سامانه هشدار سریع سیل و زلزله رونمایی شد

به نقل از زوم ایت

سازمان مدیریت بحران در همکاری با شهرداری تهران و جمعیت هلال احمر کشور، از سامانه‌های هشدار سریع زلزله، سیل و یخبندان رونمایی کرد.

مراسم بهره‌برداری از سامانه‌های هشدار سریع سازمان مدیریت بحران ۱۷ آبان با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد. در این مراسم از سامانه هشدار سریع زلزله با ۲۲ ایستگاه شتاب‌نگار، فاز دوم سامانه‌ی پیش‌بینی و هشدار سیل و سامانه‌ی پیش‌بینی یخبندان با چهار ایستگاه برف‌سنجی، با امضای تفاهم‌نامه بین شهرداری تهران و جمعیت هلال احمر کشور رونمایی شد.

پیروز حناچی، شهردار تهران، با اشاره به دو بحران بزرگ و تاریخی در تهران که سیل و زلزله هستند و تاکنون خسارت‌‌های زیادی به تهران وارد کرده‌اند، بر اهمیت وجود سامانه‌های هشدار زلزله و سیل به‌ منظور ایجاد آمادگی در سطح شهر تأکید کرد. به‌ گفته‌ی او، این سامانه‌ها کمک می‌کنند حوادث در اسرع وقت به اطلاع شهروندان و مسئولان مربوطه برسد و دستگاه‌های امدادی و زیربنایی اقدامات لازم را برای کاهش خسارات بیشتر انجام دهند. حناچی اضافه کرد: «نگه‌داری و به‌روزرسانی این سامانه‌ها از توجه بالایی برخوردار است، این سامانه‌ها می‌توانند هوشیاری ما را برای خدمات‌رسانی به شهروندان افزایش دهند.»

حناچی با اشاره به نصب شتاب‌نگارهای زلزله در گسل‌های اطراف تهران، گفت ‌اکنون ۲۶ شتاب‌نگار نصب شده است و امید می‌رود با فراهم شدن امکانات، تعداد آن‌ها به ۲۰۰ شتاب‌نگار اطراف تهران برسد. به‌گفته‌ی او، سامانه هشدار سریع زلزله در شهرهای مختلف دنیا مانند نیویورک، استانبول و توکیو نصب شده است. شهردار تهران می‌گوید سال‌های گذشته هم چهار شتاب‌نگار به‌کمک مؤسسه‌ای ژاپنی در گسل مشا نصب شد که به‌صورت آزمایشی فعالیت می‌کردند و اکنون ۲۲ شتاب‌نگار جدید به موارد قبلی اضافه شده است.

سامانه هشدار زلزله می‌تواند باعث قطع خطوط انتقال گاز و برق در زمان بحران شود

به‌گفته‌ی پیروز حناچی، با توجه به اینکه اطراف تهران پر از گسل‌ فعال است، طبق برآوردهای شهرداری نیاز به ۲۰۰ شتاب‌نگار در اطراف تهران وجود دارد. شتاب‌نگارهای زلزله قادر هستند ۲۰ ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را پیش‌بینی کنند و این مدت زمانی به قرار گرفتن نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش کمک می‌کند. سامانه‌ی هشدار زلزله می‌تواند با فعالیت شتاب‌نگار باعث قطع خطوط انتقال گاز و برق شود. شهردار تهران اظهار کرد که بیشترین آسیب‌های ناشی از زلزله پس از حادثه مربوط به قطع نشدن آب و گاز و برق است که بیش از زلزله خسارت بر جای می‌گذارد و می‌تواند سبب از دست رفتن جان افراد شود. سازمان مدیریت بحران در حال هماهنگی با نهادهای مرتبط است تا شتاب‌نگارهای زلزله به ‌وسیله‌ی سامانه‌ی هشدار سریع، به خطوط انتقال آب و برق و گاز متصل شوند و سامانه برق اضطراری بیمارستان‌ها را چند ثانیه قبل از وقوع زلزله وارد مدار کند تا بیمارستان ها بتوانند در بحران به خدمت‌ر‌سانی خود ادامه دهند.

حناچی با تأکید بر موضوع تاب‌آوری شهری، اظهار کرد که در بسیاری از شهرهای دنیا دارای اهمیت فوق‌العاده بوده و اقدامات بزرگی در این زمینه صورت گرفته است؛ در تهران هم زلزله اصلی‌ترین خطری است که شهر را تهدید می‌کند و پس از آن سیل ناشی از طغیان روددره‌ها و همچنین یخبندان که باتوجه‌به تغییرات اقلیمی ایجاد شده است قرار دارد؛ درنتیجه آمادگی در برابر این بحران‌ها از وظایف مدیریت شهری است.

به‌گفته‌ی شهردار تهران، در حوزه‌ی مقابله با سیل در تهران اقدامات لازم انجام شده است؛ به‌علاوه، بخشی از انتقال سوخت تهران هم ازطریق خطوط لوله انجام می‌شود. حناچی می‌گوید با وجود اعتقاد برخی افراد در جمع کردن این خطوط سوخت، ممکن است همین جمع‌آوری دارای عوارضی باشد؛ به همین منظور، باید آمادگی در برابر حوادث وجود داشته باشد و ایمنی‌های لازم مد نظر قرار گیرد.

حناچی با اشاره به موضوع آمادگی برای یخبندان می‌گوید: «سال گذشته در مناطق شمالی تهران برف و یخبندان موجب غافلگیری شد؛ هر چند که قابل تشخیص بود. سامانه‌ای که امروز رونمایی شد می‌تواند موجب هوشیاری و آمادگی سریع‌تر نیروهای عمل‌کننده باشد. در پی غافلگیری برف آبان سال گذشته تلاش کردیم چهار سامانه برف‌سنج در مناطق شمالی تهران نصب کنیم که می‌تواند ضمن اعلام میزان بارش برف در نقاط شمالی، خط یخبندان را هم مشخص کند. به این شکل که می‌تواند نشان دهد تا چند روز آینده کدام مناطق تهران دمایی خواهند داشت که منجر به یخبندان می‌شود. این سامانه می‌تواند آمادگی خدمات شهری را برای مقابله با یخبندان و برف احتمالی بالا ببرد.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در مراسم رونمایی از سامانه‌های هشدار سریع اعلام کرد: «اکنون قول‌های دو سال پیش ما به مردم مبنی بر نصب شتاب‌سنج و هشدار سریع زلزله به نتیجه رسید و سامانه‌های جدید می‌توانند نقش موثری در کاهش تلفات و خسارات داشته باشند.» به‌گفته‌ی هاشمی، شورای شهر پیگیر ایجاد سامانه اضطراری آب و نصب مخازن مخصوص برای آب تهران در شرایط اضطراری نیز هست و مبالغی برای آن در بودجه در نظر گرفته شده؛ البته اقدامات در این حوزه هنوز در مراحل ابتدایی است و سرعت لازم را ندارد.

همچنین سامانه قطع گاز درحال پیگیری است؛ اما در حوزه‌ی برق اضطراری هنوز کاری صورت نگرفته؛ محسن هاشمی می‌گوید: «ما خواستار ایجاد سیستم برق اضطراری هستیم تا در شرایط بحرانی، مراکزی مانند بیمارستان‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و این موضوع با تفکر وزارت برق مبنی بر کافی‌ بودن شبکه‌ی برق در شرایط بحرانی تفاوت دارد.»

منبع: پایگاه خبری شهر پایگاه خبری شهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *