آیا پیشنهادات شگفت انگیز دیجی کالا واقعا شگفت انگیز هستند؟

اگر تجربه خرید از دیجی کالا به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور را داشته باشید،‌ احتمالا با قسمت شگفت انگیز نیز آشنا هستید. بخش مهمی که به‌طور معمول در هر ۲۴ ساعت، میزبان کالاهایی از دسته‌بندی‌های گوناگون است و شما می‌توانید سبد خرید خودتان را بسته به نیاز، از این محصولات پربار کنید!

ویژگی اصلی محصولات شگفت انگیز به تخفیف آن‌ها باز می‌گردد که انتظار می‌رود به‌خاطر این شکست قیمتی، تبدیل به کالایی خاص و به قول دیجی کالا، شگفت انگیز جهت خرید شده باشد.

اما آیا واقعا این محصولات شایسته دریافت چنین لقبی هستند یا صرفا برای فروش بیشتر چنین عنوانی به آن‌ها اعطا شده است؟ در ادامه قصد داریم این موضوع را بر اساس برخی مستندات بررسی کرده و نتیجه گیری کنیم آیا کالاهای شگفت انگیز به‌راستی شما را به شگفتی وا می‌دارند؟

انتخاب کالاهای شگفت انگیز

برای شروع کار تصمیم گرفتیم تا به صورت رندوم، ۵ کالای شگفت انگیز را انتخاب کنیم. برای آنکه معیارمان دقیق‌تر باشد، در ۴ روز مختلف از هفته دست به چنین کاری زدیم و این امر سبب شد تا ۲۰ جنس از دسته‌بندی‌های مختلف در طی یک هفته وارد سبد منتخب ما شود.

به‌صورت دقیق نام کالاها، قیمت، تخفیف و فروشنده آن‌ها را یادداشت کردیم. تخفیف‌ها از ۴ درصد (برای مانیتور) تا ۶۷ درصد (برای خمیر دندان) متفاوت بود. سطح قیمتی نیز از ۵۹۰۰ تومان تا بیش از ۲ میلیون تومان در نوسان قرار داشت تا بتوانیم بیشترین سطح پوشش را در نظر بگیریم.

در جدول زیر مشخصات کامل محصولات به همراه جزئیات مرتبط را مشاهده می‌کنید.

نام محصولقیمت پایه (تومان)درصد تخفیفقیمت نهایی (تومان)نام محصولقیمت پایه (تومان)درصد تخفیفقیمت پایه (تومان)
خمیر دندان۱۸۰۰۰۶۷۵۹۰۰ماشین اصلاح۲۹۵۰۰۰۲۹۲۰۹۰۰۰
کیف رودوشی۸۹۰۰۰۳۸۵۵۰۰۰عینک شنا آکوا پرو۱۰۹۰۰۰۱۸۸۹۰۰۰
پاوربانک تسکو۲۹۰۰۰۰۰۷۲۶۹۰۰۰۰ویدئو پروژکتور۱۵۹۰۰۰۰۵۲۷۵۹۰۰۰
کمپرسور فندکی۳۴۰۰۰۰۰۱۸۲۷۹۰۰۰۰سرویس غذاخوری۳۷۵۰۰۰۴۰۲۲۵۰۰۰
برنج گلستان۱۱۲۲۰۰۰۱۰۱۰۱۲۰۰۰فرش ماشینی۵۶۹۰۰۰۳۰۳۹۹۰۰۰
کفش مردانه۱۷۵۰۰۰۴۹۸۹۰۰۰گوشی شیائومی۲۷۰۰۰۰۰۱۶۲۲۷۵۰۰۰
چمدان اماسو۵۸۹۰۰۰۳۳۳۹۵۰۰۰مانیتور دل۱۹۹۹۰۰۰۴۱۹۲۵۰۰۰
جاروبرقی کرشر۲۱۰۰۰۰۰۲۵۱۵۷۹۰۰۰بادام زمینی۳۲۰۰۰۳۸۱۹۹۰۰
ادوتویلت مردانه۹۸۰۰۰۳۰۶۹۰۰۰پوشک مای بی‌بی۶۷۰۰۰۲۷۴۸۹۰۰
مایع ظرفشویی۱۱۳۵۰۱۵۹۷۰۰روغن موتور۱۵۱۸۰۰۳۱۱۰۴۹۰۰

آیا این کالاها واقعا شگفت انگیز بودند؟

برای آنکه بدانیم آیا کالاهای منتخب دیجی کالا را می‌توان به‌راستی شگفت انگیز دانست، هر محصول را جداگانه بررسی کردیم. بدین خاطر وارد دسته‌بندی تخصصی آن محصول شده و از نظر قیمت، آن را با کالاهای مشابهش در همان بخش مقایسه نمودیم.

قاعدتا انتظار می‌رود اگر به محصولی عنوان شگفت انگیز اطلاق می‌شود، بهترین بها را در بین کالاهای هم رده خودش داشته باشد، به نحوی که کاربر بداند چنین بهایی را حداقل در همان فروشگاه و در میان کالاهای مشابهش پیدا نمی‌کند، اما آیا این این موضوع درست است؟

جالب است بدانید که ۸۵درصد کالاهای انتخابی، ارزان‌ترین محصول رده خودشان نبودند و تنها ۳ محصول بهترین و رقابتی‌ترین قیمت را داشتند. نکته جالب اینجاست که بعضی کالاها به‌قدری از نظر درصد تخفیف با سایرین متفاوت بودند که حتی به‌سختی می‌توان به آن‌ها لقب ویژه داد! در برخی موارد یک محصول از سازنده مشابه (به عنوان مثال تولید کننده یک فرش)، درصد تخفیف بیشتری برای محصول دیگرش وجود داشت تا ما تعجب کنیم دلیل انتخاب کالایی با درصد تخفیف کم‌تر چه بوده است؟

به عنوان مثال پاور بانک تسکو که در بین کالاهای شگفت انگیز ارایه می‌شد، تخفیفی ۷ درصدی داشت و زمانی‌که به دسته‌بندی پاوربانک‌ها مراجعه کردیم، ۲۵۹ کالای دیگر با درصد تخفیف بیشتری عرضه می‌شد که این عدد از ۵۴ درصد شروع می‌شد! این مورد برای ادوتویلت با تخفیف ۳۰ درصدی به ۸۹ کالا (بیشترین تخفیف ۷۲ درصد) و چمدان با تخفیف ۳۳ درصدی به ۸۱ محصول (بیشترین تخفیف ۶۴ درصد) مشابه می‌رسید. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه چیزی سبب شده چنین کالایی با این حد از اختلاف نسبت به سایر محصولات تبدیل به شگفت انگیز شود اما سایرین لیاقت قرارگیری در چنین جایگاهی را نداشته باشند؟

نکته دیگری که بایستی به آن توجه کرد، لیست فروشگاه‌های عرضه کننده محصول است. در بین کالاهای انتخابی ما که همگی به‌صورت تصادفی انتخاب شده بودند، ۷۰درصد فروشنده‌ها، دیجی کالا بود و به‌نظر می‌رسد که این فروشگاه برای محصولات خودش کمی پارتی بازی می‌کند!

نام محصولکالاهای با تخفیف بیشتردرصد تخفیف کالای شگفت انگیزبیشترین درصد تخفیف در دسته مشابه محصولنام محصولکالاهای با تخفیف بیشتردرصد تخفیف کالای شگفت انگیزبیشترین درصد تخفیف در دسته مشابه محصول
خمیر دندان۰۶۷۶۷ماشین اصلاح۱۴۲۹۶۵
کیف رودوشی۶۳۳۸۸۰عینک شنا آکوا پرو۳۵۱۸۶۹
پاوربانک تسکو۲۵۹۷۵۴ویدئو پروژکتور۰۵۲۵۲
کمپرسور فندکی۷۱۸۴۹سرویس غذاخوری۳۴۰۵۰
برنج گلستان۷۱۰۲۰فرش ماشینی۲۳۰۴۵
کفش مردانه۱۵۶۴۹۷۰گوشی شیائومی۱۱۶۱۷
چمدان اماسو۸۱۳۳۶۴مانیتور دل۶۴۲۴
جاروبرقی کرشر۳۲۵۵۱بادام زمینی۰۳۸۳۸
ادوتویلت مردانه۸۹۳۰۷۲پوشک مای بی‌بی۲۲۷۳۱
مایع ظرفشویی۳۷۱۵۴۳روغن موتور۲۰۳۱۵۷

تغییر قیمت‌ها پس از ۲۴ ساعت

فردای روزی که محصولات را انتخاب کردیم، مجددا به سراغ آن‌ها آمدیم تا ببینیم پس از خروج‌شان از لیست کالاهای شگفت انگیز، چه تغییری در قیمت‌شان ایجاد شده است. آیا همگی در همان بهای نخست قرار گرفته و یا آنکه با تخفیف یا قیمت متفاوتی عرضه می‌شوند؟

بررسی‌های ما نشان داد که ۷۵ درصد محصولات همگی به قیمت پایه خودشان برگشته و تنها ۲۵ درصد کالاها با مقداری تخفیف که کم‌تر از میزان شگفت انگیز است، ارایه می‌شدند. در این بین عینک شنا با اختلاف ۵ درصدی (۱۸ درصد تخفیف اولیه و ۱۳ درصد پس از ۲۴ ساعت) کم‌ترین تفاوت را با بهای شگفت انگیز خودش داشت.

نام محصولقیمت پایه (تومان)درصد تخفیفقیمت نهایی (تومان)نام محصولقیمت پایه (تومان)درصد تخفیفقیمت پایه (تومان)
خمیر دندان۱۸۰۰۰۰۱۸۰۰۰ماشین اصلاح۲۹۵۰۰۰۲۳۲۲۷۱۵۰
کیف رودوشی۸۹۰۰۰۱۱۷۹۲۱۰عینک شنا آکوا پرو۱۰۹۰۰۰۱۳۸۹۰۰۰
پاوربانک تسکو۲۹۰۰۰۰۰۰۲۹۰۰۰۰۰ویدئو پروژکتور۱۵۹۰۰۰۰۰۹۴۸۳۰
کمپرسور فندکی۳۴۰۰۰۰۰۰۳۴۰۰۰۰۰سرویس غذاخوری۳۷۵۰۰۰۰۳۷۵۰۰۰
برنج گلستان۱۱۲۲۰۰۰۰۱۱۲۲۰۰۰فرش ماشینی۵۶۹۰۰۰۰۵۶۹۰۰۰
کفش مردانه۱۷۵۰۰۰۰۱۷۵۰۰۰گوشی شیائومی۲۷۰۰۰۰۰۰۲۷۰۰۰۰۰
چمدان اماسو۵۸۹۰۰۰۰۵۸۹۰۰۰مانیتور دل۱۹۹۹۰۰۰۰۱۹۹۹۰۰۰
جاروبرقی کرشر۲۱۰۰۰۰۰۱۰۱۸۹۰۰۰۰بادام زمینی۳۲۰۰۰۰۳۲۰۰۰
ادوتویلت مردانه۹۸۰۰۰۰۹۸۰۰۰پوشک مای بی‌بی۶۷۰۰۰۷۶۲۳۱۰
مایع ظرفشویی۱۱۳۵۰۰۱۱۳۵۰روغن موتور۱۵۱۸۰۰۰۱۵۱۸۰۰

تغییر قیمت‌ها پس از یک هفته

بررسی مجدد کالاها پس از بازه ۷ روزه، قاعدتا آمار دقیق‌تر و بهتری نسبت به فاصله کوتاه ۲۴ ساعته به ما خواهد داد. در این زمان، ۵۰ درصد کالاهای شگفت انگیز منتخب‌مان دارای تخفیف شده بودند که نسبت به تعداد آن‌ها در ۲۴ ساعت بعد، میزان دو برابری را نمایش می‌داد. نکته جالب توجه دیگر، کاهش قیمت‌های پایه ۴۰ درصد محصولات بود که نشان می‌دهد در هنگام شگفت انگیز شدن، قیمت آن‌ها افزایش یافته بود، البته باید به این مورد هم دقت داشت که فروشنده برخی کالاها متفاوت درج شده و آن کالا با آنکه مشابه بوده اما فروشنده دیگری داشته است.

در این بررسی، عجیب‌ترین مورد به دو کالا باز می‌گشت که قیمت آن‌ها حتی از زمان شگفت انگیزشان نیز کم‌تر بود! بدین صورت که سرویس غذا خوری در هنگام شگفت انگیزش از ۳۷۵ هزار تومان با ۴۰ درصد تخفیف به ۲۲۵ هزار تومان رسیده بود، در صورتی‌که در حالت عادی و یک هفته بعد، با ۲۱۱ هزار تومان (فروشنده و قیمت پایه مشابه) عرضه می‌شد. کالای دوم هم فرش ماشینی بود که در زمان شگفت انگیز با ۳۰ درصد تخفیف از ۵۶۰ هزار تومان به ۳۹۹ هزار تومان رسیده بود ولی پس از گذشت یک هفته با همان فروشنده و قیمت پایه مشابه، با ۳۴ درصد تخفیف و ۳۷۸ هزار تومان ارایه می‌شد. یعنی فردی که این کالاها را در زمان شگفت انگیز خریداری نموده، نسبت به حالت عادی (با برچسب فروش ویژه) ضرر کرده است. به‌راستی که این مورد شگفت انگیز است!

در حالت کلی توجه به قیمت کالاها پس از یک هفته، به‌خوبی نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی آن‌ها نسبت به زمان شگفت انگیز شدن و حتی ۲۴ ساعت پس از آن، زیاد بوده و حضور ۲ کالا که حتی بهای آن‌ها از زمان شگفت انگیزشان نیز کمتر است، کلا معنای این واژه را دچار ابهام می‌کند!

نام محصولقیمت پایه (تومان)درصد تخفیفقیمت نهایی (تومان)نام محصولقیمت پایه (تومان)درصد تخفیفقیمت پایه (تومان)
خمیر دندان۱۸۰۰۰۱۰۱۶۲۰۰ماشین اصلاح۳۲۰۰۰۰۲۳۲۴۵۰۰۰
کیف رودوشی۸۹۰۰۰۳۳۵۹۸۰۰عینک شنا آکوا پرو۹۴۹۰۰۰۹۴۹۰۰
پاوربانک تسکو۲۸۷۰۰۰۰۲۸۷۰۰۰ویدئو پروژکتور۱۵۹۰۰۰۰۵۰۷۹۹۰۰۰
کمپرسور فندکی۳۵۷۰۰۰۱۶۲۹۹۰۰۰سرویس غذاخوری۳۷۵۰۰۰۴۰۲۱۱۸۰۰
برنج گلستان۱۱۲۲۰۰۰۰۱۱۲۲۰۰۰فرش ماشینی۵۶۹۰۰۰۳۴۳۷۸۰۰۰
کفش مردانه۱۷۵۰۰۰۰۱۷۵۰۰۰گوشی شیائومی۲۲۹۰۰۰۰۰۲۲۹۰۰۰۰
چمدان اماسو۴۹۹۰۰۰۰۴۹۹۰۰۰مانیتور دل۱۹۹۹۰۰۰۰۱۹۹۹۰۰۰
جاروبرقی کرشر۲۱۰۰۰۰۰۱۰۱۸۹۹۰۰۰بادام زمینی۳۲۰۰۰۰۳۲۰۰۰
ادوتویلت مردانه۹۸۰۰۰۰۹۸۰۰۰پوشک مای بی‌بی۶۰۳۰۰۹۵۵۰۰۰
مایع ظرفشویی۱۱۳۵۰۱۴۹۸۰۰روغن موتور۱۵۱۸۰۰۰۱۵۱۸۰۰

شگفت انگیز نیست، یک ویترین است!

در طی بررسی ما بر روی این شاخه پرطرفدار، متوجه شدیم بیشتر از آنکه بتوان به مکان کالاهای ارایه شده لقب شگفت انگیز داد، بایستی آن‌جا را صرفا یک ویترین دانست که دیجی کالا محصولات مورد علاقه یا منتخبش را برای بهتر دیده شدن قرار می‌دهد و در این بین برخی از کالاها هم ممکن است ارزش خرید خوبی داشته ولی لزوما بهترین نباشند!

timthumb.php

تا زمانی که نتوان تعریف درستی از دلیل کالاهای ارایه شده در این بخش داشت یا شاهد تغییرات قیمتی زیاد و حتی کاهش بها نسبت به زمان درج شده در شگفت انگیز باشیم، استفاده از چنین عنوانی صحیح به‌نظر نمی‌رسد و بهتر است که دیجی کالا، محصولاتی که در رده قیمتی خودشان بیشترین تخفیف را داشته و نسبت به بهای ارایه شده بیشترین ارزش خرید را دارند،‌ در آنجا قرار دهد تا واژه شگفت انگیز به معنای واقعی خودش نزدیک‌تر شود!

منبع:آتیرسان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *