مدیرعامل زرین پال به یک سال حبس محکوم شد

به نقل از زوم ایت

مدیرعامل زرین پال، واسط پرداخت آنلاین بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی در کشور، به اتهام خیانت در امانت به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

با حکم شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو شهرستان همدان، مدیرعامل پرداخت‌یار زرین‌پال، درگاه پرداخت اشتراکی، به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از یک سال و به اتهام خیانت در امانت، همچنین با ادعای متواری بودن متهم صادر شد؛ این درحالی است که مدیرعامل زرین پال طی این مدت در مکان مشخص در حال فعالیت در شرکت خود بوده است.

مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال، در توضیح صدور حکم مذکور و پرونده‌ی قضایی با سه شکایت از او، می‌گوید موضوع از جایی شروع شد که یک مشتری ادعا کرد برادرش در خارج کشور نیاز به پول دارد. امیری می‌گوید: «این پرونده به ‌دلیل یک خرید به ارزش ۳۸ میلیون ۶۱۰ هزار تومانی تشکیل شده است. این خرید حدود یک سال قبل انجام شده و باتوجه‌به اینکه عدد تراکنش مشکوک بود، حساب آن را مسدود کردیم. پرداخت‌کننده ادعا کرده بود که برادرش در خارج از ایران نیاز مبرمی به پول دارد و می‌خواهد این مبلغ را به‌صورت ارز تحویل دهد.»

بااین‌حال زرین‌پال طبق سازوکار خود، این تراکنش را مسدود و اعلام کرد که طرفین باید احراز هویت شوند و اعلام کنند که در رابطه با این موضوع، خودشان مسئول خواهند بود. سپس با دریافت مستندات طرفین و با میل و رغبت خود آن‌ها، تراکنش انجام شد؛ اما پس از آن، طرفین با هم به اختلاف خوردند و مشخص نیست کدام ‌یک راست و کدام‌ یک دروغ می‌گوید. به ‌همین خاطر، زرین پال به‌ دلیل اعلام رضایت طرفین، وجه مورد بحث را با حسابی که پذیرنده بود تسویه کرد.

اشاره به متواری بودن متهم در دادنامه، مربوط به حضورنیافتن او در دادگاه باتوجه‌به شرایط کرونا است

به‌گفته‌ی امیری، باتوجه‌به مستندات ارائه‌شده توسط زرین پال، دو شکایت رد اتهام شده است؛ اما در سومین شکایت که مربوط به دی‌ماه بود، ابلاغیه‌ای برای حضور در دادگاه صادر شد؛ حال آنکه شرایط ابتدایی کرونا در کشور و توصیه‌ی قوه قضائیه مبنی بر پیگیری غیر حضوری پرونده‌ها، باعث شد تیم حقوقی زرین‌پال به‌جای مراجعه‌ی حضوری، لایحه‌ی خود را ثبت و مشخصات شرکت و پذیرنده وجه را تحویل دهد. امیری می‌گوید توضیحات مربوط به این پرونده تحویل قاضی شد؛ بااین‌حال در حکمی که به‌تازگی برای وی صادر شده، نوشته شده که مدیرعامل زرین پال متواری است. امیری می‌گوید: «وقتی من شرکت دارم؛ چطور متواری هستم؟»

حال مصطفی امیری طبق دادنامه‌ی صادرشده، مرتکب به عمل بزه، آن هم «در شرایط سخت تورمی و تحریم اقتصادی» شد‌ه است؛ موضوعی که زرین‌پال ادعا می‌کند در حال حرکت خلاف آن بوده و تلاش می‌کرده است تا «با آسان کردن زندگی برای ۱۶۰ هزار پذیرنده فعال خود» شرایط کار و زندگی را در بحبوحه‌ی مشکلات اقتصادی تسهیل کند. مدیرعامل زرین پال در این خصوص می‌گوید: «نمی‌دانم یک جوان که بخواهد کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کند، با دیدن صدور حکم‌های این‌چنینی با چه امیدی باید دست به چنین کاری بزند.»

دادگاه مربوط به رسیدگی به مدیرعامل زرین پال فردا، ۱۲ آذر برگزار می‌شود و طی این جلسه، حکم متهم نهایی خواهد شد. پیش از این، بنیان‌گذار آپارات هم به ‌‌دلیل انتشار ویدیویی از سوی یکی از تولیدکنندگان محتوا در این پلتفرم، به ۱۰ سال زندان محکوم شد؛ حکمی که بدوی بود و تجدیدنظر خواهی در این زمینه صورت پذیرفت؛ اما هنوز نهایی نشده است. با عمومی شدن حکم این دو مدیر کسب و کارهای استارتاپی، اکنون حساسیت و لزوم تشکیل شعب تخصصی با قاضی‌های آشنا به قوانین حاکم بر فضای استارتاپی کشور بیش‌ازپیش فزونی یافته است تا از دلسردی چنین مجموعه‌ها و افرادی که قصد ورود به حوزه‌ی ICT را دارند، کاسته شده و در شرایط شیوع کرونا نیز به حل مشکلات کمک بیشتری کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *