اولین روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟

نکته‌های عملی ارائه‌شده در این مقاله شاید تا حد زیادی اضطراب‌های ناشی از اولین روز حضورتان را در محل کار جدید کاهش دهد. زیرا بعد از مدت‌ها جست‌وجو برای یافتن شغل و گذراندن هفت‌خوان و مارپیچ‌های استخدامی سرانجام موفق شدید شغلی پیدا کنید و اکنون زمان آن رسیده تا اولین روز حضور خود را در محل کار جدیدتان تجربه کنید. چگونگی شروع روز اول کاری تأثیر مثبتی بر روند کاری شما خواهد گذاشت. پس با انجام یکسری اقدامات آگاهانه روز پربار و به‌دور از اضطرابی را برای خود رقم بزنید.

۷ کاری که باید در اولین روز کاری خود انجام دهید

۱. زودتر از زمان کاری مشخص‌شده در محل کار حاضر شوید

شاید بدیهی به نظر برسد، اما جالب است بدانید بیشتر افراد این کار را انجام نمی‌دهند. ۵ یا ۱۰ دقیقه زودتر در محل کار حاضر شدن باعث می‌شود احساس آرامش کنید، با محیط آشنا شوید و در صورت لزوم از دستشویی استفاده کنید. این مدت‌زمان آن‌قدر زود نیست که دیگران فکر کنند، خیلی مشتاق و به‌اصطلاح هول هستید. برای آن‌که مطمئن شوید به محل کارتان زود می‌رسید، با توجه به زمان مورد نیازتان برای آماده شدن صبح کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا فرصت کافی برای آماده شدن و رسیدن به محل کار داشته باشید. برای این کار بهتر است یک ارزیابی‌ کلی از میزان ترافیک، شلوغی مسیر تا محل کار و اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده داشته باشید.

اولین روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟

۲. مشتاق باشید، نه مغرور و ازخودراضی

حضور در محل کار بدون ایجاد اختلال در تعادل محیط کار شاید کمی دشوار به نظر برسد، اما در نقش جدید خود تأثیرگذار ظاهر شوید و کارهایی را که باعث آزار و اذیت دیگران یا حواس‌پرتی‌شان می‌شود، انجام ندهید. سعی کنید در اولین روز کاری خود و در نقش جدیدی که در آن قرار گرفته‌اید، میان انرژی و اشتیاق و فروتنی خود تعادل برقرار کنید تا اشتیاق شما به یادگرفتن، در ذهن دیگران به‌عنوان غرور و تکبر تلقی نشود.

روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟ (3)

۳. حرفی از شغل قبلی‌تان به میان نیاورید

از مقایسه کردن شغلی فعلی با شغل قبلی‌تان دوری کنید. شاید فکر کنید صحبت کردن در مورد شغل قبلی باعث نشان دادن ارزش‌ها و اعتبار شما می‌شود، اما در واقع این خطر وجود دارد که دیگران شما را فردی مغرور و خودخواه تصور کنند که علاقه‌ای به کار تیمی ندارید و همچنان به شغل قبلی خود فکر می‌کنید. پس با دوری جستن از انجام این مقایسه‌ها به شباهت‌های شغل قبلی‌تان در حمایت از شغل جدیدتان اشاره کنید.

۴. یادداشت بردارید

در محل کار جدیدتان نوشت‌افزارهای مختلفی را در اختیار دارید، اما سعی کنید در اولین روز کاری ‌یک دفترچه یادداشت کوچک و قلم به همراه داشته باشید تا بتوانید اطلاعاتی را که لازم دارید، در آن یادداشت کنید. از یادداشت‌برداری اطلاعاتی همچون نام افراد و رمزهای عبور و حتی شماره اتاق همکارانی که می‌دانید بعدها به کارتان می‌آید، خجالت نکشید. در روز ابتدایی کار با حجم زیادی از اطلاعات روبه‌رو هستید، بنابراین یادداشت‌برداری باعث می‌شود بتوانید بر این اطلاعات اشراف داشته باشید. به‌خصوص این‌که محققان بر این باورند، یادداشت‌برداری دستی مطالب باعث می‌شود تا بهتر آن‌ها را به خاطر بسپارید، از جمله نام همکارانتان را.

۵. مراقب زبان بدن خود باشید

زبان بدن در مصاحبه‌های کاری اهمیت فراوانی دارد، اما زبان بدن می‌تواند یک ابزار ارزشمند باشد تا در آغاز کار جدید تاثیری ماندگار از خود برجای گذارید. در اولین روز کاری‌تان با لبخند زدن و نگاه کردن به چشمان افرادی که با آن‌ها حرف می‌زنید، آگاهانه از زبان بدنتان استفاده کرده و تلاش کنید از انجام حرکات منفی زبان بدن خود همچون خمیازه کشیدن، اخم کردن و قرار دادن دست‌ها در داخل جیب زمانی که ایستاده‌‌اید، پرهیز کنید.

۶. مثبت‌گرا باشید و علاقه نشان دهید

معمولا در محل کار سلسله مراتبی وجود دارد که باید آن‌ها را یاد بگیرید و ازآنجا‌که در اولین روز کاری به افراد زیادی معرفی می‌شوید باید بتوانید تاثیر خوبی را برجای گذارید. یک روش مهم و کلیدی برای انجام این کار، انتقال نگرش مثبت در برخورد با کسانی است که با آن‌ها مواجهید. باید نشان دهید مشتاق شنیدن صحبت‌هایشان هستید، بنابراین سوال بپرسید، یادداشت بردارید و ضمن این‌که اطلاعات و ایده‌های خود را مطرح می‌کنید، خودتان را فردی متعهد نشان دهید. اما تعادل را حفظ کنید: اگر زیاد سوال بپرسید، به نظر می‌رسد بیش‌ازحد مشتاق هستید و این می‌تواند افراد را دلسرد کند. در حقیقت، علاقه بیش‌ازحد، نوعی «اتلاف انرژی» است، چون از نظر دیگران یک چنین علاقه‌ای اجباری و تحمیلی است.

روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟ (4)

۷. از شبکه‌های اجتماعی بپرهیزید

امروزه، بخش بیشتری از زندگی ما در اینترنت می‌گذرد. شاید در اولین روز کاری با انواع احساسات همچون اضطراب، شادی یا حتی خستگی مواجه شوید، اما نباید وسوسه شوید و این احساسات را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. شاید این یک توصیه تکراری باشد، اما باید بگوییم تعداد زیادی از افراد به دلیل فعال بودن در اینترنت در محل کارشان به مشکل برخورده‌اند. شاید درست در همان لحظه‌ای که بخواهید دوستان و دنبال‌کنندگان خود را در جریان موقعیت جدید شغلی خود قرار دهید، مدیرتان مشغول تماشای شما باشد.

روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟ (5)

حرف‌هایی که نباید در محل کار بگویید

حرف زدن در محیط کار هم اصول خودش را دارد و بهتر است علاوه بر رفتار، این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد. در محل کار باید از پرداختن به برخی موضوعات همچون نظریه‌های نژادپرستانه یا بحث کردن در مورد سیاست اجتناب کنید، اما موضوعات زیادی هستند که صحبت کردن در مورد آن‌ها در منطقه خاکستری قرار دارد. در ادامه روانشناسان به شما می‌گویند، چه‌حرف‌هایی را به چه دلیل نباید هرگز در محیط کارتان بگویید.

۱. حرف‌هایی که در جلسه می‌زنید، اما نمی‌خواهید در جایی چاپ شوند

روانشناسان به مراجعان خود توصیه می‌کنند، همیشه باید به‌گونه‌ای صحبت کنند که گویا همه افراد حاضر در آنجا به آن‌ها‌ گوش می‌دهند، چون در دنیای امروز، بیشتر آدم‌ها در حال گوش کردن هستند. در مورد هر موضوعی که صحبت می‌کنید، از خودتان بپرسید: آیا دوست دارید حرف‌های منسوب شده به شما، در جراید یا رسانه‌ها منتشر شوند؟ در کل باید از سخن گفتن در مورد مذهب، سیاست، ظاهر افراد یا هر آنچه موجب بی‌احترامی به برخی افراد، طبقه‌بندی آنان یا کلیشه‌ای کردن آن‌ها می‌شود، اجتناب کنید.

روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟ (6)

۲. خسته‌کننده است

بسیاری از جلسه‌هایی که در آن‌ها حاضر می‌شویم، غیرضروری، اتلاف وقت و محافظه‌کارانه است، اما لازم نیست با صدای بلند این موضوع را در جلسه عنوان کنید یا زیر لبی به همکارتان بگویید. این کار باعث می‌شود مدیرتان فکر کند شما جزوی از تیم نیستید و از نظر شما این جلسه خسته‌کننده است و احتمالا کارهای مهم‌تر از حضور در آن جلسه دارید.

روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟ (7)

۳. تعریف کردن از تعطیلات آخر هفته برای مدیر‌تان

وقتی مدیرتان در مورد تعطیلات آخر هفته از شما سوال می‌کند و به‌اصطلاح می‌گوید: «تعطیلات خوش گذشت؟» لازم نیست تمام خاطرات و جزییات تعطیلات‌تان را برای او تعریف کنید، این رفتار به‌هیچ‌وجه یک رفتار حرفه‌ای نیست. می‌توانید به خاطر این‌که مدیر‌تان جویای احوال شماست از او تشکر کنید یا این‌که از او بپرسید: «آیا آخر هفته خوبی داشته‌اید؟»

۴. تقصیر من نیست

وقتی مدیر‌تان با نگرانی نزدتان می‌آید و در مورد کار یا پروژه‌ای که در آن همکاری داشته‌اید، از شما سوال می‌کند، با گفتن یک «نه» بزرگ، از زیر مسئولیت شانه خالی نکنید. وقتی دیگران را سرزنش می‌کنید یا رفتار خصمانه و دفاعی دارید و مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرید، مثل این است که به افراد تیم خود حمله کرده‌اید. وقتی بابت هر مشکلی دیگران را سرزنش می‌کنید و عملکرد آنان را زیر سوال می‌برید، در واقع نشان می‌دهید، فردی ناراضی، غرغرو با رفتاری بچگانه هستید. این موضوع نشان می‌دهد شما به حرف‌های مدیر‌تان گوش نمی‌کنید و بازخورد سازنده‌ای ندارید.

روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟ (8)

۵. گفتن جمله «این یک فکر احمقانه است» به مشتری

هیچ‌گاه نباید این جمله را با صدای بلند بگویید. اگر فکر می‌کنید مشتری اشتباه می‌کند یا دیدگاه نادرستی دارد، می‌توانید پیشنهاد خودتان را مطرح کنید، اما با نظر آن‌ها نجنگید. حتما این جمله را که می‌گوید: «همیشه حق با مشتری است» شنیده‌اید، اما این به آن معنا نیست که وقتی می‌دانید، مشتریان‌تان مسیر اشتباهی را طی می‌کنند یا این‌که تصمیم‌های نادرستی می‌گیرند، کم‌کم عقب‌نشینی کنید یا برای قابلیت‌ها یا هر آنچه دوست دارند، احترام قائل نباشید. پیشنهادی را که فکر می‌کنید می‌تواند راه‌حل مشکل آن‌ها باشد، مطرح کنید.

۶. وقتی با همکارانتان مخالف هستید، لازم نیست حسنک راست‌گو باشید!

شاید دیدن فریادهایی که سرآشپزها و رستوران‌داران بر سر زیردستانشان می‌زنند یا دادوبیدادهای کارشناسان املاک با همکارانشان در نمایش‌های تلویزیونی سرگرم‌کننده (و ناخوشایند) باشد، اما این واکنش‌های دراماتیک در زندگی واقعی جایی ندارند. نباید هر آنچه را در دنیای سرگرمی می‌بینید در دنیای واقعی پیاده کنید. با تمرین این آداب و مقررات در کسب‌وکار، می‌توانید در کارتان پیشرفت کنید.

روز کاری خود را چگونه آغاز کنیم؟ (2)

۷. از دست کارمندان خود به کارورزان شکایت می‌کنید و مستقیم به آنان گزارش می‌دهید

کارورزان و دستیاران خوب شنوندگان خوبی هستند و گاهی تنها کسانی هستند که باعث می‌شوند یک مدیر احساس کند، حرف‌هایش شنیده می‌شود. همین مسئله موجب می‌شود از آن‌ها به‌عنوان گوش شنوا برای شکایت از دیگران استفاده شود، اما توصیه می‌کنیم این کار را نکنید. این افراد می‌توانند اطلاعات مهم و حساس را به بیرون منتقل کنند و به‌طور بالقوه موجب درگیری و نارضایتی ‌شوند، همچنین وقتی در موقعیت ناراحت‌کننده یا دشوار قرار می‌گیرند، اغلب باعث می‌شوند تا کارکنان خوب محل کارشان را ترک کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *