شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام مسکن در سال ۹۸

در این مطلب به طور کامل شرایط و مدارک مورد نیاز دریافت وام مسکن و وام مسکن یکم شرح داده شده است. اگر قصد خرید خانه را دارید ولی از شرایط و سقف وام خرید مسکن در سال ۹۸ خبر ندارید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

با وجود اینکه پرداخت وام‌های مسکن عمدتا در دو قالب وام از محل اوراق ممتاز و صندوق پس‌انداز یکم انجام می‌شود اما در این بین متقاضیان با ابهاماتی در رابطه با نحوه دریافت هر یک از این تسهیلات و حتی هر دوی آنها مواجه هستند. در شرایط کنونی جامعه و افزایش تورم و قیمت مسکن، این روزها خرید خانه بدون گرفتن وام مسکن برای بسیاری از افرادی که قصد خرید دارند، مخصوصا زوج‌های جوان؛ کار بسیار مشکلی به نظر می‌رسد. چه بسا بخشی از مردم جامعه نتوانند بدون استفاده از آن اقدام به خرید مسکن کنند.

وام مسکن یکم چیست؟

بانک مسکن برای پرداخت کمک هزینه‌ مسکن، چندین وام مختلف ارائه می‌دهد. یکی از این وام‌ها، وام مسکن یکم است که این وام حدود سه سال است مورد تصویب شورای پول و اعتبار قرار گرفته و به صورت تسهیلات انفرادی و زوجین برای خرید خانه پرداخت می‌شود و همچنین از طریق بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

در تسهیلات پس انداز وام یکم می‌گویند این وام مخصوص خانه اولی‌هاست، شاید برایتان سوال باشد که منظور از خانه‌ اولی‌ها چه کسانی هستند؟ منظور از این مسئله این است که متقاضی نمی‌تواند قبل از دریافت تسهیلات وام یکم، از سایر وام‌های مسکن استفاده کرده باشد.

سقف وام مسکن یکم و شرایط قسط‌ بندی آن

همانطور که ذکر کردیم این وام به صورت انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود و برای مناطق جغرافیایی و وضعیت مجرد یا متاهل بودن افراد مبلغ متفاوتی پرداخت می‌گردد که برای انفرادی و در تهران، ۸۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌هایی که جمعیت آن‌ها بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد تا ۶۰ میلیون و در منطقه‌های دیگر تا ۴۰ میلیون تعریف شده است.

برای زوجین نیز در تهران ۱۶۰ میلیون، مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۱۲۰ میلیون و دیگر مناطق ۸۰ میلیون تومان امکان دریافت وجود دارد.

میزان سود بازپرداخت وام مسکن یکم ۵/۹% و حداکثر زمان برای بازپرداخت آن ۱۲ سال است. مثلا برای فردی که وام ۸۰ میلیون تومانی دریافت کرده است ماهانه حدود ۹۳۰ هزار تومان قسط در نظر گرفته می‌شود و در مجموع ۵۴ میلیون سود برمی‌گرداند. همچنین سود وام ۱۶۰ میلیونی نیز ۱۲۸ میلیون تومان است و قسط‌های آن ۲ میلیون تومانی خواهد بود.

شرایط اخذ وام خانه اولی ها به چه صورت است؟

  1. ارزش ملک خریداری شده بایستی ۲۰ درصد ( حداقل) از مبلغ خود وام بیش تر باشد.
  2. ملک نبایستی دارای عمر بالای پانزده سال باشد.
  3. میزان و سقف وام در شهرهای کوچک ۴۰ ، شهر های بزرگ ۶۰ و در پایتخت ۸۰ میلیون تومان است.
  4. حداقل سن برای دریافت وام مسکن اولی ها ۱۸ با درآمدی مستقل است.
  5. فرد یا زوجین درخواست دهنده وام بایستی دارای حساب پس اندازی با سپرده ای به میزان نصف مبلغ دریافتی مورد نظر در بانک داشته باشند.
  6. فرد متقاضی وام خانه اولی نبایستی پیش از این از تسهیلات دولتی برای تهیه و بازسازی خانه ای استفاده کرده باشد.
  7. خانه مورد نظر جهت خرید می بایست در محدوده شهر قرار داشته باشد.
  8. معرفی یک ضامن معتبر با دارا بودن فیش حقوقی خاص و درآمد ماهانه به صورت سه برابر مبلغ قسط از مهم ترین شرایط دریافت وام است.

مدارک لازم برای دریافت وام مسکن یکم

  1. اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  2. ارائه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
  3. ارائه و تکمیل فرم درخواست
  4. ارائه قبض ساختمان
  5. اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  6. ارائه فیش حقوقی
  7. برگه گردش حساب ضامن
  8. چک استخدامی

اصطلاحات وام مسکن اولی ها با شرایط جدید

افزایش زمان بازپرداخت مسکن از ۱۲ سال به ۱۵ سال
کاهش سود تسهیلات از  ۹.۵ درصد  به ۸ درصد
کاهش زمان سپرده‌گذاری اولیه برای افتتاح حساب از یک سال (۱۲ ماه) به ۱۰ ماه
به دلیل عدم استقبال مردم این تغییرات اعمال گردیده است ولی باز هم تورم و نوسانات بالای اقتصادی چنین مبلغی با این نرخ سود برای خرید وام خانه به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ مقرون به صرفه نیست

کاهش سریالی سود تسهیلات مسکن

اما در حدود سه سالی که از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد سود اختصاص‌یافته به تسهیلات آن به‌تدریج کمتر شد تا اینکه از حدود ۱۴ درصد ابتدای دوره به ۹.۵ درصد رسید. این در حالی است که بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در روز گذشته (سه‌شنبه) سود تسهیلات این بخش مجدداً کاهش‌یافته و از ۹.۵ به ۸ درصد رسیده است. این اختلاف ۱.۵ درصدی بار دیگر موجب کاهش اقساط دوره و درنهایت سود کلی که به تسهیلات آن اختصاص پیدا می‌کند، خواهد شد. همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده نیز از ۸ به ۶ درصد کاهش‌یافته است.

افزایش سقف وام خرید مسکن در سال ۹۸

ابوالقاسم رحیمی انارکی دیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه سیاست‌گذاری کنونی در قالب مصوبات شورای پول و اعتبار بیشتر بر بخش عرضه توجه دارد، اظهار کرد:‌در مجموعه سیاست‌های اعتباری امسال افزایش سقف مشارکت مدنی مدنظر قرار گرفته کهبه میزان زیر  افزایش یافته است.

  • وام ساخت در تهران به ۱۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد
  • وام ساخت در مراکز استان‌ها  ۱۶۰میلیون تومان
  • وام ساخت در سایر شهرها ۱۳۰
  • وام ساخت مناطق کمتر توسعه‌یافته سقف این وام به ۱۱۰میلیون تومان

وی با یادآوری این‌که تا پیش از این از سقف‌های تسهیلات ثابت استفاده می‌کردیم، افزود: یعنی همه متقاضیان‌ دهک‌های ۳ تا ۷ که گروه هدف ما هستند از سقف تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی استفاده می‌کردند در حالیکه پیشنهاد داده‌ایم بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کند.

مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: اجرایی شدن این پیشنهاد نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *