شبکه ۴G ماه احتمالا روی عملکرد تلسکوپ‌های رادیویی زمین اثر منفی می‌گذارد

به نقل از دیجیاتو

بر اساس برخی گزارش‌ها راه اندازی شبکه سلولی ۴G LTE در ماه می‌تواند با ایجاد تداخل الکترومغناطیسی بر عملکرد رصدخانه‌های رادیویی زمین اثر منفی بگذارد.

تداخل الکترومغناطیسی (RFI) یکی از دشمنان قدیمی اخترشناسی رادیویی بوده است. رصدخانه «جودرل بانک» (Jodrell Bank)، اولین رصدخانه رادیویی جهان به خاطر تداخل الکترومغناطیسی احداث شد. سال ۱۹۴۵ سر «برنارد لاول» از پیشگامان اخترشناسی رادیویی به دلیل اختلال واگن‌های برقی شهر منچستر در اخترشناسی از مسئولان دانشگاه منچستر اجازه گرفت تا رصدخانه را به زمین‌های دپارتمان گیاه‌شناسی دانشگاه منتقل کند.

رصدخانه‌های رادیویی را به منظور جلوگیری از اختلال الکترومغناطیسی در مناطق دوردست ساخته‌اند. برای مثال رصدخانه «آرایه کلیومتر مربعی» (SKA) در مناطق دورافتاده‌ای در آفریقای جنوبی و استرالیا در دست ساخت است. احداث رصدخانه‌های رادیویی در مناطق دورافتاده آن‌ها را از عوامل تداخل الکترومغناطیسی از جمله موبایل‌ها و اجاق‌های مایکروویو دور می‌کند.

البته تلسکوپ‌های رادیویی زمینی را نمی‌توان به طور کامل از منابع تداخل الکترومغناطیسی مبتنی بر فضا مثل ماهواره‌ها یا شبکه‌های مخابراتی ماه در امان نگاه داشت.

نوکیا در قرارداد ۱۴.۱ میلیارد دلاری با ناسا به دنبال راه اندازی اولین شبکه ۴G LTE در ماه است. حال بسیاری از اخترشناسان که از تلسکوپ‌های رادیویی برای رصد آسمان استفاده می‌کنند، خواهان احداث هر چه کوچک‌تر این شبکه و همچنین نظارت حداکثری بر تشعشعات آن شده‌اند، چرا که به گفته آن‌ها این شبکه می‌تواند به مانعی جدی بر سر راه رصدهای آن‌ها تبدیل شود.

ستاره شناسان پس از راه اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به خاطر تداخل اپتیکال و رادیویی این شبکه زنگ خطر را برای رصدهای آسمانی به صدا در آوردند. حال به نظر می‌رسد شبکه ۴G در قمر زمین را نیز باید به لیست عوامل ایجاد کننده تداخل الکترومغناطیسی افزود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *