آیا می دانید اکستنشن های مرورگر حساب بانکی شما را ردیابی می کنند؟

به نقل از نبض فناوری هر زمان که وارد حساب بانکی خود می شوید، اکستنشن های مرورگر شما را نگاه می کنند. آنها می توانند مانده حساب، معاملات و رمز ورود بانکی آنلاین شما را ببینند.

برنامه های اکستنشن به همه موارد موجود در مرورگر وب شما دسترسی دارند

آیا تا به حال به پیام هنگام نصب اکستنشن مرورگر درکروم  توجه کرده اید؟ برای اکثر برنامه های اکستنشن مرورگر، پیامی مشاهده خواهید کرد مبنی بر اینکه این اکستنشن می تواند تمام داده های شما را در وب سایت های بازدیدی خوانده و تغییر دهد.

این بدان معناست که اکستنشن مرورگر به تمام صفحات وب مورد بازدید شما دسترسی کامل دارد. صفحات وب مروری را دیده، مطالب آنها را خوانده و همه مواردی را که تایپ می کنید تماشا کند. حتی می تواند صفحات وب را تغییر دهد – به عنوان مثال ، با درج تبلیغات اضافی.

اگر اکستنشن مخرب باشد، تمام داده های خصوصی شما از فعالیت مرور وب و ایمیل هایی که تایپ می کنید تا گذرواژه ها و اطلاعات مالی را جمع آوری کرده و به یک سرور از راه دور در اینترنت ارسال کند.

بنابراین، وقتی وارد حساب بانکی آنلاین خود می شوید، برنامه های اکستنشن مرورگر شما در آن جا هستند. آنها می توانند رمز ورود را هنگام ورود به سیستم مشاهده کنند و هر آنچه در حساب بانکی آنلاین شما است را مشاهده کنند. آنها حتی می توانند صفحه بانکداری آنلاین را قبل از مشاهده آن اصلاح کنند.

سیستم مجوز وجود دارد؛ اما اکثر برنامه های اکستنشن همه چیز را دریافت می کنند

در مرورگرهای وب مدرن مانندGoogle Chrome ،Microsoft Edge ،Mozilla Firefox و Apple Safari سیستم مجوز برای اکستنشن های مرورگر وجود دارد. برخی از برنامه های اکستنشن مرورگر از مجوزهای بسیار کمتری استفاده می کنند.

به عنوان مثال، فقط در صورت کلیک کردن روی دکمه اکستنشن مرورگر، ممکن است اجرا شوند، این بدان معناست که تا زمانی که شما روی آن دکمه کلیک نکنید، چیزی را در صفحه وب مشاهده نمی کنند. این ممکن است فقط در وب سایت های خاص اجرا شود؛ به عنوان مثال، یک برنامه اکستنشن مرورگر که بر Gmail تأثیر می گذارد ممکن است فقط در وب سایت  گوگل و نه در وب سایت های دیگر اجرا شود.

با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق برنامه های اکستنشن مرورگر که اکثر مردم از آن استفاده می کنند، مجاز به اجرا در هر وب سایتی هستند که مرورگر بارگیری می کند.

در Google Chrome و Microsoft Edge ، می توانید مجوزهای دسترسی سایت به یک اکستنشن را کنترل کرده و انتخاب کنید که این برنامه به طور خودکار در همه وب سایت هایی که باز می کنید اجرا می شود (فقط هنگامی که روی آن کلیک می کنید یا فقط در وب سایت های خاصی که لیست می کنید)

آیا این خطری واقعی است؟

اگر افزونه مرورگر کاملاً قابل اعتماد و قابل اعتماد است که هیچ زیرا افزونه مرورگر می تواند با مسئولیت پذیری رفتار کند و هیچ داده ای را ضبط نکند یا در اطلاعات بانکی شما تداخل ایجاد کند.

اگر افزونه مرورگر قابل اعتماد نیست امکان دارد از این دسترسی سوء استفاده کند. یک اکستنشن امن می تواند یک شبه به بدافزار تبدیل شود. توسعه دهنده ای ممکن است برنامه اکستنشن را به شرکت دیگری بفروشد و این شرکت کد رهگیری، keyloggers یا هر چیز دیگری را اضافه کند. برنامه اکستنشن می تواند تبلیغات بیشتری را در صفحات وب بارگیری شده نمایش داده و شما را برای هدف گیری بهتر تبلیغاتی رهگیری کند؛ مجرمان می توانند رمزعبور، اطلاعات شخصی و شماره کارت اعتباری شما را دز اختیار گیرند.

اکستنشن را از توسعه دهندگان مطمئن نصب کنید

لازم نیست تمام اکستنشن های خود را حذف کنید. در عوض  فقط به دسترسی که به آن ها می دهید توجه و از آن ها آگاه باشید.

همچنین دستیابی برنامه را محدود کنید. به عنوان مثال، می توانید افزونه ای را نصب و پیکربندی کنید که فقط در وب سایت های خاصی در Chrome یا Edge اجرا شود؛ یا می توانید برای انجام بانکداری آنلاین از مرورگر جداگانه ای استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *