با وجود رایگان بودن اینترنت شاد، مجلس در پی رایگان کردن اینترنت دانش آموزان است

به نقل از دیجیاتو

طرح مجلس با عنوان «رایگان شدن اینترنت برای دانش‌آموزان، معلمان و مدارس»، براساس اصل سوم (بند ۳) و اصل سی‌ام قانون اساسی که دولت موظف شده وسایل آموزش و پرورش را به صورت رایگان برای دانش‌آموزان فراهم کند و همچنین با استناد به ماده ۶۹ قانون برنامه ششم و بند ج تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای فراهم آوردن آموزش مجازی خصوصا در بحران کرونا ارائه شده است.

متن این طرح به شرح زیر است:

«مقدمه (دلایل توجیهی):

براساس اصل سوم (بند۳) و اصل سی ام قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش را بصورت رایگان برای دانش آموزان فراهم کند به استناد ماده ۶۹ قانون برنامه ششم و بند ج تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ جهت فراهم کردن آموزش مجازی خصوصا در بحران کرونا،طرح دو فوریتی را ارائه می‌دهیم.

ماده واحده:

دولت (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) موظف است در طول سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ استفاده دانش آموزان، معلمان و مدارس از شبکه آموزش (شاد) بصورت رایگان در اختیار قرار دهد، ضمنا نرم افزارهای پشتیبان جهت سرعت استفاده خدمات اینترنتی در اختیار قرار گیرد.

تبصره: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با توجه به منابع بودجه سال ۱۳۹۹، حداکثر تا پایان مهرماه سال ۱۳۹۹ تعداد یک میلیون دستگاه تبلت دانش آموزی بصورت رایگان توسط واحدهای آموزشی به دانش آموزان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و مناطق محروم و حاشیه شهرها قرار دهد. »

در طرح و تبصره‌ای که مجلس ارائه داده به دو نکته رایگان شدن اینترنت و تهیه تبلت دانش آموزی باید بیشتر پرداخت؛ دو موردی که به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن تمام زوایا مطرح شده‌اند.

در مورد اعطای تبلت دانش آموزی رایگان باید گفت وزارت ارتباطات چندی پیش ۵۰ هزار دستگاه را به کمیته امداد امام خمینی (ره) عرضه کرد اما موضوع اصلی اینجاست که وظیفه تهیه این دستگاه‌ها صرفا به خاطر فناورانه بودنشان بر عهده تمامی اجزای دولت و به ویژه وزارت آموزش و پرورش است. به تازگی «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش‌وپرورش در این باره تاکید کرده بود: «تأمین گوشی تلفن همراه و تبلت دانش‌آموزی از طریق نهادهای حمایتی در حال پیگیری است.» او همچنین گفته بود که «اولویت سلامت دانش آموزان است. تامین و تجهیز زیرساخت‌های بهداشتی مدارس و صیانت از سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان جزو اقدامات حوزه بهداشت و سلامت است.»

همچنین ناگفته نماند در حالی این طرح وزارت ارتباطات را موظف به رایگان کردن اینترنت شبکه شاد می‌کند که وزیر ارتباطات به صورت مشخص و در شبکه‌های اجتماعی چندین بار اعلام کرده که استفاده از شبکه شاد هیچ هزینه‌ای برای خانواده‌ها ندارد. ناگفته نماند بسیاری از مدارس از شاد صرفا برای حضور غیاب استفاده می‌کنند و بستر کلاس آنلاین را در شبکه اجتماعی دیگری برپا می‌کنند و از همین رو اینترنت برخی دانش آموزان با چالش حجم مواجه می‌شود.

آخرین آمارهایی که وزیر ارتباطات درباره استفاده از شاد اعلام شده این بوده که احتمالا بیش از نیمی از مدارس از شاد استفاده نمی‌کنند: «ارزیابی وزارت ارتباطات این است که ۱۱ درصد مدارس غیرانتفاعی از ابزارهای خاص خودشان استفاده می‌کنند، از جمله برخی از سامانه‌های داخلی که همین امر باعث یک رشد تقریباً ۱۲۰۰ درصدی در ابزارهای آموزش مجازی در شبکه ارتباطی کشور شده است و نظرسنجی‌ها از مجموع مدارس باقی‌مانده از سراسر کشور نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از مدارس از سامانه شاد استفاده می‌کنند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *