آشنایی با مایکروسافت آژور و قابلیت‌های آن

به نقل از زوم ایت

مایکروسافت آژور دومین پلتفرم بزرگ مبتنی بر کلاد است که خدمات و امکانات متعددی دراختیار کاربرها قرار می‌دهد و به بهبود امنیت و دسترسی سازمان‌ها کمک می‌کند.

آژور (Azure)، پلتفرم ابری (زیرساخت به‌عنوان سرویس) شرکت مایکروسافت است. مایکروسافت آژور مانند دیگر پلتفرم‌های ابری مثل AWS آمازون و گوگل کلاد پلتفرم، مجموعه‌ی گسترده‌ای از ابزار‌های قدرتمند یکپارچه‌سازی خدمات و محصولات دراختیار کسب‌وکار‌ها و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این ابزارها که به کلاد وابسته هستند و روی سرورهای ریموت اجرا می‌شوند، می‌توانند به بهبود امنیت و توان پردازشی کامپیوترها کمک کنند.

مایکروسافت آژور چیست
برای درک بهتر مایکروسافت آژور، می‌توانید به بررسی ابزارها و سرویس‌های مایکروسافت در این زمینه بپردازید. فهرست گسترده‌ای از ابزارها در این پلتفرم وجود دارد که در ادامه به متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  • یادگیری ماشین/هوش مصنوعی
  • پایگاه داده‌
  • محاسبات
  • ابزارهای توسعه
  • ساخت شبکه
  • امنیت
  • دسکتاپ مجازی ویندوز
  • ابزار تحلیلی
  • بلاکچین
  • حافظه
  • اینترنت اشیاء

برای مثال، یک شرکت می‌تواند از آژور برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربر استفاده کند. به این ترتیب کاربرها می‌توانند به‌صورت یکپارچه، از اپلیکیشن خود روی یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شوند و تداوم کار خود را حفظ کنند.

کسب و کارها می‌توانند از قابلیت بینایی ماشین آژور برای شناسایی عناصر و اشیاء موجود در یک چشم‌انداز استفاده کنند. می‌توان از آژور برای استخراج متن از اسناد استفاده کرد؛ در این سناریو، اطلاعات به سرورهای مایکروسافت – که وظیفه‌ی تشخیص تصویر را بر عهده دارند – ارسال می‌شود و نتیجه به دستگاه کاربر نهایی بازمی‌گردد. از دیگر نمونه‌های کاربردی آژور می‌توان به قابلیت ذخیره‌سازی بکاپ‌ داده‌ روی سرورهای مایکروسافت، میزبانی وب و اپلیکیشن‌های موبایل یا مدیریت تعداد زیادی دستگاه‌ متصل اینترنت اشیاء اشاره کرد.

مایکروسافت آژور در مقابل گوگل کلاد و AWS
آژور تنها یکی از گزینه‌های موجود برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان است. درواقع مایکروسافت آژور، دومین پلتفرم محبوب مبتنی بر ابر است. بزرگ‌ترین پلتفرم کلاد، سرویس وب آمازون (AWS) با ۳۳ درصد از سهم بازار است؛ درحالی‌که مایکروسافت در این زمینه تنها ۱۶ درصد سهم دارد و گوگل کلاد با ۸ درصد در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد. اما یکی از دلایل محبوبیت آژور، کاربرد آن روی تعداد زیادی از محصولات است. حالا این پرسش مطرح می‌شود: چرا باید یادگیری آژور را آغاز کرد؟

البته هر چقدر اطلاعات بیشتری از پلتفرم‌ها بیاموزید، کاربرها و کلاینت‌های بیشتری جذب خواهید کرد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از مایکروسافت آژور استفاده می‌کنند و به همین دلیل این پلتفرم به مجموعه‌ی مهارتی سودمندی برای افراد حرفه‌ای تبدیل شده است. از طرفی هر پلتفرم دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است که مشابه آن در پلتفرم‌های دیگر وجود ندارد.

یکی از مزایای آژور، یکپارچه‌سازی آن با دیگر ابزارهای مفید مایکروسافت است؛ برای مثال آفیس و مایکروسافت تیمز. از طرفی مایکروسافت آژور برای کسب‌وکارها هزینه‌ی کمتری دارد و ساختار قیمت‌گذاری آن ساده‌تر است و به میزان مصرف بستگی دارد؛ به همین دلیل این پلتفرم و خدمات آن برای کسب‌وکارهای روبه‌رشد مفید هستند.

روش استفاده از آژور
در قدم اول این پرسش مطرح می‌شود: چگونه می‌توان آژور را تنظیم و از آن استفاده کرد؟ قدم اول، ثبت نام است که می‌توانید با حساب مایکروسافت این مرحله را طی کنید. سپس باید حساب خود را با کارت اعتباری تأیید کنید؛ اما اگر صرفا می‌خواهید مقدمات کار با آژور را یاد بگیرید، می‌توانید حساب کاربری رایگان (Free Account) بسازید. به این صورت به مجموعه‌ی گسترده‌ای از سرویس‌های آژور به مدت یک سال دسترسی خواهید داشت و تنها در صورت نیاز به ارتقا باید هزینه پرداخت کنید. همچنین اعتبار ۳۰ روزه‌ای برای سرویس‌های پولی دریافت خواهید کرد.

برای افراد علاقه‌مند به سرویس‌های آژور در سطح گسترده‌تر، یک ماشین حساب قیمت‌گذاری تعبیه شده است. پس از تنظیم حساب کاربری می‌توانید از بخش Quickstart Center دیدن کنید. در این بخش، تعدادی راهنمای گام به گام درباره‌ی امکانات اولیه قرار داده شده است. برای مثال می‌توانید با انتخاب «Build a Web App»، گزینه‌های بیشتری مثل Build and host a web app with Azure Web Apps یا Deploy a container-based web app with App Service ببینید. همچنین می‌توانید از منوی همبرگری (با آیکون سه خط افقی روی هم) به امکانات دیگری دسترسی پیدا کنید؛ از جمله ساخت سریع پایگاه داده‌ی SQL و ساخت ماشین مجازی.

آموزش و مدرک مایکروسافت آژور برای حرفه‌ای‌ها

پس از دسترسی به مایکروسافت آژور می‌توانید سرویس‌های مختلف را امتحان کنید و همه چیز را درباره‌ی آن‌ها بیاموزید. توصیه می‌شود دوره‌های مایکروسافت آژور را بگذرانید. آژور پلتفرمی عظیم با امکانات و منابع متعدد یادگیری است. بهترین دوره‌های مایکروسافت آژور از مبتدی تا حرفه‌ای دردسترس هستند. علاوه بر این، می‌توانید برای امتحان ورودی خود را آماده کنید. یادگیری آژور می‌تواند مزیتی بزرگ برای رزومه‌ی حرفه‌ای شما باشد.

با مدرک آژور می‌توانید به کارمندان و مشتریان خود ثابت کنید درک یکپارچه‌ای از ابزار آژور دارید و به آن‌ها در پیاده‌سازی و حفظ راه‌حل‌های بهینه کمک کنید. ۱۲ نوع مدرک آژور وجود دارد که می‌توانید بر اساس شرایط، بهترین را انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید به دانشمند داده‌ی آژور (Microsoft Certified Azure Data Scientist) تبدیل شوید یا مدرک مهندس هوش مصنوعی آژور (Microsoft Certified Azure AI) را انتخاب کنید. امتحان آژور بر اساس سطح دانش به سه دسته‌ی Fundamentals ،Associate و Expert تقسیم‌بندی می‌شوند. هزینه‌ی امتحان‌ Associate تقریبا ۱۶۵ دلار است. اغلب افراد حرفه‌ای، اخذ مدرک آژور را سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای می‌دانند.

منبع: ANDROIDAUTHORITY

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *