اپل بیش از ۵۰ میلیون دلار باتری از تسلا خریداری می‌کند

اپل پروژه‌ی عظیمی که به ذخیره‌سازی انرژی در کالیفرنیا ارتباط دارد معرفی کرده است و آن‌طور که Electrek می‌نویسد، تسلا قرار است سیستم باتری مگاپک (Megapack) خود را در قالب این پروژه به اپل ارائه بدهد.

اپل در بیانیه‌ای رسمی از احداث پروژه‌ی ذخیره‌سازی انرژی ۲۴۰ مگاوات ‌ساعتی در مزرعه‌ی خورشیدی‌ در بخش شمالی کالیفرنیا خبر داد و گفت این پروژه یکی از بزرگ‌ترین موارد مرتبط به سیستم‌های باتری در ایالات متحده محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این پروژه‌ نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین‌های آمریکا است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این حوزه در جهان به‌حساب می‌آید.

در مقایسه، سیستم ذخیره‌‌سازی معروف Big Battery تسلا در شمال استرالیا دارای ظرفیت ۱۹۳٫۵ مگاوات‌ ساعت است. شرکت کوپرتینویی می‌گوید سیستم ۲۴۰ مگاوات‌ ساعتی‌اش می‌تواند انرژی بیش از هفت هزار خانه را در یک روز تأمین کند.

اپل در بیانیه‌ی خود به استفاده از باتری‌های تسلا اشاره‌ای نکرده بود؛ اما ورج به اسنادی که به هیئت ناظران شهر مونته‌ری کالیفرنیا ارسال شده دست پیدا کرده است. طبق این اسناد، اپل قصد دارد از ۸۵ باتری مگاپک تسلا بهره بگیرد.

هر گروه متشکل از چهار باتری مگاپک قرار است روی صفحه‌ای بتنی به ابعاد تقریبا ۲۲٫۸ در ۳٫۶ در ۰٫۶ متر نصب شود. در اسناد فاش‌شده همچنین به اقدامات اپل اشاره شده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به نصب سیستم نظارت و کنترل بلادرنگ، پیاده‌سازی یک ‌سری قابلیت امنیتی در سیستم، حصارکشی مجموعه و… اشاره کنیم.

مگاپک از باتری‌های بزرگ تسلا است که برای پروژه‌های تأسیساتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم مگاپک شامل باتری‌هایی به اندازه‌ی کانتینر است که ‌همراه قطعات الکترونیکی درون پکیجی واحد قرار گرفته‌اند. با فرض اینکه تسلا بخواهد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار به‌ ازای هر کیلووات ‌ساعت از مگاپک از اپل پول بگیرد، به این نتیجه می‌رسیم که این پروژه برای هر دو شرکت بسیار پراهمیت و بزرگ است؛ چون به ‌نظر می‌رسد اپل باید بیش از ۵۰ میلیون دلار به تسلا پرداخت کند.

تسلا و اپل به‌نوعی در رقابت با هم هستند و احتمالا در آینده با ورود رسمی اپل به صنعت خودرو، این رقابت مستقیم می‌شود. این دو شرکت تاکنون بارها کارمندان سابق طرف مقابل را استخدام کرده‌اند و جدیدترین نمونه‌ی این اتفاق مدتی پیش رخ داد.

البته وقتی بحث ‌به حوزه‌ی ذخیر‌ه‌سازی انرژی می‌رسد، اپل مشخصا به تسلا نیاز دارد. شرکت کوپرتینویی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ زنجیره‌ی تأمین خود را کربن خنثی کند. اپل برای دستیابی به این هدف باید به‌ شکل ویژه به انرژی‌های تجدیدپذیر اتکا کند. این شرکت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی انرژی خورشیدی و بادی انجام داده است؛ اما این منابع تجدیدپذیر انرژی باید با سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی متعادل شوند؛ چون به‌صورت مداوم امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *