جریمه رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی اعلام شد

به نقل از زوم ایت

با دستور رئیس جمهور، میزان جریمه‌ی نقدی درصورت رعایت‌نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از ۵۰ هزار تا یک میلیون تومان تعیین شد.

رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که باتوجه‌به یافته‌نشدن درمان یا واکسن برای بیماری کووید ۱۹، لازم است به موارد بهداشتی دقت و نظارت بیشتری شود. در همین راستا دولت درنظر دارد تا انجام ۱۰ هزار تست را به تست‌های روزانه اضافه کند. همچنین ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید کیت‌ سریع تشخیص کرونا از خارج کشور در نظر گرفته شده تا درکنار نمونه‌های داخلی به سر و سامان‌دادن وضعیت تشخیص بیماری کمک کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به جریمه‌ی افراد درصورت رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد که هر فرد مبتلا به کرونا ملزم است بیماری خود را به خانواده و دیگران گزارش دهد و دو هفته در قرنطینه بماند؛ فرد درصورت خارج‌شدن از قرنطینه، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. وزارت بهداشت بر اجرای این طرح نظارت و امروز شماره حسابی را برای واریز مبالغ تخلف اعلام می‌کند.

طرح استفاده‌ی اجباری از ماسک از در منزل از امروز، ۱۹ مهرماه در تهران آغاز می‌شود و ممکن است پس از این در سایر شهرها هم به اجرا درآید. افراد متخلف در این طرح، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. به‌گفته‌ی رئیس‌جمهور، نیروی انتظامی و بسیج، جریمه را به فرد متخلف اعلام می‌کنند تا ظرف دو هفته واریز کند و چنانچه این واریز انجام نشود، از راه‌های مختلف، مبلغ جریمه از حساب فرد کسر می‌شود.

حسن روحانی تشریح کرد: «نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که دراختیار دارد استفاده می‌کند. ممکن است فردی ماسک ندارد و ناظران با او مواجه نشوند یا با او صحبتی نکند اما درعین‌حال به وی ابلاغ خواهد شد که چه روزی، در چه خیابانی، بدون ماسک بوده‌اید و موظف هستید ۵۰ هزار تومان جریمه را پرداخت کنید.»

رئیس‌جمهور جریمه‌ی اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ۳۰۰ هزار تومان و درصورت ادامه‌ی تخلفات، یک میلیون تومان اعلام کرد. البته در مرحله‌ی نخست به آن‌ها تذکر داده خواهد شد و در مرحله‌ی آخر هم کسب‌و‌کار فرد پلمپ می‌شود. روحانی تصریح کرد: «این افراد موظف هستند هم خودشان پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند و هم صرفا به افرادی خدمت دهند که آنان هم از ماسک استفاده می‌کنند.»

به‌گفته‌ی روحانی، از این پس، در مبادی ورودی ادارات، در بخش حراست و نگهبانی، ورود افراد با ماسک کنترل می‌شود و افراد متخلف مشمول مجازات‌های قبلی تعیین‌شده برای ادارات و کارمندان می‌شوند. رانندگان تاکسی و اتوبوس هم درصورت رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی، ۱۰۰ هزار تومان و به‌ازای هر مسافری که ماسک نزده باشد، ۲۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، شهروندان در استان‌های تهران، گیلان، قم، مازندران، خراسان شمالی و جنوبی و رضوی اکنون کاملا درمعرض ابتلا به کرونا هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط