اینترنت ماهواره ای استارلینک تا چند ماه دیگر در ایران ارائه می‌شود

به گزارش گجت نیوز امید رهبر، کارشناس حوزه فناوری در خصوص اینکه آیا می‌توان با پارازیت در اینترنت ماهواره ای استارلینک اختلال ایجاد کرد یا خیر گفت طبق اعلام شرکت اسپیس ایکس قطر دیش این سرویس که توسط مشتریان باید خریداری شود حدود ۷۰ سانتی متر است و کاربر می‌تواند آن را از غرب به شرق، در هر جایی که می‌خواهد قرار دهد. وی افزود این دیش به ازای هر ۱۰ سانتی‌متر یک سیگنال ماهواره استارلینک را دریافت خواهد کرد. همچنین با توجه به تعداد ماهواره های استارلینک در مدار زمین، هر دیش در هر جایی که قرار بگیرد از سه ماهواره می‌تواند سیگنال دریافت کند.

این کارشناس حوزه فناوری در ادامه بیان کرد این دیش‌ها از سیستم کاملا پیشرفته‌ای بهره می‌برند که می‌تواند به شکل هوشمند بچرخد و قوی‌ترین سیگنال را از میان ۳ سیگنال دریافتی تشخیص دهد. وی افزود همچنین با تغییر محل دیش به حدود ۷۰ سانتی‌متر، کاربر سیگنال را از سه ماهواره دیگر دریافت می‌کند. علاوه بر این شرکت استارلینک قصد دارد طی ۲ سال آینده تعداد سه سیگنال را به ۱۰ سیگنال افزایش دهد، از این رو فرایند جلوگیری از رسیدن سیگنال به دیش بسیار سخت خواهد بود.

امید رهبر در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد:

کسانی که به دنبال مقابله با اینترنت ماهواره‌ای هستند به اندازه کافی با استارلینک آشنا نیستند چون شبکه جی پی اس موقعیت‌یابی در دنیا دارای ۶۰ ماهواره است. در آینده جی پی اس روی ماهواره‌های استارلینک می‌رود. این اتفاق ابعاد عجیب و غریبی دارد و مقابله با آن با طرح‌های خنده‌دار ممکن نیست.

اینترنت ماهواره ای استارلینک طی ۳ ماه آینده به ایران می‌رسد

این کارشناس حوزه فناوری در ادامه بیان کرد این سرویس بسیار زودتر از آنچه که تصور می‌کنیم به ایران می‌رسد و طی چند ماه آینده در ایران نیز ارائه خواهد شد. البته باید منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در ایران چگونه خواهد بود. وی افزود همچنین این سوال مطرح می‌شود که آیا وزارت ارتباطات ایران مجوز استفاده از این نوع اینترنت را صادر خواهد کرد یا خیر. با توجه به اینکه شرکت اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی است و باید از قوانین دولت آمریکا پیروی کند، از این رو ارائه این سرویس مانند سایر سرویس‌های دیگر شرکت‌ها دستخوش برخی جهت‌گیری‌های سیاسی خواهد شد.

امید رهبر تاکید کرد علاوه بر مشکلاتی که برای مجوزهای این سرویس وجود دارد باید به این نکته توجه کرد که هزینه خرید تجهیزات این سرویس ۴۹۹ دلار بوده و هزینه ماهانه آن نیز ۹۹ دلار است که علاوه بر کاربران ایرانی برای بسیاری از کاربران سراسر جهان یک تکنولوژی گران‌قیمت محسوب می‌شود و تاکنون به یک سرویس رایج تبدیل نشده است.

این کارشناس حوزه فناوری در ادامه به توییت ایلان ماسک در مورد توسعه اینترنت ماهواره ای و امکان استفاده مردم ایران از این سرویس اشاره کرد و گفت تا به امروز حدود ۴۰ درصد از ماهواره‌های شرکت استارلینک در مدار زمین قرار گرفته است که طی چند سال آینده این سرویس در تمام دنیا و ایران قابل دسترسی خواهد بود. وی تاکید کرد از این رو به جای سیاست مقابله، همکاری با شرکت اسپیس ایکس یک اقدام منطقی محسوب می‌شود. هرچند به دلیل تحریم‌ها می‌توان این همکاری را به شکل غیر رسمی به انجام رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *