سهم ایران از استخراج رمزارز چقدر است؟

به گزارش گجت نیوز مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت عنوان کرد که ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز ۶۵۰ هزار تراهش بر ثانیه است که با نرخ روز بیت کوین معادل روزانه ۲۰۰ هزار دلار می‌شود. به نظر می‌رسد با فرض اختصاص تمام رمزارز استخراجی به بانک مرکزی حتی استخراج رمزارز در یک سال نیز پاسخگوی نیاز یک روز سامانه نیما نخواهد بود.

علیرضا هادی فر، مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت در ارتباط با استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت بیان کرد که اگر رمزارزهای استخراجی به طور صحیح احراز شود و در خدمت تولید و تجارت کشور قرار بگیرند می‌توانند کمک کننده باشند؛ اما میزان رمزارز استخراج شده در ایران آمار پایینی دارد.

تعداد زیادی از رمزارزهای استخراجی به تجارت خارجی نمی‌رسند

تاکنون به علت این که فعالیت رسمی خود را تازه شروع کرده‌اند رمزارز قانونی زیادی تولید نشده است. ضمن این که استخراج کنندگان مقید هستند که مالیات پرداخت کنند و رمزارز را نگه دارند یا مالیات صفر شود و رمزارز را در اختیار بانک مرکزی قرار بدهند. پس تعداد زیادی از استخراج کنندگان نگه می‌دارند تا بعد از گذشت مدتی با قیمت بیشتری بفروشند. پس اکثر این‌ها اصلا به تجارت خارجی کشور نخواهد رسید.

بانک مرکزی رمزارزهای حاصل از استخراج را برای تجارت مجاز کرده است و آن‌ها رمزارز سفید نیز نامیده می‌شود که عدد بزرگی را شامل نمی‌شود. بانک مرکزی که مسئولیت سیاست‌گذاری در خصوص این موضوع را بر عهده دارد رمزارزهای حاصل از مبادله را برای مصارف این‌چنینی مجاز نمی‌داند. با این وجود هر میزان که رمزارزهای حاصل از استخراج زیاد یا کم باشد امکان بهره‌گیری از آن در تجارت خارجی وجود دارد؛ اما متأسفانه به دلیل میزان کم، تأثیر زیادی در تجارت خارجی کشور ندارد. یک قسمت از درآمد نیز باید در جهت واردات تجهیزات و دستگاه های استخراج رمزارز هزینه شود و از آنجایی که این تجهیزات نیازمند به روزرسانی هستند باز هم بخش عظیمی برای تجارت خارجی حذف خواهد شد.

استخراج رمزارز برای تجارت و واردات

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت در پاسخ به سؤالی در ارتباط با راه‌های افزایش استفاده از رمزارزها در تجارت عنوان کرد که ما در دستورالعمل‌هایی که برای صدور مجوز صادر کرده‌ایم، حداقل سخت‌گیری‌ها را اعمال کرده‌ایم و محدودیت‌های زیادی نداریم تا افراد به شکل قانونی به استخراج رمزارز بپردازند. بنابراین از سوی وزارت صمت هیچ محدودیتی وجود ندارد. به تازگی مذاکراتی با بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت به منظور بهره‌گیری از رمزارزها در تجارت و واردات انجام شده است.

هادی در ارتباط با روند میزان استخراج رمزارز اظهار کرد که استخراج رمزارز بیشتر به قیمت رمزارزها و جذابیت آن برای افراد است، این که ما آن‌ها را در تجارت خارجی به رسمیت بشناسیم قطعا در افزایش استخراج مؤثر خواهد بود، اما نقش اصلی را بخش اقتصادی موضوع ایفا می‌کند.

وی با با اشاره به مجوزهای صادر شده و میزان استخراج رمز ارز در کشور بیان کرد که در مجموع ۲۳۳۳ فقره جواز تأسیس و ۱۵ فقره پروانه بهره‌برداری برای رمزارزها صادر شده است. تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۴ تا ۶ درصد از استخراج جهانی رمزارز در ایران صورت می‌گیرد که این استخراج زیرزمینی و غیر قانونی است.

ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز امروز ۶۵۰ هزار تراهش بر ثانیه است که با نرخ روز بیت کوین معادل روزانه ۲۰۰ هزار دلار می‌شود. به نظر می‌رسد با فرض بسیار ضعیف اختصاص تمام رمزارز استخراجی به بانک مرکزی حتی استخراج در یک سال نیز توان پاسخگویی به نیاز یک روز سامانه نیما را نیز نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *