آمریکا با تغییر قوانین خود به‌دنبال محدودتر کردن همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی است

همانطور که احتمالا می‌دانید هواوی از ماه مه امسال تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و از دسترسی به زنجیره تامین این کشور، که سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار در آن خرج کرده بود، محروم شده است. با این‌حال، هواوی در این مدت توانسته است تا با استفاده از قطعات ذخیرشده و دریافت مجوزهای ۹۰ روزه، عملکرد خود را در سطح خوبی نگه دارد و علاوه بر ساخت گوشی‌های جدید، هندست‌های قدیمی‌تر خودش را نیز ارتقا دهد. هواوی همچنین بعد از تغییر موضع کمپانی انگلیسی ARM درباره همکاری‌اش با این شرکت چینی، فرصت خوبی برای احیای خودش پیدا کرد. ARM، در هنگام شروع تحریم‌ها گفته بود که به‌خاطر اینکه از تکنولوژ‌ی آمریکایی در طراحی چیپست‌هایش استفاده می‌کند، روابط خود را با هواوی قطع می‌کند؛ اما بعدا اعلان کرد که تکنولوژی‌های v8 و v9 این کمپانی در اصل بریتانیایی هستند، و نه آمریکایی.

اما یکی از شرکت‌های مهمی که هواوی بسیار مایل است همکاری خود را با آن از سر بگیرد، کمپانی گوگل کند. با اعمال تحریم‌ها، هواوی دیگر نتوانست از نسخه اندرویدی که دارای سرویس‌های گوگل پلی بود، بر روی گوشی‌های جدید میت ۳۰ و میت X خود استفاده کند.

این هندست‌ها حالا از نسخه اوپن سورس اندروید استفاده می‌کنند و دسترسی به اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، مپس، سرچ، جیمیل و… ندارند. این موضوع شاید در داخل خود چین، که دولت اکثر اپلیکیشن‌های گوگل را ممنوع کرده است، مهم نباشد؛ اما فروش‌های بین‌المللی این گوشی‌ها مطمئنا تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.

وزارت بازرگانی آمریکا به‌دنبال تشدید محدودیت‌ها علیه هواوی است

زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه هواوی اعمال شدند، خیلی‌ها فکر می‌کردند که این کار به کسب‌وکار موبایلی شرکت چینی به‌شدت لطمه خواهد زد؛ اما چیزی که این افراد آن را در نظر نگرفته بودند، حس میهن‌پرستی شدید مشتریان چینی بود که به‌خاطر تحریم‌های آمریکا، به‌یکباره شروع به خرید هندست‌های هواوی کردند. در طول سه ماهه سوم امسال، میزان بارگیری‌های هواوی در داخل چین شاهد یک رشد باورنکردنی ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود؛ چیزی که حکایت از سهم ۴۲.۴ درصدی شرکت در بازار داخلی داشت. هواوی، در خارج از چین هم توانست موقعیت خودش را حفظ کند و با بارگیری ۶۶.۸ میلیون دستگاه در فاصله زمانی بین ماه‌های جولای تا سپتامبر، یک رشد ۲۸.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ و یک رشد ۱۸ درصدی را نسبت به سه ماهه قبلش رقم بزند. سهم بازار بین‌المللی شرکت، در طول سال جاری، از ۱۴ درصد به ۱۸ درصد رسیده است.

معمولا هروقت که رابطه بین ترامپ و شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین، دچار نوسان می‌شود، آمریکا سعی می‌کند که ممنوعیت‌های خود علیه هواوی را سخت‌تر کند. به‌گزارش رویترز، با وجود اینکه وزارت بازرگانی آمریکا یک مجوز ۹۰ روزه دیگر برای تامین‌کنندگان آمریکایی این شرکت چینی صادر کرده است، اما سخت در پی آن است که تغییراتی را در دو مورد از قوانین تجاری خود ایجاد کند. بد نیست بدانید که مجوزهای سه ماهه، به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا تنها نرم‌افزارها و قطعاتی را برای هواوی ارسال کنند که برای حفظ و پشتیبانی از شبکه‌ها و تجهیزات موجود و درحال‌حاضر کاملا فعال آمریکا ضرورت داشته باشند.

یکی از قوانینی که آمریکا به‌دنبال سخت‌تر کردن آن‌هاست، قانون De minimis است. این قانون درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد که آیا دولت آمریکا حق دارد تا واردات محصولاتی را که در خارج از کشور ساخته شده اما دارای محتوای آمریکایی هستند ممنوع کند یا نه. قانون دوم هم Direct Product نام دارد که محصولات ساخته‌شده در خارج از آمریکا را که شامل تکنولوژی یا نرم‌افزار آمریکایی هستند، مشمول قوانین این کشور می‌کند.

تحریم هواوی

اگر اجرای این قوانین از سوی وزرات بازرگانی آمریکا تشدید گردد، در این صورت، دولت آمریکا خواهد توانست کنترل بسیار بیشتری را بر روی بارگیری‌های انجام‌شده به سمت هواوی اعمال کند. Doug Jacobson، از وکلای تجاری واشینگتن گفته است که چنین اقدامی از سوی آمریکا به معنی تشدید کنترل آمریکا بر صادرات کالاهاست و این امر چندان مورد اقبال هم‌پیمانان آمریکا و کمپانی‌های آمریکایی قرار نگرفته است. به‌گفته Jacobson، حتی اگر دولت آمریکا کنترل خود را بر روی زنجیره تامین هواوی سخت‌تر کند، شرکت چینی بالاخره راهی را برای دسترسی به قطعات و نرم‌افزارهایی که موردنیازش است پیدا خواهد کرد.

دولت آمریکا، هواوی را به‌خاطر وجود قانونی در چین که به دولت آن کشور اجازه می‌دهد تا شرکت را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات کمپانی‌ها و مشتریان آمریکایی کند، به‌عنوان یک تهدید امنیت ملی در نظر گرفته است. قانون‌گذاران آمریکایی نگران این هستند که مبادا گوشی‌ها و تجهیزات شبکه هواوی دارای امکاناتی باشند که این اطلاعات را به پکن ارسال کنند. با وجود همه اینها، شرکت چینی این اتهامات را به‌کلی رد کرده است.

منبع:آیتی رسان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *