روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی

باتری‌های امروزی قاعدتا باید ۳ تا ۵ سال عمر کنند، اما باتری‌ ۵ ساله معمولا به‌اندازه باتری نو شارژ نگه نمی‌دارد. شاید بپرسید چرا کارایی باتری‌ گوشی‌تان به‌مرور زمان کاهش می‌یابد و هر چه زمان می‌گذرد شارژ کمتری نگه می‌دارد. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این میان، از روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی نیز نباید غافل شد. زمان مناسب برای شارژ باتری، حداقل و حداکثر شارژ پیشنهادی برای باتری، خالی شدن‌های مکرر باتری و… هر یک به سهم خود بر سلامت و عمر باتری تاثیرگذارند. به توصیه‌های زیر درباره روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی توجه کنید.

آیا صفر شدن شارژ باتری گوشی برای آن مضر است؟

صفر شدن یا کاملا خالی شدن شارژ، برای باتری‌های یون لیتیوم که در گوشی‌های امروزی به کار می‌روند مضر است و به آن‌ها فشار زیادی وارد می‌کند. هر بار کاملا خالی و سپس کاملا شارژ شدن باتری را یک چرخه کامل شارژ می‌نامند. تعداد چرخه‌های شارژ شاخصی برای تعیین عمر باتری است؛ مثلا ممکن است بعضی باتری‌ها تا ۵۰۰ و بعضی تا ۱۰۰۰ چرخه کامل شارژ را تحمل کنند. پس صفر یا کاملا خالی شدن شارژ باتری گوشی به‌ویژه اگر زیاد تکرار شود به آن آسیب می‌زند.

برخی کارشناسان گفته‌اند شارژ کامل باتری (صفر تا ۱۰۰ درصد) به دفعات کم در سال، ایرادی ندارد و بلکه باتری را از نو کالیبره می‌کند (مثل این‌که کامپیوترتان را ریستارت کرده باشید)، اما درباره صحت این گفته اختلاف نظر وجود دارد.

پس در کل، تخلیه کامل شارژ باتری برای آن مضر است.

battery charge 02

آیا می‌توانم باتری گوشی را ۱۰۰ درصد شارژ کنم؟

بیشتر تلفن‌های هوشمند امروزی آن‌قدری باهوش هستند که وقتی باتری کاملا شارژ شد، فرآیند شارژ را متوقف کنند. در این‌صورت، حتی اگر پس از شارژ کامل باتری گوشی، فراموش کردید آن را از برق بکشید، آسیبی متوجه باتری نمی‌شود. فقط اگر قرار است باتری ساعت‌ها در حال شارژ بماند پیشنهاد می‌شود درپوش باتری را جدا کنید تا زیادی گرم نشود، زیرا زیاد گرم شدن باتری نیز ممکن است به‌تدریج کارایی آن را تنزل دهد.

با این‌ توضیحات، چه لزومی دارد باتری پس از شارژ کامل عمدا ساعت‌ها به برق متصل بماند؟

چه زمانی گوشی‌ را شارژ کنم؟

قانون طلایی این است که بیشتر وقت‌ها شارژ گوشی را بین ۵۰ تا ۹۰ درصد نگه دارید. پس هر گاه شارژ باتری به کمتر از ۵۰ درصد رسید آن را شارژ کنید. البته تا ۲۰ درصد نیز برای حداقل شارژ، پذیرفته است اما نگذارید شارژ باتری از ۲۰ درصد کمتر شود.

همان‌طور که گفته شد شارژ ۱۰۰ درصد برای باتری‌‌های کنونی مضر نیست، اما راضی بودن به شارژ ۹۰ درصد نیز از افزایش دمای باتری که در بالا به آن اشاره شد جلوگیری می‌کند، هرچند این گرما اندک و تاثیر کوتاه‌مدت آن بر باتری «تقریبا» هیچ باشد.

وقتی باتری نو گوشی برای اولین بار شارژ می‌شود، چند ساعت باید در برق بماند؟

توصیه شده است باتری نو اولین بار ۱۰۰ درصد شارژ شود. برخلاف باور رایج، لازم نیست باتری نو را بار اول چند ساعت‌ پیاپی در برق نگه دارید؛ همین‌که ۱۰۰ درصد شارژ شد کافی است.

آیا شارژ سریع به گوشی آسیب می‌زند؟

بیشتر تلفن‌های هوشمند جدید قابلیت شارژ سریع دارند. با این حال، شرکت‌های سازنده اغلب شارژر کم‌سرعت‌تری داخل جعبه قرار می‌دهند. رایج‌ترین استاندارد شارژ سریع، کوییک‌شارژ (Quick Charge) کوالکام است، اما بسیاری از شرکت‌های گوشی‌ساز استانداردهای خاص خود را نیز دارند که غالبا حتی از کوییک‌شارژ هم سریع‌تر است.

این گوشی‌ها کد مخصوصی دارند که معمولا در تراشه‌ای موسوم به مدار مدیریت برق یا PMIC جای گرفته است. این کد با شارژر شما ارتباط برقرار می‌کند و از آن می‌خواهد باتری را با ولتاژ بالاتری شارژ کند.

شارژ سریع به‌خودی خود فناوری مضری نیست، اما گرمای حاصل از این نوع شارژ ممکن است به‌مرور از عمر باتری بکاهد. یعنی شاید استفاده مدام از این روش سبب شود عمر باتری در مقایسه با زمانی که به‌‌روش عادی یعنی کندتر شارژ می‌شد، رفته‌رفته کاهش یابد.

جا دارد اضافه شود، همانطور که گرمای شدید برای باتری گوشی بد است، سرمای زیاد هم برای آن مضر است. پس گوشی را نه در جای بسیار گرم نگه دارید (مثلا درون خودرویی که زیر آفتاب پارک شده است) و نه در جای بسیار سرد (مثل برف و یخ‌بندان).

battery charge 03

آیا می‌توانم از هر نوع شارژری استفاده کنم؟

اگر از شارژرهای متفرقه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که شرکت سازنده گوشی، آن را تایید کرده باشد. شارژرهای ارزان ممکن است به گوشی آسیب برسانند. گزارش‌های متعددی از آتش گرفتن این نوع شارژرها حکایت دارند. همچنین اگر از کیفیت باتری و شارژر مطمئن نیستید، هنگامی که باتری در حال شارژ است، از گوشی استفاده کنید.

اثر حافظه باتری: واقعیت یا شایعه؟

قدیم‌ترها که در تجهیزات الکترونیکی از باتری‌های نیکل-هیدرید فلز (NiMH) استفاده می‌شد، پدیده‌ای موسوم به «اثر حافظه» یا «حافظه باتری» پیش می‌آمد؛ به‌این معنا که اگر کاربر، حداقل و حداکثر شارژ باتری را همواره مثلا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه می‌داشت، باتری، آن ۴۰ درصد ظرفیتی را که همیشه خالی می‌ماند، بعد از مدتی اصطلاحا فراموش می‌کرد. درنتیجه، ظرفیت باتری در نگهداری شارژ رفته‌رفته کاهش می‌یافت. به همین علت به مردم توصیه می‌کردند که تا شارژ باتری کاملا تمام نشده و به صفر نرسیده است، آن را مجددا شارژ نکنند و تا وقتی هم که باتری ۱۰۰ درصد شارژ نشده است، آن را از برق نکشند. اما همان‌طور که گفته شد این به باتری‌های قدیمی نیکل-هیدرید فلز مربوط می‌شد. باتری گوشی‌های امروزی، یون لیتیوم است و اثر حافظه در آن‌ها بروز نمی‌یابد. پس لازم نیست بابت آن نگران باشید.

و توصیه‌‌ای درباره نگهداری از باتری‌های بلااستفاده

باتری یون ‌لیتیوم را مدت زیادی در وضعیت صفر درصد یا کاملا خالی نگه ندارید. اگر قرار است باتری مدتی بدون استفاده بماند، آن را تا حدود ۵۰ درصد شارژ کنید.

وقتی باتری بی‌استفاده می‌ماند هر ماه حدود ۵ تا ۱۰ درصد شارژ خالی می‌کند. پس اگر مدت زیادی کاملا خالی رها شود، ممکن است دیگر اصلا نتواند شارژ نگه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *