آگهی‌های خودرو و مسکن به سایت‌ها برمی‌گردند

طبق دستورالعمل جدید دادستانی درباره قیمت‌گذاری خودرو و مسکن تا ۵ درصد بیشتر از قیمت پایه در فضای مجازی، مقرر شد آگهی‌های خودرو حداکثر ۳ درصد بیش از قیمت پایه قیمت‌گذاری شوند و درباره مسکن نیز امروز تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در افزایش اخیر قیمت قیمت خودرو، در نبود نظارت کافی، بار دیگر فعالیت دلالان بازار خودرو در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بالا گرفت که این سودجویان با ارایه قیمت‌های غیرواقعی و مدنظر خود، به گرانی‌ها دامن می‌زدند. مشابه این اتفاق درباره مسکن نیز رخ داده بود.

این بار توجه‌ها بیش از پیش به این بازار دلالی معطوف شد تا جایی که پلیس فتا حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن را به مدیران سایت‌ها ابلاغ کرد.

*دستور پلیس فتا برای حذف قیمت‌‌‌سازی کاذب خودرو و املاک در بازار مجازی

سرهنگ مصطفی نوروزی رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا اظهار داشت: یکی از عوامل ایجاد هیجان و التهاب در بازار خودرو و مسکن کشور به واسطه فعالیت سودجویان و تعدادی از دلالان فعال در این حوزه است که با فعالیت گسترده و سازمان یافته در سایت‌های واسط باعث افزایش بی‌رویه خارج از عرف خودرو و مسکن شده است.

وی افزود: افزایش بی‌رویه  قیمت خودرو و مسکن باعث ایجاد نگرانی و سردرگمی مصرف کنندگان شده است  و پلیس فتا به منظور ارتقای امنیت کاربران پیرامون فعالیت در بازا‌رهای آنلاین و سایت‌های درج آگهی در فضای مجازی، جلسات متعددی با مراجع قضایی برگزار و برابر پیگیری‌های صورت گرفته دستور سرپرست دادسرای ناحیه ۳۱ تهران، حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شد.

*آگهی های قیمت‌دار خودرو و مسکن از سایت‌های خرید و فروش حذف شد

در پی این ابلاغیه، سایت‌های خرید و فروش آگهی‌های دارای قیمت خودرو و مسکن را حذف کردند و تنها آگهی‌های دارای قیمت توافقی را نمایش دادند.

*صدور مجوز بازگشت آگهی‌های خودرو و مسکن با شرایط جدید به سایت‌های خرید و فروش

با این اقدام برخی امیدوار به ایجاد آرامش، ثبات نسبی و کاهش التهاب در بازار بودند. اما مشخص بود که این اقدام مقطعی است و نمی‌تواند همیشگی باشد. از جمله اینکه یکی از سایت‌های اصلی خرید و فروش اعلام کرد که به عنوان راه حل به زودی خدمات کارشناسی خودرو را راه‌اندازی می‌کند که به شرط نظارت قضایی و برخورد با دلالان و کاربران غیرواقعی این سایت ها، می‌تواند در کنترل بازار خودرو موثر باشد.

به تازگی نیز جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستانی از صدور مجوز بازگشت آگهی‌ قیمت خودرو و مسکن به سایت‌های خرید و فروش خبر داده است.

وی گفته: در ابتدا به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اعلام کرده ایم که قیمت‌ها را به صورت موقت حذف کنند تا درباره آن تصمیم بگیریم. روز گذشته در جلسه هماهنگی برای این موضوع قرار شد اتحادیه کسب و کارهای مجازی به همراه اتحادیه‌های مسکن و خودرو، سازوکاری را ایجاد کنند تا قیمت پایه‌ای برای مسکن و خودرو تعیین شود و سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اجازه داشته باشند حدود قیمت‌ها را درج کنند و با ثبت آگهی‌ها به میزان پنج درصد بتوانند قیمت‌ها را افزایش یا کاهش بدهند. همچنین این اتحادیه‌ها باید به دنبال ساز و کاری باشند که اگر کسی خواست قیمت مسکن یا خودرو را افزایش دهد، تاییدیه اتحادیه مربوطه مانند اتحادیه مسکن استان خود را بگیرند. از اتحادیه‌ها تعهد گرفتیم تا از درج قیمت آگهی‌هایی که به صورت ناگهانی افزایش پیدا می‌کند، خودداری کنند و اجازه انتشار این نوع آگهی‌ها را ندارند.

وی ادامه داد: مالکیت آگهی دهنده باید مشخص شود و هر کسی نتواند به صورت دلخواه و بدون ضابطه آگهی بدهد و به افزایش قیمت التهابی بازار دامن بزند که احراز هویت به صورت موقت تهیه شده اما باید دائمی شود.

جاویدنیا تاکید کرد: هدف ما جلوگیری از تلاطم قیمت‌ها است و نباید اجازه دهیم برخی از مشتریان قیمت‌های نجومی ارایه دهند و بازار را با مشکل روبرو کنند. البته این راه حل موقت است اما باید به صورت دائم باشد چون اگر قیمت‌ها در جای رسمی مطرح نشود، به صورت زیرزمینی از شبکه‌های اجتماعی سردر خواهد آورد و زمانی که یک بستر مرجعی برای تعیین قیمت پیدا کردیم، باید آن را مدیریت کنیم.

*قیمت‌گذاری خودرو حداکثر ۳ درصد بیش از لیست قیمت اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران

امروز رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی شرایط جدید بازگشت آگهی‌های خودرو و مسکن به سایت‌های خرید و فروش را تشریح کرده و گفته: قرار است اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران هر روز لیست کف قیمت تمامی خودروها در بازار را در اختیار سایت‌های درج آگهی قرار دهد و درج قیمت خودرو با حداکثر ۳ درصد بیش از قیمت اعلامی، در آگهی‌های اینترنتی ممکن خواهد بود. همچنین مقرر شد در صورت افزایش التهاب در بازار خودرو، اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران روزانه در ۲ نوبت، کف قیمت خودروها را به اتحادیه اعلام کنند تا این قیمت‌ها را در اختیار سایت‌ها و پلتفرم‌های درج آگهی قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آقای جاویدنیا از تلرانس ۵ درصدی قیمت صحبت کرده بود که درباره خودرو روی ۳ درصد نهایی شده، توضیح داد: طبق آنچه با دوستان دادستانی صحبت کردیم مقرر شد همان ۳ درصد باشد که محدوده نوسان قیمت زیاد نباشد.

وی درباره اینکه قیمت‌ها هنوز به سایت‌ها بازنگشته، گفت: گفتیم از یکی ۲ روز آینده انجام می‌شود؛ طبق اعلام قرار است اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو لیست قیمت را به اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بدهد و ما قیمت‌ها را به سایت‌ها اعلام کنیم که تا حدی قیمت را گرفته و اعلام کرده‌ایم؛ اما در نهایت تا یکی ۲ روز آینده کار روی روال می‌افتد.

*درباره قیمت‌گذاری مسکن امروز تصمیم‌گیری می‌شود

رضا الفت همچنین در پاسخ به این سوال که تصمیم اعلام شده تنها در حوزه خودرو بوده، درباره مسکن چه تصمیمی گرفته شده است؟ گفت: درباه مسکن امروز جلسه داریم و نتیجه بعد از جلسه مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستورالعمل تلرانس ۳ درصدی قیمت برای مسکن نیز لازم الجرا است؟ گفت: هنوز مشخص نیست به جلسه بستگی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *