فیلترهای نور آبی کمکی به خواب بهتر در شب نمی‌کنند

فیلترهای نور آبی سالهاست که به عنوان یکی از ابزارهای محبوب در گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شوند. در گذشته این فیلترها فقط بر روی مرورگرها و رایانه‌های شخصی وجود داشت، اما اکنون طیف وسیعی از نرم افزارها در این حوزه تولید شده است و حتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز در نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های خود این ویژگی را قرار داده‌اند.

فیلترهای نور آبی کمکی به خواب بهتر در شب نمی‌کنند

نتایج جدید بدست آمده از دانشگاه بریگهام یانگ (Brigham Young) نشان می‌دهد که این فناوری تاثیر خاصی بر روی روند خواب شب افراد ندارد. محققان این دانشگاه با ایجاد یک آزمایش بر روی ۱۶۷ فرد بزرگسال در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال، با استفاده از ویژگی Night Shift گوشی‌های آیفون، اطلاعات جدیدی را در مورد فیلترهای نور آبی بدست آورده‌اند. در این تحقیق که شامل سه دسته بندی مختلف از افراد است، گروهی از گوشی همراه بدون فیلتر و گروه دیگر با فیلترهای نور آبی از گوش‌های هوشمند خود استفاده می‌کردند و گروه سوم نیز در هنگام خواب حق استفاده از گوشی هوشمند را نداشتند.

برای جمع آوری اطلاعات این سه گروه، از ابزارهایی چون شتاب سنج و برنامه کنترل فعالیت استفاده شده است و معیارهای خاصی چون کیفیت خواب، مدت زمان خوابیدن و بیدار شدن پس از خواب را بررسی کردند. بعد از بررسی نتایج و دسته بندی افراد به دو گروه مختلف مشخص شد، افرادی که از گوشی استفاده می‌کنند، تفاوت زیادی در نوع خواب نداشته‌اند و فقط افرادی که در هنگام خواب از گوشی استفاده نکرده‌اند کیفیت خواب مطلوبی داشتند و این موضوع نشان می‌دهد که فیلترهای نور آبی تاثیر خاصی بر روی کیفیت خواب شب ندارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *