار دلار در سال

مهندسی نرم‌افزار

مدیر مهندسی نرم‌افزار مسئولیت اجرای فرآیندهای مهندسی محصولات نرم‌افزاری و بهبود آن‌ها را برعهده دارد و مسئولیت این افراد در برنامه‌ریزی، آموزش، تحویل به موقع محصول، برقراری تعامل میان اعضا تیم و تعامل با مدیر واحد مربوط تعریف می‌شود. این افراد با تیم‌های طراحی، بازاریابی و اعضای فنی در تعامل هستند تا محصولاتی خلاقانه را بر مبنای رویکردهای نوین مهندسی محصولات به بازار عرضه کنند و تیم‌های مهندسی را از طریق برگزاری جلسه‌ها و ارائه بازخوردها مدیریت می‌کنند.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۰۷ هزار دلار در سال

معمار نرم‌افزار

معماران نرم‌افزار وظیفه تحلیل و طراحی معماری را عهده‌دار بوده و با ذینفعان مختلف کسب‌وکار و مدیران فناوری اطلاعات به منظور دریافت الزامات (نیازمندی‌های) طراحی و تبدیل آن‌ها به راه‌حل‌های فنی و طراحی سیستم به تعامل و همکاری می‌پردازند. این افراد طرح‌ها، برآوردهای مالی و زمانی و برنامه‌های اجرایی را برای ذینفعان مستندسازی کرده و فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های نوین ارائه‌شده را از سوی تولیدکنندگان آزمایش و ارزیابی کرده و سعی می‌کنند بهترین الگوی طراحی را ارائه کنند.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۰۵ هزار دلار در سال

مدیریت مهندسی

مدیریت مهندسی یکی از رشته‌های پول‌ساز دانشگاهی است که بازار کار خوبی در کشورهای مختلف دارد. مدیریت مهندسی شکل خاصی از مدیریت است که سعی دارد با ترکیب اصول علم مدیریت با دانش مهندسی مشکلات واقعی دنیای ما را در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و مدیریتی در مقیاس کلان در سازمان‌ها و صنایع بزرگ حل کند. در این رشته افراد ضمن آشنایی با اصول مدیریت منابع انسانی و بازاریابی با مدیریت کیفیت جامع، برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه، اصول پیاده‌سازی برنامه‌ریزی زنجیره عرضه، مهندسی مالی و سیستمی، مبانی تصمیم‌گیری، علم اقتصاد، اصول مدیریت سازمانی آشنا می‌شوند. استخدام، آموزش و نظارت بر فعالیت‌ تیم‌های مهندسی و هماهنگ کردن فعالیت‌های تیم‌ها برای توسعه و اجرای برنامه‌هایی که به خلق یک محصول منجر می‌شوند، از وظایف اصلی این افراد است. فارغ‌التحصیلان این رشته با نحوه بودجه‌بندی و مدیریت بودجه آشنا شده و قادر هستند تحلیل‌های ارزشمندی برای شناسایی فرصت‌های جدید ارائه کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۰۵ هزار دلار در سال

معمار شبکه‌های کامپیوتری

یک معمار شبکه‌های کامپیوتر مسئولیت طراحی و ساخت شبکه‌ها و ارتباطات پیچیده کامپیوتری را که شامل پیاده‌سازی شبکه‌های محلی و شبکه‌های گسترده است، برعهده دارد. این افراد باید درباره برنامه‌های تجاری شرکت دانش وسیعی داشته باشند تا بتوانند شبکه‌ای همسو با اهداف شرکت طراحی کنند. یک معمار شبکه‌های کامپیوتری باید در رشته‌های علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا یکی از رشته‌های مهندسی مرتبط با این رشته‌ها حداقل مدرک کارشناسی داشته باشد. تحلیل عملیاتی، ارزیابی سامانه‌ها، حل مشکلات پیچیده، تحلیل سیستم‌ها، طراحی فناوری‌ها و به‌کارگیری فناوری‌های نوین برای ارتقای زیرساخت‌های شبکه از وظایف این فرد است.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۰۴ هزار دلار

مدیر برنامه فناوری اطلاعات

(Information technology (IT) program manager)
مدیران برنامه‌های فناوری اطلاعات، نیازمندی‌های کسب‌وکار، نحوه تعامل با مشتریان و نحوه مدیریت داخلی کارمندان یک سازمان را ارزیابی کرده و برای نیازمندهای یک سازمان راه‌حلی پیشنهادی می‌دهند تا فرآیند خودکارسازی و پردازش اطلاعات به شکل بهتری انجام شده و کارایی سازمان بهبود پیدا کند. مدیران برنامه‌های فناوری اطلاعات مسئولیت طراحی، رهبری، سازماندهی و کنترل بودجه پروژه‌های مختلف و برنامه‌های مبتنی بر فناوری را عهده‌دار هستند. مدیران برنامه‌های فناوری اطلاعات بر کار مدیران پروژه‌ها نظارت دارند.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۰۲ هزار دلار در سال

معماری داده‌‌ها (Data architect)

معماران داده مسئولیت طراحی، ساخت، تحلیل، کدنویسی، آزمایش و یکپارچه‌سازی داده‌های ساخت‌یافته و غیرساخت‌یافته را برای ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و ارائه تحلیل‌های کاربردی برای تیم‌ها، مدیریت کسب‌وکار و سایر ذینفعان یک شرکت در محیط‌های ابرمحور را عهده‌دار هستند. این افراد تلاش می‌کنند طرح‌ها و فعالیت‌های یک پروژه را منطبق با الگوهای داده‌ای، معماری، امنیت و استانداردهای کنترل کیفیت درآورده و از ابزارهای هوش تجاری برای پیشبرد این اهداف استفاده کنند.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۱۰۱ هزار دلار در سال

متخصص اسکرام (Scrum master)

متخصص اسکرام یک تسهیل‌کننده روندهای پیچیده توسعه مبتنی بر متدولوژی اسکرام است. این افراد درباره بازارهای روبه‌رشد و گسترش‌پذیر، فناوری‌ها و قابلیت‌های یک محصول پژوهشی انجام داده و فاکتورهای موثر در بهبود فرآیند طراحی را شناسایی می‌کنند. متخصصان اسکرام فعالیت‌ها، پتانسیل‌های منابع، زمان‌بندی انجام فازهای مختلف یک پروژه، بودجه و سایر فاکتورهای موثر را در یک پروژه زیر نظر گرفته و مدیریت می‌کنند تا محصول مطابق با برنامه‌ریزی انجام‌شده و هم‌سو با بودجه تعیین‌شده به سرانجام برسد.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۹۸ هزار دلار در سال

مهندس ابر (Cloud Engineer)

یک مهندس ابر مسئولیت برنامه‌ریزی، طراحی، مدیریت، پشتیبانی، تعمیر و نگهداری انواع مختلفی از محاسبات ابری را برعهده‌ دارد. یک مهندس ابر برای ایفای هرچه بهتر وظیفه خود مجبور است با مجموعه مهارت‌های مهندسان امنیت، نرم‌افزار و شبکه آشنا باشد. زمانی‌که شرکت‌ها یک مهندس ابر را استخدام می‌کنند، در حقیقت شرکت‌ها به دنبال بهبود یا استقرار سرویس‌های ابری با هدف گسترش فعالیت‌های وابسته به فناوری ابر هستند.

متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۹۶ هزار دلار در سال

تحلیل‌گر امنیت اطلاعات

تحلیل‌گر امنیت اطلاعات مسئولیت دفاع از شبکه‌های کامپیوتری را در برابر حمله‌های هکری برعهده ‌دارد. یک تحلیل‌گر امنیت اطلاعات باید به‌طور مداوم در حال یادگیری باشد تا بتواند هرگونه تغییری را در شیوه‌های حمله به سامانه‌های کامپیوتری و زیرساخت‌های شبکه تشخیص داده و پیش از اجرایی شدن یک حمله آن را دفع کند. این افراد باید در رشته علوم کامپیوتری یا فناوری اطلاعات حداقل مدرک کارشناسی را داشته باشند و با اصول مدیریت ریسک، مفاهیم شبکه‌ها، ابزارهای تعمیر و نگهداری، گزارش‌گیری و تحلیل سیستم و برنامه‌ریزی برای بازگرداندن شرایط پس از یک فاجعه آشنا باشند.
متوسط حقوق دریافتی در ایالات متحده: ۹۵ هزار دلار در سال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *