قبل و بعد از به سرقت رفتن گوشی موبایل چه کارهایی باید انجام داد

هر ساله میلیون‌ها گوشی موبایل در سراسر جهان به سرقت می‌رود و این احتمال وجود دارد که گوشی شما هم یکی از آنها باشد. در چنین شرایطی با اقدام به موقع و انجام چند راهکار محافظتی قبل و بعد از سرقت کمترین خسارت را متحمل خواهید شد.

همیشه این احتمال وجود دارد که تلفن همراه شما ناخواسته (چه با گم کردن و یا دزدیده شدن) به دست افراد غریبه بیفتد. در چنین شرایطی با اقدام به موقع و انجام چند راهکار محافظتی می‌توانید کمترین خسارت را متحمل شوید.

رهگیری از راه دور را فعال کنید

رهگیری از راه دور که در اندروید تحت نام Find My Device و در iOS با عنوان Find My iPhone شناخته می‌شود این امکان را در اختیار شما می‌گذارد تا موقعیت مکانی یک گوشی را شناسایی کرده و از راه دور اطلاعات آن را پاک کنید. به این شکل اگر شما گوشی خود را گم کرده باشید می‌توانید آن را پیدا کنید و اگر آن را به سرقت برده باشند می‌توانید داده‌های موجود در آن را پاک کنید.

اگر از یک گوشی اندروید استفاده می‌کنید، ابتدا به Settings بروید و از آنجا گزینه Google را باز کنید. سپس به پایین صفحه حرکت کرده و روی گزینه Security تقه بزنید و در اینجا قابلیت Find My Device را فعال کنید. از این پس شما می‌توانید از طریق صفحه وب Find Your Phone گوشی خود را رهگیری یا اطلاعات آن را پاک کنید.

اگر از آی‌فون استفاده می‌کنید ابتدا به Settings بروید و از آنجا روی Apple ID (نام شما) خود تقه بزنید. سپس iCloud settings را باز کنید و قابلیت Find My iPhone را فعال کنید. حالا شما می‌توانید از طریق وبسایت iCloud گوشی خود را رهگیری یا اطلاعات آن را پاک کنید.

از یک کلمه عبور قدرتمند استفاده کنید

وارد کردن هر باره یک کلمه عبور پیچیده و طولانی در صفحه قفل گوشی می‌تواند عذاب آور باشد، اما بهترین راه برای جلوگیری از دسترسی سارقان به محتوای گوشی شما همین است. بنابراین سعی کنید همیشه روی دستگاه‌های خود یک کلمه عبور قدرتمند قرار دهید. یک کلمه عبور باید شامل ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، عدد و کاراکترهای خاص باشد.

اگر نمی‌خواهید در هر بار استفاده از گوشی خود یک کلمه عبور پیچیده و طولانی را وارد کنید، از قابلیت احراز هویت بیومتریک استفاده کنید. Face ID و اسکنر اثر انگشت یا عنبیه چشم گزینه‌های امنیتی مفیدی در این زمینه هستند.

اعلان‌ها را خصوصی نگه دارید

اگر نگران این هستید که سارقان بتوانند پیام‌های متنی و اعلان‌های شما را از روی صفحه قفل گوشی بخوانند، می‌توانید این نوع از محتوا را از روی صفحه قفل گوشی خود پنهان کنید.

روی دستگاه‌های اندروید، به Settings بروید، بخش Sound and Notifications را باز کنید، سپس گزینه When Device Is Locked را پیدا کنید و آن به وضعیت Hide Sensitive Notification Content تغییر دهید. اگر شما گزینه Don’t Show Notifications At All را انتخاب کنید حتی بعد از باز کردن قفل صفحه هم اعلان‌ها را مشاهده نخواهید کرد.

اگر از آی‌فون استفاده می‌کنید، به Settings بروید، منوی Notifications را باز کنید و بعد روی گزینه Show Previews تقه بزنید. در اینجا شما می‌توانید پیش نمایش اعلان‌ها در صفحه قفل را پنهان کرده و یا کلا آن را غیرفعال کنید.

اگر قابلیت Face ID روی آی‌فون شما فعال است، به طور پیش فرض اعلان‌ها روی صفحه قفل نمایش داده نمی‌شود تا زمانی که شما قفل صفحه را باز کنید. این کار از مشاهده اعلان‌ها توسط سارقین روی گوشی شما جلوگیری می‌کند.

همگام سازی ابری را فعال کنید

اگر به داده‌های روی گوشی خود اهمیت می‌دهید حتما باید قابلیت همگام سازی ابری را فعال کنید. مسلما وقتی اطمینان خاطر دارید که یک نسخه پشتیبان از اطلاعات و محتوای روی گوشی خود را در محیط ابری در اختیار دارید، پاک کردن داده‌های گوشی به سرقت رفته شما کار ترسناکی نخواهد بود.

برای گوشی‌های اندروید، به Settings بروید و روی بخش Accounts And Backup تقه بزنید، سپس گزینه Back Up My Data را فعال کنید. با این کار از فهرست مخاطبین، اطلاعات لاگین و تنظیمات گوشی شما نسخه پشتیبان تهیه خواهد شد. سپس یک اپلیکیشن مثل Dropbox, Google Drive, Google Photos یا Amazon Photos را دانلود کنید تا از اسناد، عکس‌ها و ویدیوهای شما نیز نسخه پشتیبان تهیه شود. تنظیمات و فهرست مخاطبین گوشی به طور خودکار با یک تلفن جدید همگام سازی می‌شود و شما می‌توانید با انتخاب یک راهکار ابری به عکس‌ها و ویدیوهای خود نیز دسترسی داشته باشید.

در آی‌فون، ابتدا به Settings بروید و از آنجا روی Apple ID (نام شما) خود تقه بزنید. سپس iCloud settings و بعد از آن iCloud Backup را باز کنید. حالا iCloud Backup را فعال کنید. وقتی یک آی‌فون جدید خریداری می‌کنید در فرآیند تنظیمات از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید تنظیمات، فهرست مخاطبین، عکس‌ها و ویدیوهای خود را از iCloud بازیابی کنید.

در زمان گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی موبایل چه باید کرد

حالا که گوشی شما با یک کلمه عبور قدرتمند محافظت شده است، روی محیط ابری همگام سازی می‌شود و می‌توان از راه دور آن را ردگیری کرد، دیگر نباید از دزدیده شدن آن زیاد نگران باشید.

اما همچنان چند گام دیگر باید برداشته شود تا از دسترسی سارق به فایل‌های خصوصی، مخاطبین، عکس‌ها و حساب کاربری شما جلوگیری شود:

  • گوشی خود را ردگیری کنید: به صفحه وب Find My Phone  یا  iCloud بروید تا موقعیت مکانی گوشی خود را پیدا کنید.
  • اگر دزدیده شده آن را پاکسازی کنید: برای مقابله با عواقب به سرقت رفتن داده‌های خود و حفظ حریم خصوصی باید محتوای گوشی را از راه دور پاکسازی کنید.
  • حساب‌های خود را بررسی کنید: حتی اگر سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کرده باشید، بهتر است بررسی کنید کسی به حساب‌های کاربری شما دسترسی پیدا نکرده باشد. برای احتیاط بیشتر بهتر است کلمات عبور (به ویژه حساب‌های بانکی و ای‌میل) خود را تغییر دهید.
  • به اپراتور مخابراتی خود اطلاع دهید: بعد از این که محتوای گوشی خود را از راه دور پاکسازی کردید، برای گزارش دزدیده شدن آن با اپراتور مخابراتی خود تماس بگیرید. با این کار سیم کارت شما قفل می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن روی دستگاه‌های دیگر استفاده کرد.
  • به پلیس اطلاع دهید: اگر ۱۰۰% اطمینان دارید که گوشی شما به سرقت رفته است، آن را به پلیس اطلاع دهید. همیشه یک بازار سیاه بزرگ برای گوشی‌های سرقتی وجود دارد که ممکن است سارق گوشی شما زیاد به آنجا مراجعه کند. اما معمولا حتی بعد از دستگیری سارق شما گوشی خود را به دست نخواهید آورد.

اگر محتاط و کمی‌ خوش شانس باشید هرگز گم شدن گوشی را تجربه نخواهید کرد، هر چند احتمال چنین اتفاقی دور از ذهن نیست. بنابراین انجام مراحل ذکر شده در این مقاله می‌تواند به شما در راه محافظت از حریم خصوصی و امنیت کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *