تفاوت رزومه با CV در چیست؟

در بازار کار رقابتی امروز، تحت تأثیر قرار دادن کارفرمایان در اولین برخورد، از همیشه مهم‌تر است. این بدین معنی است که شما باید بدانید کدام سند را در چه موردی ارسال کنید، برای این کار نیز لازم است درباره تفاوت رزومه با CV اطلاع داشته باشید.

سندی که برای کارفرمایان ارسال می‌کنید، به نوع شغلی که متقاضی آن هستید بستگی دارد. در ادامه مطلب به توضیح تفاوت رزومه با CV خواهیم پرداخت و همچنین خواهیم گفت که برای شغل موردنظر خود کدام یک را باید به کارفرما ارسال کنید.

رزومه چیست؟

رزومه خلاصه‌ای از تجربیات و مهارت‌های مرتبط با شغلی است که متقاضی دریافت آن هستید. می‌توان گفت رزومه چیزی مانند یک صفحه فیسبوک اما برای دریافت شغل است. زمانی‌که شخصی رزومه شما را مطالعه می‌کند بدون شناخت قبلی از شما، می‌تواند یک ایده سریع و کلی از آن‌چه که انجام می‌دهید و آن‌چه که هستید دریافت کند.
به‌طور معمول رزومه شامل مواردی چون سابقه کاری، تحصیلات، توانایی‌های مرتبط، فعالیت‌ها، جوایز و افتخارات شماست. طول اکثر رزومه‌ها یک صفحه است. رزومه یک مرور کوتاه و قانع‌کننده از علت این‌که چرا شما برای کار موردنظر مناسب و ایده‌آل هستید، ارایه می‌کنند. شما باید رزومه کاری خود را با عنوان شغلی مدنظر تطبیق دهید تا نشان دهد که تجربه شما برای آن کار کافی و مناسب است.

چه زمانی از رزومه استفاده کنیم؟

رزومه انتخاب پیش‌فرض برای اکثر درخواست‌های شغلی است. مگر در مواردی که به‌طور خاص به CV نیاز دارند، در بقیه موارد درخواست شغل، از رزومه استفاده کنید.

CV چیست؟

در حالی‌که رزومه نشان‌دهنده خلاصه‌ای از تجربیات شما است، CV شامل داستان کلی است.
درواقع CV بر روی تجربیات آکادمیک شما تمرکز می‌کند اما همچنان شامل کار و دیگر فعالیت‌های شما نیز می‌شود. در یک CV، شما لیستی از مقالات، بورس‌های تحصیلی، کمک هزینه‌ها، پروژه‌ها، تجربیات آموزشی، جوایز، تحقیقات و همچنین مدرک تحصیلی فعلی خود را ارایه می‌کنید.

مانند بیشتر رزومه‌ها، CV تجربیات شما را با ترتیب زمانی معکوس ارایه می‌دهد. با این حال، بر‌خلاف بسیاری از رزومه‌ها، اسناد CV معمولا چندین صفحه هستند.

در یک رزومه، به‌طور کلی شما باید موارد ذکرشده را متناسب با درخواست شغلی تغییر دهید. با چنین فضای محدودی در رزومه، شما باید به‌دقت اطلاعاتی که بیشترین مطابقت را با شغل مربوطه دارند، انتخاب نمایید. از آن‌جا که CV شامل تمامی اطلاعات مرتبط با شماست برای تمام درخواست‌های شغلی تقریبا یکسان می‌ماند. با این‌حال باز هم ممکن است که CV یرای بهتر به‌نظر رسیدن کمی به ویرایش و تغییر نیاز داشته باشد؛ اما قطعا این مقدار به‌اندازه رزومه نخواهد بود.

چه زمانی از CV استفاده کنیم؟

معمولا تنها در صورتی‌که بخواهید برای شغلی در دانشگاه و یا مدرک تحصیلی درخواست دهید به CV نیاز خواهید داشت. برای مثال اگر بخواهید برای مقطع کارشناسی ارشد یا تدریس در دانشگاه درخواست دهید، احتمالا به یک CV نیاز خواهید داشت. با این حال، برخی از برنامه‌های فارغ‌التحصیلی رزومه را هم قبول می‌کنند.

اگر یک موسسه به‌وضوح مشخص نکرده بود که باید کدام‌ یک از اسناد را ارایه نمایید، می‌توانید در این‌باره از آن‌ها سوال کنید‌.

آیا داشتن رزومه و CV باهم لازم است؟

برای بیشتر کارجویان، داشتن رزومه کافی است. تنها افرادی که به‌دنبال شغل‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی هستند باید هر دوی این اسناد را داشته باشند.

اگر بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی به تحصیلات دانشگاهی خود ادامه دهید، مسیر شغلی خود را با یک رزومه شروع خواهید کرد. احتمالا شما تا زمانی که به فکر درخواست برای دانشگاه و یا یک شغل تدریسی نیفتاده باشید، به CV نیازی نخواهید داشت. با این حال، اگر فکر می‌کنید که در‌نهایت می‌خواهید مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را بگیرید و یا در دانشگاه مشغول‌به کار شوید خوب است که ازقبل درمورد CV خود فکر کرده باشید.

حتی اگر نمی‌خواهید در حال‌حاضر مشغول به تهیه کامل CV خود شوید، حداقل می‌توانید شروع به نوشتن یک فهرست در حال اجرا از تجربه و دستاوردهای علمی خود کنید. در طول سال‌ها و به مرور زمان، ممکن است کارهایی که در مدرسه انجام داده‌اید را فراموش کنید؛ اما اگر از الان شروع به نوشتن فهرستی از دستاوردهای خود نمایید، می‌توانید هر زمان که به نوشتن CV نیاز داشتید به این فهرست مراجعه نمایید.

اگر چه رزومه و CV اسناد بسیار متفاوتی هستند، اما هر دو برای هدف یکسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا شما را برای مصاحبه آماده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *