بدافزار جدید میلیونها کاربر را هدف قرار داده/چگونه از شرش خلاص شویم؟

به گزارش نبض فناوری حتی اگر گوگل تلاش می کند تا میلیاردها دستگاه اندروید فعال در سراسر جهان را در برابر خطرات زیادی که امروزه کاربران موبایل با آن روبرو هستند محافظت کند؛ موارد خاصی وجود دارد که غول تکنولوژی قدرتی در مقابل آن ندارد.

تقریباً همین مورد در مورد سازنده سخت افزار تلفن همراه شما نیز وجود دارد، این بدان معنی است که شما به تنهایی می توانید در برابر تهدیدات بزرگ مانند یک قطعه جاسوسی تازه کشف شده با نام FluBot مقاومت کنید. گرچه از نظر رویکرد یا اجرای آن نوآورانه نیست، اما به راحتی می تواند کاربران بی خبر یا بی خیال تلفن های هوشمند را هدف قرار دهد.

برنامه ها را از منابع غیرقابل اعتماد نصب نکنید

متاسفانه این درست است که تلفن شما می تواند از فروشگاه گوگل پلی رسمی و سایر سرویس های توزیع دیجیتال معمولاً قابل اعتماد برای برنامه های اندروید نیز آلوده شود؛ اما هنگام بارگیری از مکان های غیر رسمی احتمال وقوع چنین چیزی افزایش می یابد.

اگرچه همیشه تمایز بین محل مناسب یا وب سایت نامعتبر کاملاً آسان نیست؛ اما قانون اساسی این است که اگر دقیقاً منبع را نمی شناسید هرگز فایل های APK را بارگیری نکنید.

این دقیقاً همان کاری است که “FluBot” از شما می خواهد، یک نوع بدافزار بسیار خطرناک را به عنوان پیغامی سالم از یک سرویس تحویل بین المللی مانند DHL پنهان می کند. به خاطر داشته باشید که این نوع ویروس ها اغلب با گذشت زمان پیچیده تر می شوند و هویت (جعلی) خود را تغییر می دهند تا بیشتر و بیشتر کاربران را فریب دهند و کنترل شخصی ترین و حساس ترین اطلاعات را به دست گیرند.

در غیر اینصورت، نباید به پیام های متنی که ظاهراً از طرف شرکت تحویل کالا از شما می خواهد برای رهگیری یک بسته (واقعی یا ساختگی) چیزی خارج از گوگل پلی را بارگیری کنید، اعتماد کنید.

این خواسته را رد کنید، زیرا ممکن است تمام حساب های آنلاین شما هک شود و رمزهای عبور شما از بین بروند. این آخرین خطر تهدید کننده امنیت سایبری شما می تواند خطرناک باشد  و حتی بدتر اینکه، دستگاه آلوده به FluBot شما می تواند بدافزار را بیشتر به تمام مخاطبین، خانواده و دوستان شما گسترش دهد.

اگر تلفن شما قبلاً در معرض خطر قرار گرفته باید چکار کنید؟

متأسفانه این وضعیت کمی پیچیده تر از راه حل معمول حذف برنامه است و به تلاش و کوشش اضافی کاربران آسیب دیده نیاز دارد تا بتوانند از این طریق از خطر خارج شوند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به محض اینکه فهمیدید آلوده شده اید، دیگر رمز عبور را نزده یا به هیچ حساب شخصی وارد شوید. ثانیا ممکن است شما مجبور شوید تلفن اندروید خود را دوباره تنظیم کنید تا از شر این ویروس ناخوشایند خلاص شوید، این بدان معناست که ممکن است برخی از داده های ارزشمند را نیز در این روند از دست دهید.

بدیهی است که می توانید همه داده هایی که قبلا پشتیبان گیری کرده بودید را بازیابی کنید به شرطی که مطمئن باشید پشتیبان گیری قبل از زمان نصب FluBot انجام شده است. متأسفانه هر چیز دیگری باید ا بین برود تا مطمئن باشید خطر نیز از بین می رود.

البته حتی پس از آن اتفاق، هر رمز عبور باید بلافاصله تغییر کند، ترجیحاً با گزینه های قدرتمند و منحصر به فرد  می توانید با استفاده از سرویس هایی مانند LastPass با خیال راحت ذخیره کنید.

کاربران آیفون به دلیل کاملاً واضح مورد هدف این تهدید قرار گرفته اند، اگرچه از نظر تئوری، این جاسوس افزار همیشه می تواند دامنه خود را گسترش داده و M.O خود را تغییر دهد. بنابراین در باز کردن هر پیوندی که به هر دستگاه تلفن همراه ارسال می شود مراقب باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *