فرمان Nslookup چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزارهای خط‌فرمان یک راه عالی و دقیق برای شناسایی مشکلات هستند. ping و ipconfig، nslookup از ابزارهای مهم در دنیای ویندوز و dig و nslookup از ابزارهای مهم دنیای لینوکس هستند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی ارائه دهیم درباره فرمان nslookup. اما nslookup چه کاری انجام می‌دهد؟

Nslookup

فرمان nslookup سرنام name space lookup به شما اجازه می‌دهد بانک اطلاعاتی DNS را از طریق هر یک از کامپیوترهای شبکه جست‌وجو کرده و نام میزبان یک دستگاه را با مشخص کردن آدرس آی‌پی آن پیدا کنید. این ابزار برای اطمینان حاصل کردن از این‌که یک میزبان به درستی پیکربندی شده مفید است. به‌طور مثال، اگر می‌خواهید بدانید که آیا میزبان cengage.com در حال کار است، کافی است فرمان nslookup cengage.com را اجرا کنید. شکل زیر نتیجه اجرای یک فرمان nslookup ساده را نشان می‌دهد.

Nslookup

دقت کنید که این فرمان آدرس آی‌پی میزبان مقصد، نام و آدرس سرور DNS اصلی شبکه محلی را ارائه می‌کند. برای پیدا کردن نام میزبان یک دستگاه که آدرس آی‌پی آن‌را می‌دانید، شما باید یک فرآیند واکشی معکوس اطلاعات از DNS را همچون nslookup 69.32.208.74 انجام دهید. در این حالت، پاسخ نام و آدرس میزبان و سرور اصلی DNS است. ابزار nslookup به دو شکل تعاملی و غیرتعاملی استفاده می‌شود. در حالت غیر تعاملی پاسخی برای یک دستور nslookup ارائه می‌شود. این حالت برای مواقعی خوب است که شما در نظر دارید فقط یک سرور را بررسی کرده یا به دنبال آن هستید تا اطلاعاتی درباره یکی از تجهیزات متصل به شبکه به شکل لحظه‌ای به دست آورید. برای آزمایش چند سرور DNS در یک لحظه، شما باید از وضعیت تعاملی ابزار nslookup که گزینه‌های بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید. برای اجرای این ابزار در حالت تعاملی باید این فرمان را بدون پرانتز اجرا کنید. زمانی که این nslookup در خط فرمان اجرا شده و کلید اینتر فشار داده شد کاراکتر خط فرمان به حالت > تبدیل می‌شود. اکنون می‌توانید از فرمان‌های اضافی‌تر برای پیدا کردن اطلاعات بیشتری درباره بانک‌اطلاعاتی DNS استفاده کنید.

Nslookup 2

به‌طور مثال، روی کامپیوتری که یونکس را اجرا می‌کند، برای مشاهده فهرستی از همه آدرس‌های آی‌پی و نام‌های میزبانی که مربوط به سرور DNS خاص هستند از فرمان Is می‌توانید استفاده کنید. شما می‌توانید سرور DNS را از درون حالت تعاملی و از طریق زیرفرمان سرور و تعیین آدرس آی‌پی ویژه‌ای برای سرور DNS جدید تغییر دهید. به‌طور مثال، اختصاص یک سرور DNS جدید همچون سرور OpenDNS با فرمان server 208.67.222.222 انجام می‌شود.

Nslookup 3

برای خروج از حالت تعاملی و بازگشت به خط فرمان عادی دستور exit را اجرا کنید. nslookup گزینه‌های متعددی دارد که برای مشاهده سوییچ‌های آن کافی است عبارت ؟/nslookup را تایپ کنید.

منبع:شبکه-مگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *