صدور مجوز مذاکره ایران با اینستاگرام ، واتساپ و گوگل

فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی از صدور مجوز مذاکره ایران با اینستاگرام ، گوگل و واتساپ برای تمکین آنها از مقررات کشور خبر داده است.

به نقل از گجت نیوز ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی از صدور مجوز مذاکره ایران با اینستاگرام، واتساپ و گوگل خبر داد و اعلام کرد که ایران در حال حاضر قصد هیچ‌گونه مذاکره‌ای را با پلتفرم‌های فیلتر شده ندارد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که گوگل، اینستاگرام و واتساپ به مقررات کشور ایران تمکین کنند، مسئول مذاکرات با این اپلیکیشن‌ها وزارت ارتباطات است.

ابوالحسن فیروزآبادی در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که شنبه شب به صورت آنلاین برگزار شد عنوان کرد که مجوز مذاکره با گوگل، واتساپ و اینستاگرام صادر شده است. پلتفرم‌هایی که در حال حاضر فیلتر هستند جای هیچ بحثی ندارند؛ اما به دوستان مجوز داده‌ایم که با اینستاگرام، گوگل و واتساپ وارد مذاکره شوند که آن‌ها به مقررات ما تمکین کنند، البته ما معتقد هستیم که تلاش کافی در این موضوع صورت نگرفته است.

شرایط خاص برای مذاکره ایران با اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها

ایران برای انجام این مذاکرات شرایط خاصی دارد و همچنین می‌داند که مذاکرات سختی در پیش دارد و مذاکرات نحوه مذاکرات ایران با این پلتفرم‌ها شبیه به کشور ترکیه نخواهد بود. ما قبول داریم که شرایط ما برای انجام این مذاکرات خاص است و نباید این مذاکره را با سهولت ترکیه، پاکستان و اندونزی مقایسه کنیم؛ اما اگر ایران با موضع قدرت وارد شود و موضع ما منفعلانه نباشد، در این صورت مذاکرات نتایج امیدوارکننده‌ای را در پی خواهد داشت، لازم به ذکر است که مسئولیت این مذاکرات بر عهده وزارت ارتباطات خواهد بود.

فیروز آبادی ضمن انتقاد از حضور مقامات سیاسی کشور که مخاطب خارجی ندارند در پلتفرم‌های فیلتر شده اظهار داشت که ما آئین نامه‌ای در مرکز ملی فضای مجازی تهیه کرده و در اختیار مسئولان مربوطه قرار دادیم که در پلتفر‌م‌های فیلتر شده حضور نداشته باشند و به جای رسانه‌های رسمی، اخبار خود را در این فضا پخش کنند؛ اما این آئین نامه مورد توجه قرار نگرفت و اکنون ما شاهد آن هستیم که مسئولان روی پلتفرم‌ مسدود شده آمریکایی مسائل سازمانی خود را مطرح کرده و حتی رونمایی از دستاوردهای سازمان خود را در این فضا اعلام می‌کنند و همچنین ما شاهد دعواهای سازمانی روی این پلتفرم‌ها هستیم. البته قانونی بودن یا نبودن این موضوع را باید وزارت ارتباطات مشخص کند. لازم به‌ذکر است چند وقت پیش وزیر ارتباطات کانال تلگرامی خود را با تیک آبی راه‌اندازی کرد.

بحث مذاکره با یکی از پلتفرم های خارجی برای اولین بار توسط محمود واعظی در آبان ماه سال ۱۳۹۴ مطرح شد، واعظی در آن زمان با بیان این که قطعا مذاکره با موتور جست و جوی یاندکس روسیه نسبت به گوگل آمریکا برای ما آسان‌تر خواهد بود گفته بود در صورتی که این کشور قوانین کشورم ما را رعایت کند خدماتش برای استفاده مردم آزاد می‌شود. این سخنان در حاشیه دیدار با وزیر ارتباطات روسیه مطرح شده بود و موافقت شده بود که با هدف شکست انحصار گوگل در ایران، عظیم‌ترین موتور جست و جوی روسی با هدف بهینه کردن خدمات خود برای استفاده مردم ایران، دفتری را در کشور ما افتتاح کند؛ اما این اتفاق هیچوقت به حقیقت نپیوست.

در آن دوره واعظی خبر از مذاکره ایران با اینستاگرام داده بود و مدعی شده بود که اینستاگرام برای رعایت اخلاق، قانون و دین موافقت کرده است؛ اما این مذاکرات تنیجه‌ای را در پی نداشت و همچنین ابوالحسن فیروزآبادی در سال ۱۳۹۷ اعلام کرده بود بستر مذاکره ایران با اینستاگرام فراهم شده است؛ اما این مذاکرات نیز هیچ‌گاه به نتیجه نرسید.

گفتنی است که وزیر ارتباطات چند وقت پیش اعلام کرد که مسئولان ایرانی در سال ۱۳۹۳ نیز با پاول دوروف، مدیرعامل تلگرامی دیداری داشته‌اند که با وجود گفتن این موضوع که جزئیات این نشست منتشر خواهد شد، اما تا به امروز منتشر نشده است و می‌توان گفت که ایران در این مقوله هم ناکام بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *