تغییر در عملکرد اپ استور میان توسعه‌دهندگان تفرقه می‌اندازد

به نقل از دیجیاتو

اپل چند روز پیش از کاهش ۵۰ درصدی کمیسیون اپ استور برای توسعه‌دهندگان کوچک خبر داد. با وجود کاهش کمیسیون از ۳۰ به ۱۵ درصد، این کمپانی نتوانسته به مشکلات توسعه‌دهندگان پایان دهد.

از تاریخ ۱۲ دی توسعه‌دهندگانی که درآمد سالانه کمتر از ۱ میلیون دلار داشته باشند، ۱۵ درصد به اپل باید کمیسیون پرداخت کنند. اپل چنین اقدامی را برای پشتیبانی از توسعه‌دهندگان کوچک و مستقل عنوان کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، این اقدام اپل روی ۹۸ درصد توسعه‌دهندگان iOS تاثیر می‌گذارد. در حالی که با تعداد بالایی از توسعه‌دهندگان روبه‌رو هستیم، میزان تراکنش‌های مالی اپ‌های آن‌ها تنها ۵ درصد از کل تراکنش‌های اپ استور است. در حقیقت این اقدام روی کمتر از ۲.۵ درصد درآمد اپ استور تاثیر می‌گذارد.

اپل با این اقدام خود نه تنها از توسعه‌دهندگان کوچک پشتیبانی می‌کند، بلکه مقداری از فشارها را نیز کاهش می‌دهد. این کمپانی برای سیاست‌های خود در اپ استور از سوی توسعه‌دهندگان و همچنین کنگره آمریکا تحت فشار است.

نصف شدن کمیسیون اپ استور یک اقدام مثبت به خصوص برای شمار بالایی از توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود، با این حال همه با چنین موضوعی موافق نیستند. برخی از توسعه‌دهندگان بزرگ اعلام کرده‌اند که این کار باعث تفرقه در جامعه توسعه‌دهندگان می‌شود. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها می‌خواهند توسعه‌دهندگان کوچک نیز کمیسیون بالایی پرداخت کنند تا بتوانند از چنین موضوعی در مبارزه با اپل استفاده کنند.

برای مثال اپیک و اسپاتیفای که هم‌بنیانگذاران «Coalition for App Fairness» محسوب می‌شوند و به دنبال تغییر در سیاست‌های اپ استور هستند، با این موضوع مخالفت کرده‌اند. این گروه اعلام کرده که اپل با یک اقدام حساب شده، ایرادات اصلی را نادیده گرفته و با یک حرکت نمادین روبه‌رو هستیم.

در حالی که این گروه از زبان توسعه‌دهندگان صحبت کرده، افرادی که باید کمیسیون کمتری پرداخت کنند، از اقدام اخیر اپل راضی خواهند بود. با این وجود نمی‌توان توسعه‌دهندگان کوچک و بزرگ مانند نتفلیکس را با یکدیگر مقایسه کرد.

باید به این موضوع اشاره کنیم که هدف این برنامه، تغییرات اساسی در نحوه عملکرد اپ استور نیست. علاوه بر این، این کمپانی دریافت ۳۰ درصد کمیسیون را یک اقدام اشتباه عنوان نکرده است. اپل تنها می‌خواهد کار برای توسعه‌دهندگان کوچک راحتتر شود و زمان و تلاش بیشتری را صرف پروژه‌های خود کنند.

این اقدام برای اپل و همچنین توسعه‌دهندگان مناسب است. کاهش کمیسیون برای افرادی که تازه کار خود را شروع کرده‌اند، به معنای درآمد بالاتر و هزینه بیشتر روی اپ خواهد بود. علاوه بر این، احتمالا شاهد توسعه اپ‌های بیشتری برای سیستم عامل اپل خواهیم بود.

با وجود تمام این موارد، بیانیه توسعه‌دهندگان بزرگ نشان می‌دهد که در این میان یک مشکل وجود دارد. این شرکت‌ها محصولات بزرگی را روی پلتفرم اپل ارائه کرده‌اند، بنابراین این شرکت کوپرتینویی باید روابط مناسبی با آن‌ها داشته باشد.

یکی از توسعه‌دهندگان به نام «دیوید هاینمیر هانسن» که در گذشته اپل را گانگستر خطاب کرده بود، در یک رشته توییت اعلام کرده که اپل حرف خود مبنی بر رفتار یکسان با تمام توسعه‌دهندگان را زیرسوال برده و علاوه بر این، ۱۵ درصد کمیسیون همچنان زیاد است.

نصف کردن کمیسیون اپ استور برای توسعه‌دهندگان کوچک، باعث تولید اپ‌های بیشتر می‌شود که برای کاربران نیز یک اقدام مثبت خواهد بود. با این وجود، جنگ میان اپل و توسعه‌دهندگان بزرگ به ضرر کاربران تمام می‌شود و آن‌ها باید دنبال راهی برای رفع مشکلات خود باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *