تنها راه بازگرداندن حس بویایی بعد از ابتلا به کرونا تمرین بویایی است

تمرین بویایی تجویز دانشمندان بریتانیایی برای کسانی بوده که به واسطه ابتلا به کووید ۱۹ قوای بویایی خود را از دست داده‌اند. این دانشمندان از طرف دانشگاه ایست آنگلیا با انجام تحقیقی جالب‌توجهی در این رابطه، تفاوت داروهای تجویز شده برای این بیماران را با ورزش دادن به قوای بویایی، مورد بررسی قرار داده‌اند.

تعداد بسیار زیادی از کسانی که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند هم در دوران بیماری و هم پس از رفع آلودگی اختلالات شدیدی را در سیستم بویایی خود تجربه می‌کنند. حتی گزارش شده که این مشکل تا ماه‌ها پس از بهبودی همچنان ادامه دارد. به گفته محققان ایست آنگلیا، گروهی از داروها به نام کورتیکواستروئید (corticosteroid) که برای این منظور تجویز می‌شوند، تاثیر چندانی در باز پس گیری قوای بویایی این بیماران بهبود یافته ندارد. دانشمندان مورد نظر در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش دادن به قوای بویایی تاثیر بسیار بیشتری نسبت به داروهای مختلف دارد.

تمرین بویایی بعد از ابتلا به کووید ۱۹

به صورت معمول، افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ چند هفته بعد از رفع آلودگی توانایی‌های بویایی و چشایی خود را پس می‌گیرند و معمولا دیده نمی‌شود که کسی برای همیشه دچار اختلالاتی این چنین شود. با این حال در برخی موارد خاص بیمار برای مدتی طولانی قادر به بو کردن و چشیدن نخواهد بود به همین دلیل، کیفیت زندگی او نسبت به پیش از آلوده شدن به ویروس کرونا کاهش می‌یابد.

یکی درمان‌های تجویز شده برای این موارد خاص، استفاده از داروهای گروه کورتیکواستروئید بوده که به عنوان ترکیبی برای کاهش التهاب در بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پزشکان با تجویز این دارو سعی در بازیابی قوای بویایی بیماران خود دارند؛ با این حال به گفته محققان ایست آنگلیا، به جای مصرف کورتیکواستروئید بهتر است که بیماران با انجام تمرین بویایی به سراغ درمانی قطعی‌تر برای مشکل خود بروند.

دانشمندان مورد نظر توصیه می‌کنند که با بو کردن حداقل چهار نوع عطر مختلف، برای دو مرتبه در روز، می‌توان از قابلیت‌های انعطاف‌پذیر عصب بویایی به منظور از بین بردن اختلالات طولانی مدت به وجود آمده استفاده کرد. برای این کار افراد باید چندین ماه اعصاب بویایی خود را تحریک کرده و به نوعی آن‌ها را وادار به کار کردند کنند.

عوارض خطرناک

دلیل ارائه چنین توصیه‌ای بسیار ساده است؛ به گفته دانشمندان هرکدام از ترکیبات کورتیکواستروئید آثار جانبی جدی شامل افزایش فشار خون، تغییر خلق و خو و تورم در بافت‌های مختلف بدن را به همراه دارند. به همین دلیل وقتی که می‌توان با دوری از این خطرات و آثار منفی، به روشی ساده‌تر قوای بویایی را به حالت اولیه بازگرداند، نیازی به مصرف ترکیبات دارویی مورد نظر وجود ندارد.

به علاوه، بو کردن عطرهای مختلف در طول روز و یا تحریک عصب‌های موجود در این بخش از دستگاه تنفسی به منظور تمرین بویایی چندان هم کار دشواری نبوده و عملا هیچ تاثیرات جانبی مخربی با این کار بروز نمی‌کنند. پروفسور کارل فیلپات (Carl Philpott)، نویسنده تحقیق جدید دانشگاه ایست آنگلیا می‌گوید که برای رسیدن به نتایج گزارش شده داده‌هایی که از پیش جمع‌آوری شده بودند مجددا مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته فیلپات، تحقیقات تیم دانشگاه ایست آنگلیا نشان داده که داروهای کورتیکواستروئید کمک چندانی به از دست دادن قوای بویایی در بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹ نمی‌کند. به علاوه، از آنجایی که مصرف این ترکیبات همراه با بروز عوارض شدیدی خواهد بود، توصیه می‌شود که پزشکان برای بازگرداندن قوای بویایی بیماران خود ترکیبات کورتیکواستروئید را تجویز نکنند.

از طرف دیگر، در مقاله تیم فیلپات اظهار شده که تاثیرات مثبت فعالیت‌های مختلف مربوط به بحث تمرین بویایی کاملا اثبات شده هستند و در موارد بسیاری دیده شده که افراد از این طریق به وضعیت قبلی خود باز گشته‌اند. متاسفانه مشکلات سلامتی گوناگونی وجود دارند که باعث از دست دادن حس بویایی می‌شوند و حتی پیش از بروز چنین مشکلاتی در طول پاندمی کووید ۱۹، تمرین دادن به عصب‌های بویایی با تحریک این سلول‌های کوچک، به عنوان درمانی ارزان، بی عارضه و ساده مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *