آیا رمزارزهای ایرانی تولید شده به اقتصاد ایران کمکی خواهند کرد؟

در مقاله‌های مختلف پرونده ویژه به شما گفتیم که زنجیره بلوکی چه نقشی در زندگی ما خواهد داشت. در ادامه مزایا و معایب به‌کارگیری این فناوری در صنایع مطرح را بررسی کردیم. اما زنجیره بلوکی و رمزارزها دو مفهوم کاملا مرتبط با هم هستند. یک زیرساخت غیرمتمرکز به کشورها اجازه می‌دهد رمزارزها یا همان پول‌های دیجیتالی خاص خود را به بهترین و ایمن‌ترین شکل ایجاد کرده و نقدینگی راکد را به نقدینگی مفید در چرخه اقتصاد تبدیل کنند. اما رمزارزهایی همچون پیمان، گپسی و کیف پول گپ چه هستند و چگونه تحول‌آفرین خواهند بود؟

عدم وابستگی به واسطه‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای به‌کارگیری رمزامرزها زمانی آشکار می‌شود که مشاهده می‌کنیم مردم برای انتقال رمزارزها به یکدیگر به هیچ موسسه واسطه‌ای همچون بانک‌ها نیازی ندارند و در عمل هیچ نهادی دست کم به صورت مستقیم کنترلی روی دارایی‌ آن‌ها نخواهد داشت. دقت کنید در دنیای سنتی بانک‌ها پشتوانه اصلی پول‌ها هستند، در حالی که چنین قاعده‌ای در ارتباط با رمزامرزها مطرح نیست و این طلا است که پشتوانه اصلی رمزارزها را تشکیل می‌دهد. شما به عنوان مالک رمزارز می‌توانید با پول مجازی خود خرید و فروش کنید، اما بیشتر مردم به رمزارزها به دید یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند که با گذشت زمان ارزش آن بیشتر خواهد شد. بیت‌کوین مثال خوبی در این زمینه است. در روزهای اولیه عرضه بیت‌کوین برخی از مردم به قیمت‌های کاملا ناچیز این رمزارز را خریداری کردند. رمزارزی که شاید در آن زمان به قیمت یک پیتزا قابل خریداری بود، اما اکنون این رمزارز به اندازه‌ای ارزشمند شده است که به راحتی دلار اصلی‌ترین واحد پولی جهان را پشت سر گذاشته است. رمزارزی که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۲۳ به ارزش ۱۷ هزار دلار بررسد.
رمز ارز ایرانی پیمان نیز با چنین دیگاهی طراحی شده است. رمزارزی که پشتوانه آن طلا است و قرار است بزودی در فرابورس عرضه شود. تا پیش از عرضه رمزارز پیمان حرف و حدیث‌های بسیاری در ارتباط با قانونی بودن یا نبودن رمزارزها در جریان بود تا این‌که دبیر شورای عالی فضای مجازی از پذیرفته شدن استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان صنعت توسط دولت خبر داد. در آذرماه ۹۷ صنعت معدن‌کاوی به تصویب رسید و چندی پیش در اخبار خواندیم که توسعه مزارع استخراج بیت‌کوین در ایران نگاه بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی را به خود جلب کرده است، که یکی از دلایل این مسئله به بحث ارزان بودن قیمت برق در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی و امریکا باز می‌گردد. بانک مرکزی از دی‌ماه سال گذشته شمسی (۱۳۹۶) فرآیند پژوهش در ارتباط با رمزارزها را آغاز کرد تا سرانجام در بهمن‌ماه سال جاری به تصمیم نهایی رسید. البته بانک مرکزی در فایل پی‌دی‌اف منتشر شده به وضوح تاکید کرده است: «هیچگونه تضمینی از سوی بانک مرکزی در زمینه تایید اصالت رمزارزها وجود ندارد و بانک مرکزی برای مدیریت و ثبات قیمت آن‌ها هیچ گونه مکانیزمی اعمال نمی‌کند. مسئولیت صحت عملکرد پلتفرم صرافی‌ها و تضمین ملاحظات امنیتی آن بر عهده مالکان صرافی خواهد بود و در صورت هرگونه نقض امنیتی پلتفرم، صرافی مذکور موظف به پرداخت خسارت به کاربران می‌باشند». بانک مرکزی تشریح کرده است کیف پول‌های رمزارز که به منظور نگه‌داری توکن‌ها (نشانه رمزی) ایجاد می‌شود باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند. توکن‌های دارای پشتوانه در یکی از چهار گروه زیر قرار می‌گیرند:
توکن‌هایی با پشتوانه ریال (کاری که ایرانسل انجام داده و رمزارز گپسی و کیف پول گپ را با پشتوانه ریال ایجاد کرده است).
توکن با پشتوانه طلا یا سایر فلزات گران‌بها (رمزارز پیمان)
توکن با پشتوانه ارزهای مطرح همچون دلار، یورو و …
توکن با پشتوانه داریی‌های مشهود و غیر مشهود
برای دریافت الزامات و ضوابط منتشر شده از سوی بانک مرکزی به لینک زیر مراجعه کنید.
https://cbi.ir/page/18799.aspx

ارزش واقعی رمزارزها چه زمانی مشخص می‌شود؟

مردم بیشتر تمایل دارند رمزارزهایی را خریداری کنند که پشتوانه آن‌ها طلا است. زیرا هیچ‌ پشتوانه‌ای به اندازه طلا یا سایر فلزات گران‌بها ارزشمند نخواهد بود. اما سوال مهم این است که رمزارزهای نوپا چه ارزشی خواهند داشت؟ برای پاسخ‌گویی به این سوال بهتر است به سراغ توکن DGX و DGD برویم. توکن‌های DGX و DGD از جمله توکن‌های موفقی هستند که از استاندارد ERC20  شبکه اتریوم استفاده می‌کنند. توکن DGD که زادگاه آن سنگاپور است در سال ۲۰۱۴ میلادی از سوی شرکت Digix Global عرضه شد. در حالی که این توکن در ابتدا کار خود تنها ۳ دلار ارزش داشت اما پس از گذشت ۲ سال ارزشی چند برابری پیدا کرد که این افزایش اعتبار را بیشتر مدیون محبوب شدن بازارهای دیجیتال بود. با این حساب باید بگوییم که رمزارز پیمان برای آن‌که نشان دهد چه ارزشی پیدا خواهد کرد به زمان قابل توجهی نیاز دارد.

توکن‌های با پشتوانه طلا چه ویژگی دارند؟

نوع نگرش در این زمینه به سیاست‌های خالق آن رمزارز و توکن بستگی دارد. اما در حالت کلی توکن‌های با پشتوانه طلا یکسری ویژگی‌های مشخص دارند. به‌طور مثال، برای برخی از توکن‌ها، پشتوانه هر یک توکن، یک گرم طلای واقعی و قابل پرداخت است. به‌طور مثال اگر شما صاحب ۱۰۰ توکن باشید به معنای آن است که ۱۰۰ گرم طلای واقعی در اختیار دارید که البته به شکل مطمئنی نگه‌داری می‌شود.
در این حالت اگر شخصی تصمیم بگیرد طلای واقعی را از بازاری که متعلق به توکن او است، خریداری کند، توکنی برای او منتشر شده و به این شکل سرمایه‌گذاران قادر هستند، معادل میزان طلایی که خریداری کرده‌اند، توکن مربوطه را دریافت کنند. در این حالت هر زمان سرمایه‌گذار تمایل داشت، این قابلیت را در اختیار دارد تا معادل توکن‌هایی که در اختیار دارد طلای واقعی و ملموس را به شکل حضوری یا پستی دریافت کند. در حالت کلی، توکن‌هایی که پشتوانه طلا دارند، همچون رمزامرز پیمان نباید نوسانات خیلی زیاد و شدیدی داشته باشند.

آیا ایران قادر به ایجاد ارز دیجیتال است؟

این پرسشی است که در چند وقت اخیر برخی از کاربران آن‌را مطرح کرده‌اند. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بله ایران به لحاظ دانش و فناوری‌های زیرساختی در چند سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. به‌طور مثال ایرانسل توانسته است زیرساخت‌های قدرتمندی در این زمینه به وجود آورد و به نتایج مهمی نیز نائل شده است.

رمزارز پیمان چه زمانی به بازار عرضه می‌شود؟

در زمان نگارش این مقاله تاریخ دقیق و مشخصی برای خرید این رمزارز ارائه نشده است. هنوز به درستی مشخص نیست که آیا در زمان خرید این رمزارز محدودیتی وجود خواهد داشت یا خیر، اما با توجه به گفته‌های معاون فنی شرکت ققنوس که اعلام کرده است تفاهم‌نامه اولیه‌ای با فرابورس منعقد شده است، انتظار نمی‌رود محدودیتی در این زمینه وجود داشته باشد. البته این احتمال دور از انتظار نیست که با هماهنگی‌های بیشتر و حمایت‌های همه جانبه رمزارز فوق به یکی از عوامل تقویت اقتصاد ملی تبدیل شود.

رمزارز گپسی با پشتوانه ریال

رمز ارز فوق ماحصل همکاری مشترک ایرانسل و برنامه پیام‌رسان گپ است. پروژه‌ای که قرار است تبادلات مالی در مقیاس جهانی را تسهیل کند. کیف پول گپ که به آن گپسی گفته می‌شود بر پایه فناوری زنجیره بلوکی ایجاد شده از سایر رمزارزها پشتیبانی کرده و خود نیز رمزارز پایه گپسی که پشتوانه آن ریال بوده و بر مبنای کوین کار می‌کند را ارائه می‌کند. در حال حاضر قیمت ثابت ۱۰ تومان برای هر گپسی در نظر گرفته شده است که البته پیش‌بینی شده است اگر فضای رمزارزها بهبود و پیشرفتی پیدا کند، احتمال شناور بودن قیمت آن دور از انتظار نخواهد بود. رایزنی‌های انجام شده میان گپ و دو شرکت فعال در زمینه سرویس‌های کیف پول در آفریقا باعث شده است، کاربران این پیام‌رسان بتوانند در هشت کشور افریقایی با کیف پول گپ مبادلات انجام دهند و در آینده نیز چند کیف پول اروپایی به این فهرست افزوده شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *