آیفون ۱۱ اپل مجهز به یک کمک‌پردازنده جدید به نام R1 خواهد بود!

تیم کوک و سایر مدیران اپل امشب در سالن استیو جابر شرکت از اپل واچ سری ۵ و سری آیفون ۱۱ رونمایی خواهند کرد. از آغاز امسال شایعات زیادی درباره آیفون ۱۱ وجود داشته است و حالا با آنکه فقط ۱۲ ساعت تا زمان معرفی آن باقی مانده، به نظر می‌رسد که هنوز یک افشاگری دیگر در مورد آن وجود دارد.

چیپست R1 اپل به‌‌طور نزدیکی با اپل تگ کار خواهد کرد

براساس گزارش تازه وب‌سایت MacRumors، نسل جدید پردازنده بایونیک A13 اپل که در داخل سری آیفون ۱۱ به کار گرفته خواهد شد قرار است با یک کمک‌پردازنده جدید به شماره‌کد ‘Rose’ و ‘R1’ همراه گردد. در حال حاضر، مشخص نیست نام مارکتینگ آن چه خواهد بود، اما اسم‌هایی مانند R1 و R13 را می‌توان برای آن تصور کرد.

iPhone-11-Pro-concept-render-by-Ben-Geskin

بنا به اطلاعاتی که از یک بیلد داخلی iOS 13 به دست آمده، این کمک‌پردازنده جدید اپل بسیار شبیه به چیپست‌های کنونی سری M خواهد بود. سری M، در داخل نسل‌های فعلی آیفون استفاده شده و مسئول همه محاسبات مرتبط با حرکت و مکان دستگاه است. با این‌حال، یک تفاوت مهم بین این دو وجود خواهد داشت. R1، همه داده‌هایی را که در حال حاضر توسط جایگزین‌های سری M (قطب‌نما، ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، بارومتر و میکروفون) پشتیبانی می‌شوند را با فناوری اولترا وایدباند، داده‌های سنسور دوربین مانند موشن کپچر و ردیابی اپتیکال و همچنین قابلیت‌های بلوتوث ۵.۱ مانند Angle of Arrival و Angle of Departure ترکیب خواهد کرد تا به ما بگوید دستگاه کجاست. ضمن اینکه با گجت اپل تگ نیز کار خواهد کرد.

برای آنهایی که با اپل تگ آشنایی ندارند باید بگوییم که این دستگاه یک گجت دایره‌ای شکل است که به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از اپلیکیشن به‌روزسانی شده Find My app، وسایل خود را پیدا کند.

مشخصات چیپست بایونیک A13، رم و حافظه آیفون ۱۱

همانطور که در بالا گفته شد، اپل R1 قرار است چیپست جدید بایونیک A13 را همراهی کند. تراشه A13 بر پایه یک نسخه بهبودیافته معماری ۷ نانومتری که سال گذشته در چیپست بایونیک A12 به کار گرفته شده بود ساخته شده است که بهره‌وری آن را تا ۱۰ درصد افزایش خواهد داد.

خود تراشه احتمالا سایز بزرگ‌تری خواهد داشت و بنابراین شامل تعداد ترانزیستورهای بیشتری خواهد بود. ضمن اینکه هسته‌های پردازشی آن نیز دارای سرعت‌های کلاک بالاتری خواهند بود. در رابطه با پردازنده گرافیکی آیفون ۱۱ هم باید گفت که با نزدیک شدن به زمان معرفی سرویس به‌اشتراک‌گذاری بازی Apple Arcade، این پردازنده احتمالا اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کوپرتینونشین‌ها خواهد داشت. جزییات آن هنوز مشخص نیست، اما به احتمال زیاد شاهد یک بهبود عملکرد ۲۰ درصدی برای آن خواهیم بود.

iphone-11-2

در مورد حافظه داخلی گوشی‌های جدید اپل نیز به نظر می‌رسد که مدل استاندارد آیفون ۱۱ دارای حافظه ۱۲۸ گیگابایت خواهد بود و مدل‌های پرو با  حافظه‌‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت نیز در دسترس قرار خواهند گرفت. در رابطه با رم دستگاه‌ها هم باید گفت که رم مدل استاندارد آن که در واقع جایگزین آیفون XR سال گذشته می‌شود، احتمالا ۴ گیگابایت خواهد بود و نسخه‌های پرو هم با رم ۶ گیگابایتی ارایه خواهند شد.

تاریخ عرضه و قیمت آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو

پیش‌سفارش‌های‌ آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس از روز جمعه این هفته یعنی ۱۳ سپتامبر آغاز خواهد شد و شروع بارگیری آنها هم برای تاریخ ۲۰ سپتامبر برنامه‌ریزی شده است. جزییات قیمت‌ها در رویداد فردا مشخص خواهد شد، اما گفته می‌شود که آیفون ۱۱ استاندارد به قیمت ۷۴۹ دلار و در رنگ‌های سبز، زرد، آبی، قرمز و لوندر قابل دسترس خواهد بود. و آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس هم به ترتیب با قیمت‌های ۹۹۹ دلار و ۱۰۹۹ دلار و در رنگ‌های طلایی، خاکستری و نقره‌ای عرضه خواهند شد. یک رنگ سبز تیره هم ممکن است برای آنها معرفی گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *