قیمت آیفون ۱۲ در بازار ایران حدودا چقدر خواهد بود؟

به نقل از زوم ایت

قیمت آیفون ۱۲ در ایران قرار است چقدر باشد؟ جدیدترین پرچم‌داران اپل مجهز به فناوری ۵G و تراشه‌ی A14 Bionic با چه قیمتی به بازار ایران خواهند آمد؟

ورود جدیدترین نسل از گوشی‌های سری آیفون به بازار ایران پس از انتشار اخباری مبنی‌بر اینکه «دولت باید از واردات گوشی لوکس آمریکایی جلوگیری کند» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اپل هیچ‌گاه به‌طور رسمی در بازار ایران حضور نداشته و گوشی‌های این شرکت همواره به‌طور غیررسمی در بازار ایران وارد شده‌اند. همین موضوع باعث شده است امروزه قیمت آیفون ۴۰۰ دلاری با گوشی اندرویدی ۴۰۰ دلاری متفاوت باشد؛ زیرا عملا دلالان قیمت دلخواهشان را روی آیفون می‌گذارند. نبود نظارت دقیق و حساب‌شده بر بازار و افزایش قیمت دلار باعث می‌شود قیمت آیفون‌های اپل همواره روندی صعودی طی کند.

آیفون ۱۲ جدیدترین خانواده از گوشی هوشمند اپل است که هفته‌ی گذشته در رویدادی با شعار Hi, Speed معرفی شد. این خانواده از گوشی‌های اپل چهار عضو آیفون ۱۲ معمولی، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس را شامل می‌شود که همگی طراحی مشابه با لبه‌های تخت دارند. در گوشی‌های سری آیفون ۱۲ روی قابلیت ۵G مانور زیادی داده شده است. اپل اعلام کرد گوشی‌های سری آیفون ۱۲ به‌منظور کاهش حجم زباله‌های الکترونیکی و حفاظت از محیط‌زیست بدون شارژر و هدفون سیمی ایِرپادز (EarPods) عرضه می‌شوند.

امسال اپل در گوشی‌های سری آیفون ۱۲ از مودم ۵G استفاده کرد. مودم ۵G در‌مقایسه‌با مودم LTE هزینه‌ی بیشتری روی دست شرکت‌ها می‌گذارد. همچنین، اپل امسال برخلاف سال‌های قبل هر چهار گوشی جدید خود را با نمایشگر OLED (نسخه‌ای سفارشی با عنوان Super Retina XDR) به بازار عرضه می‌کند. این ویژگی‌ها درکنار تغییراتی در طراحی باعث شده‌اند هزینه‌ی تمام‌شده برای تولید آیفون ۱۲ اندکی بیشتر از سال‌های قبل باشد. با اینکه اپل تمام تلاش خود را به کار بسته تا هزینه‌ها را جبران کند، تحلیلگران می‌گویند احتمالا حاشیه‌ی سود اپل از آیفون ۱۲ کمتر از سال‌های قبل است.

اپل در رویداد Hi, Speed اعلام کرد قیمت گوشی آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس به‌ترتیب ۷۲۹، ۸۲۹، ۹۹۹ و ۱،۰۹۹ دلار خواهد بود. پیش‌بینی قیمت آیفون ۱۲ در ایران با درنظرگرفتن اوضاع‌واحوال آشفته‌ی بازار موبایل، کار ساده‌ای نیست و شکی نداریم قیمت آیفون ۱۲ در ایران قرار است بسیار گران باشد؛ خصوصا در روزهای اولیه‌ی عرضه. آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو ۲ آبان ۱۳۹۹ و آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرو مکس ۲۳ آبان ۱۳۹۹ روانه‌ی بازار آمریکا می‌شوند. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، به‌احتمال زیاد در فاصله‌ای کوتاه، عرضه‌ی این گوشی‌ها را در بازار ایران شاهد خواهیم بود.

آیفون‌های اپل با ارز دولتی وارد نمی‌شوند. قیمت دلار در ایران به‌طور مداوم تغییر می‌کند و هیچ‌گاه نمی‌توانیم قیمتی ثابت برای آن در نظر بگیریم. در این مقاله، تلاش می‌کنیم میانگین قیمت این روزهای دلار، یعنی ۳۰ هزار تومان را مدنظر قرار دهیم. در نظر داشته باشید که پیش‌بینی آینده ممکن نیست و احتمال دارد در زمان عرضه‌ی آیفون‌های نسل جدید در بازار ایران قیمت دلار گران‌تر یا ارزان‌تر باشد. شمار درخورتوجهی از گوشی‌های بازار ایران ازطریق چین و دوبی وارد می‌شوند، بااین‌حال آنچه گفتیم تمامی گوشی‌ها را در بر نمی‌گیرد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم افزون‌بر قیمت دلار آمریکا، هزینه‌ای اضافی نیز به مجموع قیمت‌ها اضافه کنیم تا بالاتر بودن قیمت آیفون‌ها در چین و دوبی نسبت‌به آمریکا را پوشش دهد.

قیمت آیفون ۱۲ مینی ۷۲۹ دلار اعلام شده است؛ البته برخی رسانه‌ها به‌اشتباه آن را ۶۹۹ دلار اعلام کرده‌اند. با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی، قیمت خام آیفون ۱۲ مینی در ایران به ۲۱،۶۰۰۰،۰۰۰ تومان می‌رسد. گوشی‌های هوشمند برای دریافت خدمات شبکه باید رجیستری شوند و همین رجیستری باعث افزایش قیمت گوشی‌ها می‌شود. هزینه‌ی رجیستری در چند وقت اخیر تغییراتی به‌خود دیده است و نمی‌توانیم قیمت دقیقی برای آن اعلام کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد رجیسترکردن آیفون ۱۱ مدل ۶۴ گیگابایتی چیزی درحدود ۲،۲۰۰،۰۰۰ تومان هزینه دربر دارد. هزینه‌ی رجیستری آیفون ۱۱ پرو مدل ۶۴ گیگابایتی و آیفون ۱۱ پرو مکس مدل ۶۴ گیگابایتی به‌ترتیب حدودا ۲،۹۰۰،۰۰۰ و ۳،۱۰۰،۰۰۰ تومان است که هزینه‌های گمرک را نیز باید به آن‌ها اضافه کرد.

 

قیمت آیفون ۱۲ در ایران به عوامل مختلفی نظیر ارزش دلار و رجیستری و گمرک و سود دلالان ارتباط دارد

مهم‌ترین نکته‌ای که شاید برخی افراد به آن توجه نکنند، نقش دلال‌ها در افزایش قیمت آیفون‌ها است. آیفون ۱۱ با قیمت ۶۹۹ دلار به بازار عرضه شده است که امروزه در ایران، مدل ۶۴ گیگابایتی آن بدون گارانتی با قیمت حدودا ۲۵ تا ۲۶ میلیون تومان و مدل گارانتی‌دار آن ۲۷ و ۲۸ میلیون تومان فروخته می‌شود.

اگر تمامی معیارهای یادشده را کنارهم قرار دهیم، به قیمتی حدودی برای آیفون ۱۲ مینی می‌رسیم. زومیت پیش‌بینی می‌کند قیمت آیفون ۱۲ مینی هنگام عرضه در ایران، بیش از ۳۰ میلیون تومان و شاید درحدود ۳۲ میلیون تومان باشد. البته پس از مدتی، قیمت تا حدی افت می‌کند و قیمت مدل پایه‌ی آن در شرایط ثبات و با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی، احتمالا حدودا ۲۷ میلیون تومان خواهد بود.

اپل اعلام کرد آیفون ۱۲ با قیمت پایه‌ی ۸۲۹ دلار به بازار می‌آید. این گوشی هوشمند ۶٫۱ اینچی قطعا توجهات بسیار زیادی را به‌خود جلب می‌کند. قیمت آیفون ۱۲ هنگام عرضه در ایران با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی، رجیستری و…، احتمالا به ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد. پس از افت قیمت اولیه و رسیدن به ثبات نسبی و به‌شرط گران‌ترنشدن قیمت دلار، این گوشی احتمالا بیش از ۳۰ میلیون تومان و درحدود ۳۵ میلیون تومان خواهد بود.

قیمت آیفون ۱۲ در ایران به‌هنگام عرضه‌ی اولیه بیشتر از حالت عادی خواهد بود

آیفون ۱۲ پرو برچسب قیمت ۹۹۹ دلاری یدک می‌کشد. آیفون ۱۱ پرو با برچسب قیمت مشابه، ۴۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. آیفون ۱۲ پرو قطعا یکی از گوشی‌های مهم امسال اپل است و کسانی که بتوانند آیفون‌های نسل جدید را بخرند، به‌احتمال زیاد سراغ این مدل می‌روند. افزایش تمایل مردم به تهیه‌ی آیفون ۱۲ پرو قطعا دلالان را به افزایش قیمت گوشی ترغیب می‌کند. قیمت آیفون ۱۲ پرو هنگام عرضه در ایران احتمالا مرز ۵۰ میلیون تومان را هم رد خواهد کرد و پس از رسیدن به ثبات، احتمالا با قیمت ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

قوی‌ترین مدل از گوشی‌های سری آیفون ۱۲، مدل پرو مکس است که ۱،۰۹۹ دلار قیمت دارد. آیفون ۱۱ پرو با قیمت مشابه، امروزه با قیمتی درحدود ۴۰ میلیون تومان دردسترس قرار دارد. آیفون ۱۲ پرو مکس در بازار ایران با قیمت اولیه‌ی بیش از ۵۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد؛ بااین‌حال، پیش‌بینی قیمت ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومانی برای آیفون ۱۲ پرو مکس در وضعیت ثبات نرخ دلار و بازار، منطقی به‌نظر می‌رسد. دلیل مشابه‌بودن قیمت آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس را شرح دادیم و تمایل مردم به خرید آیفون ۱۲ پرو قطعا باعث افزایش قیمت نهایی‌اش به‌دست دلالان خواهد شد.


قیمت‌های یادشده در جدول بالا براساس شرایط امروزیِ دلار، گمرک، رجیستری و سود دلالان محاسبه شده و ممکن است با قیمت نهایی تفاوت‌ داشته باشند.

تمامی قیمت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، با درنظرگرفتن وضعیت حال‌حاضر کشورمان محاسبه شده‌اند. همچنین در محاسبه‌ی آن‌ها گارانتی (غیررسمی) را در نظر نگرفته‌ایم که اغلب فروشگاه‌ها ارائه می‌دهند. قطعا عوامل متعددی بر قیمت آیفون ۱۲ در ایران تأثیرگذار خواهند بود و ما سعی کردیم با بررسی جوانب مختلف ماجرا، قیمت آن‌ها را دقیق پیش‌بینی کنیم. امیدواریم قیمت آیفون ۱۲ در ایران بسیار ارزان‌تر از پیش‌بینی ما باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *