مخابرات: سال ۱۴۰۰ دو میلیون پورت VDSL واگذار می‌کنیم

به‌گفته مدیرعامل شرکت مخابرات، در سال ۱۴۰۰ دو میلیون پورت VDSL واگذار می‌‌شود؛ اما درصورت تأمین مالی، امکان واگذاری دو میلیون پورت دیگر نیز وجود دارد.

مصوبه ۲۶۰ یا بیت‌استریم متعلق به کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات به‌منظور به‌اشتراک‌‌گذاشتن زیرساخت‌های فیبر نوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت (FCP و Servco) تصویب شد. این برنامه قرار بود تا انتهای سال ۱۳۹۹، تعداد پنج میلیون پورت VDSL را واگذار کند؛ بااین‌حال، تنها ۱٫۵ میلیون پورت تا پایان سال ۱۳۹۹ تبدیل و تنها ۷۰۰ هزار پورت واگذار شد.

انتهای سال ۱۳۹۹، شرکت مخابرات ایران به‌عنوان مهم‌ترین عضو در عملی‌کردن این طرح قرارداد جدیدی نوشت که بیشتر به‌نفع خود باشد و فراخوان خود را به تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده باند پهن یا FCP ابلاغ کرد. پس‌از‌آن، شرکت‌ها برای امضای قرارداد با مخابرات به‌ نوبت اقدام کردند و این فرایند همچنان ادامه دارد.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات، به زومیت می‌گوید اگر این شرکت مشکل نقدینگی نداشت، می‌توانست دو میلیون پورت دیگر را نیز همین امسال عملیاتی کند؛ حال‌آنکه اکنون نیز با سرمایه‌گذاری خود قصد دارد تجهیزات بخرد. شرکت مخابرات ابتدای ماه جاری با اعلام زیان‌ده‌شدن در بخش ثابت، کمک مجلس برای زمین‌نخوردن شرکت اصلی و توسعه ارتباطات در کشور را خواستار شد.

شرکت مخابرات سال ۱۳۹۹ اولین‌بار مبلغی معادل ۱،۷۶۰ میلیارد تومان در بخش ثابت زیان کرد. در ماه‌های اخیر، این شرکت بارها از لزوم افزایش تعرفه‌هایش خبر داده و گفته است تعرفه‌هایش دوازده سال بدون تغییر باقی مانده. این شرکت تأکید می‌کند اگر نتواند در بخش ثابت ضررهایش را جبران کند، در بخش‌های دیگر هم ورشکست می‌شود. درنهایت، این شرکت پیشنهاد‌ها خود برای افزایش تعرفه ثابت را به رگولاتوری ارسال کرده و منتظر نظر این سازمان مانده است؛ اما خود قصد دارد امسال ۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند.

مجید سلطانی درباره برنامه‌های شرکت مخابرات برای حل مشکل کیفیت اینترنت می‌گوید:

کمبود پهنای باند به دو موضوع برمی‌گردد. ما پهنای باند مصرفی را از شرکت ارتباطات زیرساخت می‌خریم و اکنون مبلغ زیادی به این شرکت بدهکار هستیم؛ درنتیجه نمی‌توانیم قرارداد جدیدی با آن‌ها منعقد کنیم. به‌علاوه، زیرساخت‌های شبکه به به‌روزرسانی نیاز دارند و سرعت به‌روزرسانی آن‌ها باید هم‌گام با میزان مصرف مردم باشد. این مسئله هم به پشتوانه مالی نیازمند است. ما باید با آورده‌مان این مبالغ را به صنایع داخلی تزریق کنیم و از آن‌ها تجهیزات بخریم. برای مثال، اگر بخواهیم سرعت اینترنت را افزایش دهیم و رضایت مردم را کسب کنیم، باید در سال ۱۴۰۰ ده‌هزار میلیارد تومان منابع مالی تزریق کنیم. درواقع، نیاز داریم بدهکاری خود و کمبودهای سال‌های گذشته را هم تأمین کنیم.

مدیرعامل مخابرات درباره زمان ایجاد این تغییرات می‌گوید با تأمین مالی ۴،۵۰۰ میلیارد تومانی، این شرکت تجهیزات خریده و در حال و نصب و راه‌اندازی است تا از دور رقابت یا روند پیشرفت فناوری عقب نماند. او اضافه می‌کند مشکلات شرکت‌های FCP با تغییر سیاست‌ها در تعرفه‌گذاری حل‌شدنی است؛ چرا‌که در‌حال‌حاضر، هزینه‌های هیچ اپراتوری با درآمد آن‌ها منطبق نیست و درصورت تداوم روال فعلی تمام این شرکت‌ها زمین می‌خورند.

مدیرعامل مخابرات پیشنهاد می‌کند تعرفه خطوط ثابت ماهانه برای هر مشترک این شرکت که مجموعا ۳۰ میلیون نفر هستند، ماهانه ۵،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ تومان افزایش یابد. به‌گفته او، این میزان افزایش تأثیر خاصی بر سبد خانوار نمی‌‌گذارد؛ اما می‌تواند شرکت مخابرات را احیا و زیرساخت ارتباطی کشور را متحول کند.

سلطانی می‌گوید مدیر پیشین شرکت مخابرات نیز در سال گذشته به‌دلیل مشکلات مالی موفق به انجام تعهدات خود درباره طرح واگذاری پنج میلیون پورت VDSL نشد. وی اضافه کرد:

عملیاتی‌کردن پنج میلیون پورت اینترنت پرسرعت در همان زمان هم به تأمین مالی ۶،۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت؛ اما به‌دلیل نبود نقدینگی، فقط ۷۰۰ هزار پورت تأمین مالی و واگذار شد.

به‌گفته سلطانی، شرکت مخابرات پیش‌بینی کرده است در سال ۱۴۰۰ می‌تواند با سرمایه‌گذاری ۴،۵۰۰ میلیارد تومانی، دو میلیون پورت را عملیاتی کند. او می‌گوید مخابرات ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های FCP برقرار کرده و به‌طور مرتب نیز برای حل مشکلات با آن‌ها جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌کند. سلطانی می‌گوید هم‌اکنون تمامی تجهیزات و زیرساخت‌های دیگر برای واگذاری تمام چهار میلیون پورت VDSL مهیا است و همه‌چیز بستگی به تأمین مالی این شرکت دارد. سلطانی افزود:

ما زیرساخت‌ها را در محله‌های زیادی تا نقاط انتهایی فراهم کردیم و اگر بتوانیم بیشتر از ۴،۵۰۰ میلیارد تومان خودمان تأمین مالی کنیم، دو میلیون پورت دیگر را هم همین امسال عملیاتی می‌کنیم. چرا گفتیم امسال تنها دو میلیون عملیاتی می‌شود؛ چون در برنامه خودمان براساس توانمان و بدون افزایش یافتن تعرفه‌‌ها، تنها روی عملیاتی‌شدن همین میزان پورت می‌توانیم حساب باز کنیم؛ اما اگر تعرفه بیشتر شود و سودده شویم، قطعا می‌توانیم دست‌کم ۲،۰۰۰ میلیارد تومان دیگر را به توسعه VDSL اختصاص دهیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *