تشخیص زلزله با کابل فیبر نوری زیر آبی گوگل

به گزارش ترنجی Zhongwen Zhan و همکارانش به همراه محققان گوگل در انستیتوی فناوری کالیفرنیا در پاسادنا کالیفرنیا، از داده های ترافیکی یکی از فیبرهای نوری غول فناوری برای اندازه گیری تغییرات فشار و فشار در کابل استفاده کردند. با استفاده از این داده ها، آنها می توانند زمین لرزه ها و امواج اقیانوس را بنام “تورم های حاصل از طوفان” تشخیص دهند.

به گزارش newscientist طی یک دوره ۹ ماهه، این تیم حدود ۳۰ رویداد تورم حاصل از طوفان اقیانوس و حدود ۲۰ زمین لرزه با بزرگی ۵ ریشتر – به اندازه کافی قوی برای آسیب رساندن به ساختمان ها – از جمله زلزله ۷.۴ ریشتری در حوالی اوخاکا، مکزیک، در ژوئن ۲۰۲۰ را ثبت کرد. این تیم همچنین می خواست سونامی را اندازه گیری کنید، اما هیچ سونامی در طول نظارت رخ نداد.

استقرار و نگهداری ابزارهای ژئوفیزیکی در کف دریا دشوار و گران است، بنابراین ایستگاه های لرزه نگاری زیر آب نسبتاً نادر است. آنتونی اسلایدن از دانشگاه Côte d’Azur در فرانسه می گوید که این مطالعه “یک گام مهم در بهره برداری از مزایای کابل های موجود” است.

البته پیش از این هم تلاش هایی برای استفاده از کابل های فیبر نوری به عنوان سنسور لرزه نگاری بوده است، اما این تجهیزات به تجهیزات تشخیص لیزر تخصصی در دو انتهای کابل یا استفاده از الیاف اختصاصی درون کابل ها نیاز داشتند. چنین فیبرهایی در کابلهای اعماق دریا کم است، بنابراین اختصاص دادن به اندازه گیری زمین لرزه دشوار است.

ژان می گوید رویکرد تیمش در استفاده از فیبر ترافیکی موجود انعطاف پذیرتر و قابل توسعه تر است زیرا نیازی به زیرساخت های جدید ندارد:

“این هیجان انگیز است که اگر فقط کسری از میلیون کیلومتر شبکه فیبر نوری زیردریایی بتواند به عنوان سنسور استفاده شود، پیشرفت های چشمگیری در میزان و پوشش داده های لرزه ای ایجاد خواهد شد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *